Pedro Acosta was onlangs tijdens het eerste Grand Prix weekend in Qatar zonder twijfel één van de smaakmakers. De MotoGP debutant reed de sterren van de hemel en wist zich op zondag in de race zelfs op te werken naar een derde plaats. Een terugval in de slotfase van de race zorgde er echter voor dat hij uiteindelijk als negende de finish passeerde. Bandenproblemen zouden hieraan ten grondslag hebben gelegen, maar de werkelijke reden blijkt zoals nu bekend is geworden toch een andere; opgepompte onderarmen.
Dat Pedro Acosta een snelle leerling is bleek al tijdens de pre-season testen. De Red Bull GASGAS Tech 3 verraste tijdens de verschillende testdagen menigeen met zijn snelle rondetijden. De verwachtingen voorafgaand aan het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Qatar waren dan ook hooggespannen.
Maar op vrijdag tijdens de eerste vrije training op het Lusail International Circuit gaf de jonge Spanjaard meteen zijn visitekaartje af door achter de ervaren Jorge Martin en Aleix Espargaró brutaalweg de derde rondetijd op de klok te zetten, iets dat hij later op de dag tijdens de natte tweede vrije training nogmaals herhaalde.
Na zich op zaterdagochtend in de Training met de zesde rondetijd rechtstreeks had weten te plaatsen voor Q2 wist hij zich als achtste te kwalificeren, een klassering welke hij later op de dag ook wist te behalen in de 11 ronden tellende Sprint. En dat in zijn allereerste race op een MotoGP machine. Maar op zondag tijdens de tot 21 ronden ingekorte race zorgde de jonge Spanjaard voor nog meer sensatie. Zo wist hij zich vanaf de achtste plaats op de grid door het veld als naar voren te werken. Zelfs achtvoudig wereldkampioen moest er op geen gegeven moment aan geloven, hij werd door Acosta op een gegeven moment terug verwezen naar de vierde plaats. Een sensatie leek in de maak, een MotoGP debutant die in zijn eerste MotoGP race op weg leek naar een podiumfinish.
Zover kwam het echter niet, op een gegeven moment kwam er een einde aan de opmars van de regerend Moto2 wereldkampioen en moest hij toezien dat dezelfde coureurs die hij even daarvoor gepasseerd waren weer langszij kwamen. Het resulteerde uiteindelijk in een nog meer dan verdienstelijk negende plaats. Van de achtste plaats op de grid naar de negende plaats op de finish is alsnog een wereldprestatie voor een debutant in de momenteel zeer competitieve koningsklasse.
Meteen na de race was er een duidelijk conclusie, met zijn opmars in de beginfase van de race zou Acosta te veel van zijn banden hebben gevergd, een gebrek aan ervaring en onvoldoende kennis van het managen van de Michelin banden zou hem opgebroken zijn. Zondagavond laat kwamen er in Qatar echter al de eerste berichten dat de bandenslijtage normaal was en de door Acosta gebruikte banden er niet slechter aan toe waren dan die van zijn rivalen.
Inmiddels wordt steeds duidelijker dat niet de banden maar de onderarmen van Acosta de reden zijn geweest voor de terugval in de race. De Spanjaard lijkt op dit moment te kampen met het compartimentsyndroom* of te wel in de motorsport veel voorkomende blessure van opgepompte onderarmen.
Acosta heeft na Qatar de nodige dagen rust genomen en niet getraind. Volgens eigen zeggen is hij dan ook klaar om komend weekend in Portimão weer te gaan vlammen, een circuit waar hij in 2023 de Moto2 race wist te winnen en waar hij graag rijdt.
Pedro Acosta: “Portimão is een circuit dat ik leuk vind en we hebben een heel goed gevoel na Qatar. Het belangrijkste doel is om ons te blijven aanpassen aan de motor en de klasse en om te proberen de dynamiek van Qatar voort te zetten, dat wil zeggen om een goede vrijdag en een goede zaterdag te hebben om zo goed mogelijk gepositioneerd op de grid te staan voor de Sprint en de race. Ik kijk ernaar uit om komend weekend op mijn MotoGP machine te rijden op dit circuit.”
Ondanks dat Acosta met geen woord rept over de genoemde fysieke problemen zal hij maandag aanstaande na de Portugese Grand Prix opnieuw een medische check ondergaan en indien nodig de drie weken tussen Portimão en Austin gebruiken om de nodige behandelingen te ondergaan.
*Het compartimentsyndroom, armpump of te wel opgepompte armen worden veroorzaakt door een beperking van de bloedvaten in de onderarmen. Het kapsel rond de spieren zet niet genoeg uit waardoor een “bloedfile” ontstaat. Zonder dit kapsel (ook wel fascia genoemd) zou het bloed blijven stromen tot je onderarmen eruitzien zoals die van Popeye. Dat deze kapsels niet worden opgeblazen door de bloeddruk is omdat de fascia elastisch is. Opgepompte armen krijg je als de grenzen van de elasticiteit bereikt zijn. Het resultaat is een pijnlijke keiharde onderarm.
Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.