1. De terugkeer van Koning Ago ! Wij hadden het U beloofd ! Voor de derde editie van de Bikers’ Classics, die plaats zullen vinden op de omloop van Spa-Francorchamps op 1, 2 en 3 juli e.k. zal het deelnemersveld buitengewoon interessante namen tellen. Giacomo Agostini heeft zijn aanwezigheid al bevestigd.
De grootste kampioen aller tijden heeft met ons land altijd al een goede band gehad: ÒIk kom hier graag terug.Ó vertelde hij ons onlangs, ÒToen ik vroeger nog Grand Prix reed had ik een goede vriend in Brussel. Bij elk verblijf hier vergastte zijn vrouw mij telkens op de beste culinaire specialiteitenÉÓ
Met vijftien wereldtitels en niet minder dan 123 Grand Prix-overwinningen heeft het palmares van ÒMinoÓ mythische proporties aangenomen. Aan het stuur van een MV Agusta (en alle modellen met n tot zes cilinders van het Italiaanse merk zullen aanwezig zijn) zal Mister Agostini eindelijk het nieuwe trac van de omloop van Francorchamps ontdekken: ÒInderdaad, ik heb hier nog nooit op het nieuwe trac kunnen rijden. Het oude circuit was niet alleen zeer snel, het was ook een zeer moeilijke omloop. Maar daardoor was het racen echt plezierig.Ó
Al is hij niet meer van de jongste, de jaren lijken geen vat op hem te hebben gehad. En hij doet nog steeds de passie oplaaien. Net zoals Valentino Rossi heeft hij altijd een hechte band met zijn publiek gekend. We durven erop wedden dat dit begin juli niet anders zal zijnÉ
Vorig jaar zijn voor de tweede editie van de BikersÕ Classics niet minder dan 20.000 personen naar Francorchamps afgezakt om er de grootste re_nie van wereldkampioenen ooit georganiseerd bij te kunnen wonen. Niet minder dan 41 wereldtitels en een onvoorstelbaar aantal motoren uit de mooiste collecties waren verzameld, tot groot vermaak van hen die met weemoed terugdenken aan de grote dagen van het Continental Circus.
Alles zal in het werk worden gesteld om ook van de editie 2005 een onvergetelijke gebeurtenis te maken. Concerten, animaties, tal van tentoongestelde collectiestukken en om het feest compleet te maken zal U een korting voor het Muse du Circuit in Stavelot worden toegekend op vertoon van uw inkomticket.
U heeft het begrepen, de derde editie van de BikersÕ Classics op 1, 2 en 3 juli te Francorchamps is ÒhetÓ rendez-vous waarop U niet mag ontbrekenÉ
2. Waar Kevin Schwantz zich zal meten met Giacomo Agostini!
Belofte maakt schuld. Het deelnemersveld van de BikersÕ Classics 2005 is beter gevuld dan ooit. Na de aankondiging dat King Ago terugkeert naar het mooiste circuit ter wereld, zal het eerste weekend van de maand juli ook tal van andere kampioenen zien verschijnen.
Onder hen een Amerikaan die bulkte van het talent. In 1994 wereldkampioen voor rekening van Suzuki, heeft de Texaan Kevin Schwantz mr dan zijn stempel gedrukt op het WK 500cc.
Geroemd voor zijn typische stijl heeft de bekendste nummer 34 aller tijden een heuse leemte gelaten toen hij besloot om een einde aan zijn carri¬re als motorpiloot te maken. En nadat hij in de States van het autoracen heeft geproefd is Schwantz toch naar zijn eerste liefde teruggekeerd.
De motor is zijn hele leven en van zodra hij de kans krijgt zal hij zich proberen te bewijzen aan het stuur van bvb. een supermotard op de Superbiker in Mettet. Of hij neemt deel aan een monument in de endurance-racerij, zoals de Bol dÕOr vorig jaar.
Ingelijfd in een Frans team met twee journalisten en onder het management van Herv Moineau had Kevin niet veel tijd nodig om het rijden met de nieuwe Suzuki GSX-R 1000 onder de knie te krijgen. Zijn stuurtalent bleek onaangetast en de Texaan zette enkele magnifieke rondetijden neer.
Wanneer hem de mogelijkheid werd geboden om zich nog eens op de omloop van Francorchamps te vertonen heeft hij dus niet lang moeten nadenken. Toen hij hier vorig jaar was heeft hij een goede herinnering overgehouden aan zijn avontuur op de heilige grond van Spa en het is dus met veel genoegen dat hij terugkomt om zich op 1, 2 en 3 juli e.k. te meten met andere kampioenen zoals de legendarische Giacomo Agostini.
