Ducati werd de afgelopen week in het gelijk gesteld door het MotoGP Court of Appeal betreffende het gebruik van de inmiddels al veel besproken spoiler op de achterbrug. Het door Honda, Aprilia, Suzuki en KTM ingediende protest werd afgewezen en het gebruik van de spoiler als legaal beschouwd. Maar inmiddels is wel duidelijk dat de soap nog lang niet ten einde is….hoe nu verder?
Na de zinderende openingswedstrijd in Qatar begon de hele soap over de spoiler op de achterbrug van de Ducati waarmee Andrea Dovizioso de wedstrijd wist te winnen. Honda, Suzuki, Aprilia en KTM dienden een protest in die vervolgens werd verworpen waarna de vier fabrikanten in hoger beroep gingen en de zaak werd verwezen naar het MotoGP Court of Appeal. Uiteindelijk werd afgelopen week bekendgemaakt dat het onderdeel legaal is en Ducati hun overwinning niet in hoeft te leveren.
Technical Director van Ducati, de markante Gigi D’all Igna, was uiteraard niet te spreken over de protesten en met name de kosten van advocaten die dit met zich meebracht. Volgens de Italiaan waren de juridische kosten van de afgelopen weken even hoog als de helft van het budget dat Ducati spendeert in de windtunnel. Ook was D’all Igna geïrriteerd over het feit dat de concurrenten nu inzage hadden in hun technische informatie die zij moesten aanleveren om te bewijzen dat het onderdeel zorgt voor koeling van de band in plaats van neerwaartse luchtdruk.
De spoiler zou de temperatuur van de achterband met zo’n 7°C verlagen en slechts 300 gram downforce leveren bij een snelheid van 180 kilometer per uur.
Saillant detail van deze nieuwe ‘winglet’ soap is dat zowel Aprilia als ook Honda net als Ducati een verzoek hadden ingediend voor het gebruik van een vergelijkbare achterbrug spoiler maar dat deze vooraf afgekeurd werd door dezelfde technische mensen van de MotoGP organisatie. Het enige verschil bij het indienen van het verzoek zou zijn geweest dat Aprilia en Honda vooraf aangegeven hadden dat het ging om het verkrijgen van extra downforce, ja en laat dat nu net niet mogen binnen het technisch reglement. Wordt hier nu met twee maten gemeten, zijn de regels niet duidelijk of speelt er hier nog heel iets anders? Wie het weet mag het zeggen, maar één ding is wel duidelijk en dat is dat dit alles nog lang geen gesloten boek is.
Ondanks dat Ducati in het gelijk is gesteld en het gebruik van de spoiler voor hun legaal is lijken de overige fabrikanten het er zeker niet bij te laten zitten. Op Termas de Rio Hondo doen nu de geruchten dat de overige fabrikanten Ducati – genoemd worden Aprilia en Honda – nu uit gaan dagen voor het indienen van een protest tegen hun. Wat hier precies de bedoeling van is blijft vooralsnog een beetje vaag, wat wel duidelijk is dat de advocaten binnenkort weer aan de slag kunnen met als gevolg nog meer juridische kosten voor Ducati en de inmiddels geïrriteerde D’all Igna.
Naast deze ‘soap’ kreeg Ducati de afgelopen week tevens te maken met een andere flinke financiële tegenvaller.
Luigi Scavone, hoofd van de Pramac Racing titelsponsor de Alma-groep, werd namelijk in Italië gearresteerd op verdenking van belastingontduiking. Naast Scavone werden er nog negen betrokkenen van het bedrijf opgepakt waarvan er momenteel, naast Scavone, nog twee achter slot en grendel zitten. Het bedrijf zou in Italië maar liefst 70 miljoen aan belastinggeld achtergehouden en niet betaald hebben.
Het Alma logo is inmiddels al verdwenen van de sociale media kanalen van het Italiaanse MotoGP team, ook op de machines van Jack Miller en Francesco Bagnaia is het Alma logo al niet meer aanwezig.
Handige links Gran Premio Motul de la República Argentina:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App