Beter nog, de onvoorwaardelijke fans van de Amerikaanse piloot kunnen hem ook de volgende dag nog aan het werk zien op de Suzuki Day die geprogrammeerd staat op maandag 4 juli.
Mr dan ooit zullen de BikersÕ Classics de belangrijkste datum op de Belgische Motorkalender vormen. Op 1, 2 en 3 juli 2005 is Spa-Francorchamps opnieuw d verzamelplaats voor de grootste kampioenen en de mooiste machines.
3. Een buitengewoon deelnemersveld!
Eerder hebben wij U al een voorproefje gegeven van wat de derde editie van de BikersÕ Classics zullen brengen. Giacomo Agostini en Kevin Schwantz, twee van de allergrootste kampioenen uit de geschiedenis van de motorsport zullen hun opwachting maken aan de voet van de Raidillon op 1, 2 en 3 juli e.k.. Maar zij zijn niet de enige Grand Prix-rijders die nog eens naar het mooiste circuit ter wereld zullen afzakkenÉ
Jawel, los van deze twee grootheden die zullen aantreden op een 500 MV Agusta voor King Ago en een Suzuki RG voor de bekende nummer 34, zijn ook tal van andere Grand Prix-rijders bevestigd die herinneringen aan deze omloop komen ophalen en deze emoties met het publiek willen delen.
Onder hen een bonte verzameling wereldkampioenen zoals Jim Redman. Zes maal wereldkampioen tussen 1962 en 1965 is deze Rhodesir van Britse afkomst in het geheugen blijven kleven als een piloot met een zeer pure manier van rijden. Geen buitenboordtoestanden bij deze man, maar wel een sobere en zeer efficinte rijstijl. Met Jim Redman aan het stuur van een racefiets lijkt motorrijden wel kinderspel. Zowel als piloot als teammanager is de naam Redman steeds met Honda gelinkt geweest. In 1962 is hij zelfs zeer dicht bij een onmogelijk exploot geraakt. « Gentleman Jim » kwam toen uit in de 125, 250 en 350cc. Hij werd kampioen in de twee zwaarste klassen en moest zich tevreden stellen met de titel van vice-kampioen in de 125 cc. In 1985 was de pers bijzonder lovend voor de prestaties van Freddie Spencer toen hij kampioen werd in de 250 en de 500 cc, maar de exploten van Redman in 1962 waren deze van de Amerikaan zeker waard. Nog eens terug in Francorchamps dus, waar hij in 1966 wel een flinke val maakte en waarna hij niet lang meer zou racen, zal Jim Redman het publiek ongetwijfeld opnieuw kunnen bekoren met zijn vriendelijke eenvoud.
Wereldtitels bij de vleet op dit eerste weekend van juli. Tel zelf maar mee: Agostini, Schwantz en Redman zijn alle drie samen goed voor 22 titels. En daar komen er nog 24 bij: Carlo Ubbiali (9), Christian Sarron (1), Dieter Braun (2), Umberto Masetti (2), Jan De Vries (2), Ralph Bryans (1), Kent Andersson (2), Luigi Taveri (3) en Eugenio Lazzarini (2). En samen met hen nog een hele rist Grand Prix-rijders die de grote momenten van de omloop van Spa-Francorchamps zullen doen herleven. Meer dan ooit zullen de BikersÔClassics op 1, 2 en 3 juli d afspraak zijn die je onder geen beding mag missenÉ
4. Niet alleen piloten, ook machinesÉ
De derde editie van de BikersÕ Classics komt steeds dichterbij. U weet ondertussen dat de grootste kampioenen van de partij zullen zijn op de omloop van Spa-Francorchamps op 1, 2 en 3 juli. En zij zullen er kunnen aantreden op uitzonderlijke motoren.
Goed, het bouwjaar van deze machines uit vervlogen tijden speelt op zich geen enkele rol, maar zelfs de jongste motoren dateren van v__r 1980. Het eerste weekend van juli zullen de meest prestigieuze merken vertegenwoordigd zijn, waaronder ook Laverda. Dit Italiaanse merk kent wereldwijd een flinke schare volgelingen en speciaal voor deze organisatie zal het team Laverda Corse zich van zijn beste kant laten zienÉ
Er komen twee historische machines op de baan. Piero Laverda in hoogsteigen persoon brengt de knappe Laverda 1000 zescilinder uit 1977 mee. Deze magnifieke motorfiets die slechts nmaal aan de start van een wedstrijd kwam, in de Bol dÕOr van 1978 in de handen van de Italianen Cerughini en Perugini, is niet minder dan een technologisch hoogstandje.
Dit monster ontwikkelde afhankelijk van de afstellingen tussen de 140 en de 150 pk aan 10.500t/min en werd gechronometreerd aan 283km/u, sneller dan de officile HondaÕs die de wedstrijd wonnen. Helaas voor Laverda diende hun zescilinder de strijd te staken na een cardanbreuk. Met zijn vier bovenliggende nokkenassen, 24 kleppen en zijn bijzondere sound die de funderingen van het circuit van Spa-Francorchamps zal doen daveren vormt deze machine n van de topattracties van het weekend.
En er zal nog een andere Italiaanse schone aanwezig zijn. Het betreft de eerste race-driecilinder 1000 van Laverda, gebouwd in 1972.
Om deze twee motoren de sporen te geven zullen drie piloten de verplaatsing maken: Piero en Giovanni Laverda alsook Franz Laimbock, gekend ingenieur en oud kampioen van Oostenrijk 1000cc met -jawel- een Laverda 1000.
Naast de twee machines die aan de activiteiten op de omloop zullen deelnemen zullen ook twee andere juweeltjes worden tentoongesteld. Een Laverda 1000 van hetzelfde type als deze die 2e en 3e eindigden in de 24 Uren van Luik 1975 en een Laverda 750 SFC Electronica in klantenversie uit 1976.
De liefhebbers van knappe Italiaanse motoren zullen dus aan het feest zijn tijdens de derde editie van de BikersÕ Classics !
5. De sidecars in de aanval op de Raidillon
Zoals U inmiddels weet gaat op 1, 2 en 3 juli op het circuit van Spa-Francorchamps de derde editie van de BikersÕ Classics door. Het is nu al een niet te missen evenement op de internationale motorkalender geworden. We gaven U al mee dat de grootste kampioenen uit het gouden tijdperk van de Grand Prix aanwezig zullen zijn, maar ook de sidecars maken hun opwachting.
De nostalgici naar de tijd waar de sidecarwedstrijden nog helemaal deel uitmaakten van de Grand Prix voor motoren zullen dus maar al te blij zijn met het deelnemersveld dat voor de BikersÕ Classics naar Francorchamps zal afzakken. Overal waar de sidecars zich vertonen laten ze bij de toeschouwers een onvergetelijke indruk na. Het is een publiek geheim dat de samenhorigheid tussen deze teams zeer broederlijke vormen aanneemt en dus zal deze grote familie voor het voltallige publiek een sympathieke attractie vormen, zowel langs de omloop als in de verschillende gangen van de paddock.
Net zoals bij de tweewielers zullen ook hier verschillende wereldkampioenen aanwezig zijn, met hun machtige machines uiteraard. Zo zult U kunnen genieten van de rondjes die de Duitser Rolf Steinhausen zal afmalen, wereldkampioen in 1975 en 1976 aan het stuur van een Bush met een Knig-motor. Ook Ralf Engelhardt, een van de meest gekroonde bakkenisten uit de sidecargeschiedenis met vijf wereldtitels zal van de partij zijn.
En het is nog niet gedaan ! Ewald Dahms zal nog geen klein beetje fier zijn wanneer hij zijn BMW gaat starten waarmee Max Deubel vier jaar na mekaar kampioen werd, van 61 tot 64. Roger Oliver, waarvan de vader Eric viermaal wereldkampioen werd heeft ook de uitnodiging van de organisatoren aanvaard en hij zal voor de gelegenheid vergezeld zijn van Stanley Dibben, de bakkenist van Eric Oliver wanneer deze de titel behaalde in 1953.
U beseft nu al dat deze derde editie van de BikersÕ Classics zeer lang in de herinneringen zal blijven nazinderenÉ
6. MV Agusta en Paton opnieuw op het circuit van hun grote successen!
Het deelnemersveld dat de organisatoren van de Bikers’ Classics hebben verzameld mag dan zeer hoogstaand zijn, het machinepark is gewoon uitzonderlijk. De mooiste en meest zeldzame Grand Prix-motoren zullen van de partij zijn en U zal de gelegenheid krijgen om ze van dichtbij te gaan bekijken.
Onlosmakelijk verbonden met de naam Giacomo Agostini, die met zijn aanwezigheid deze 3e editie van de Bikers’ Classics een extra elan geeft, arriveert het merk MV Agusta op volle sterkte in Francorchamps. Als houder van 75 wereldtitels (38 voor de piloten en 37 als constructeur) en 3.027 overwinningen in alle mogelijke disciplines maakt dit merk deel uit van de grote namen in de motorsport.
Het was in 1950 dat een MV Agusta voor de eerste keer meestreed in een Grand Prix, met een 125 cc die 13 pk haalde aan 10.000 opm. In hetzelfde jaar 1950 werd de MV 500 met grote luister voorgesteld in Milaan. De eerste wereldtitel werd gewonnen door Cecil Sandford in 1952. Deze werd gevolgd door de zeer prestigieuze namen van Carlo Ubbiali, Phil Read, Giacomo Agostini, Gary Hocking en John Surtees. Al deze piloten hebben het MV Agusta mogelijk gemaakt een bijzonder gevarieerd palmares te verzamelen.
Voor deze 3e editie van Bikers’ Classics zullen de meeste machines die MV Agusta een plaats in de geschiedenisboeken hebben bezorgd aanwezig zijn, zoals de unieke 6-cilinder maar ook de 500 waarvan de 4-cilinder in lijn dertig jaar geleden al 102 pk aan 14.600 opm. haalde.
Paton heeft dan wel niet het palmares van MV, deze Italiaanse ambachtsman brengt enkele wondermooie machines mee die zijn reputatie waargemaakt hebben. Zo zal u de 250 kunnen bekijken die dankzij Alberto Pagani 3e geindigd is in de TT van het Eiland Man in 1964 en die dat jaar op dezelfde plaats in het wereldkampioenschap zou eindigen.
Aan de zijde van deze 250 staat een ex-Fred Stevens 500, de eerste Paton met die cilinderinhoud en uitgebracht in 1966. Deze machine behaalde onder andere de overwinning in de North West 200 en gooide er tegelijkertijd nog een nieuw snelheidsrecord bovenop. In 1967 kon Stevens zich met zijn 500 als 6e rangschikken in het wereldkampioenschap, 5e in de TT van het Eiland Man en 3e in de Grand Prix van Belgi, die trouwens in Spa gereden werd op 2 juli 1967! Precies 38 jaar na die podiumplaats zal deze machine dus opnieuw over de Raidillon rijden.
Een andere 500, de meest performante tweecilinder van dit merk, zal ook van de partij zijn. Bereden door Billie Nelson in de Grote Prijzen van 1968 is deze machine onder andere 15e geindigd in het wereldkampioenschap, om het jaar daarop drie tweede plaatsen in de wacht te slepen achter Ago en zijn MV in Le Mans, de Sachsenring en op Imatra. Alles bij elkaar zullen er niet minder dan 10 Patons aanwezig zijn, waaronder ook de 500 8V met Bimota-kader, de laatste fiets die Paton uitgerust heeft met een viertaktmotor waarna hij de tijdsgeest volgde en overgegaan is op tweetakt.
Echte sterren en uitzonderlijke machines, dat is het recept van de Bikers’ Classics.
7. Francorchamps in feeststemmingÉ
De spanning stijgtÉ Op 1, 2 en 3 juli zal de derde editie van de BikersÕ Classics in volle gang zijn. En met een buitengewoon deelnemersveld, zowel op het vlak van de machines als dat van de piloten, kan dit feest van de motorfiets niet anders dan ook op het gebied van de animaties het allerbeste aanbieden!
Na betaling van 20 Û voor het inkomticket dat drie dagen geldig blijft en gratis is voor jongeren tot 16 jaar, kunt U rustig in de paddock rondkuieren waar U grote namen als Kevin Schwantz, Giacomo Agostini of Phil Read, John Surtees en Jim Redman tegen het lijf zult lopenÉ
In diezelfde paddocks zullen van vrijdag tot zondag diverse animaties gehouden worden.
Met uw inkomticket heeft U bovendien tot het einde van de maand augustus recht op een korting van twee Û in het fel gewaardeerde museum van het circuit in Stavelot, een pleisterplaats voor iedereen die van motorsporten houdt en dat U absoluut bezocht moet hebben.
Een handelaarsdorp zal zijn tenten opslaan op n van de parkingzones aan de endurance-stands. In de diverse shops zult U ongetwijfeld uw hartje kunnen ophalen bij de aanschaf van dat ene stuk dat in uw collectie ontbrak, of U stelt er zelf uw uitrusting van de perfecte motard samen.
Los van alle nieuwe producten zal ook een flinke plaats worden voorbehouden aan de ondertussen traditionele ruilbeurs, waar U eindelijk dat onderdeel zult terugvinden waar U al zo lang naar zocht.
Voor de liefhebbers van meer opwindende sensaties hebben de organisatoren gedacht aan een fantastische helikopterdoop. Voor de som van dertig Û zult U zelfs per shuttle worden overgebracht naar de helihaven aan de medische antenne (aan de verbinding tussen de nieuwe en de oude omloop).
En om het feest compleet te maken zal op zaterdagavond een mega-concert worden georganiseerd. En speciale gelegenheden kunnen niet zonder speciale animatorenÉ De inmiddels bekende Bouldou krijgen het gezelschap van de band Sticky Fingers om de paddock van Francorchamps in vuur en vlam te zetten.
Kortom, aan deze prijs en met zulk animatieprogramma kunt U echt niet op de afspraak ontbreken!
Met dank aan Olivier Aerts
Bewerking door: Asse Klein, [email protected]