De 2025 MotoGP startgrid tot nu toe, en de nog op stapel staande transfers

7152
marc-marquez
Marc Márquez | foto© Ducati Corse

Tien van de tweeëntwintig beschikbare MotoGP startplaatsen zijn op dit moment zo goed als zeker ingevuld. Maar wie komen er in aanmerking voor die andere twaalf zitjes, wie worden waar genoemd, wat zijn de laatste ontwikkelingen op deze dit seizoen hectische en toch wel bijzondere MotoGP transfermark. In onderstaand overzicht de actuele situatie per 09 juni 2025.

Laten we beginnen met een overzicht, een overzicht met daarin de namen van de coureurs die als zeker zijn van een MotoGP startplaats:




  • Ducati Lenovo Team: Francesco BagnaiaMarc Márquez
  • Prima Pramac Racing: nnb -nnb
  • Gresini Racing MotoGP: nnb -nnb
  • Pertamina Enduro VR46 Racing: nnb -nnb
  • Red Bull KTM Factory Racing: Brad BinderPedro Acosta
  • Red Bull GASGAS Tech3 Factory Racing: Enea Bastianini* – nnb
  • Monster Energy Yamaha MotoGP Team: Fabio Quartararo – nnb
  • Aprilia Racing: Jorge Martin – nnb
  • Trackhouse Racing MotoGP:  nnb-nnb
  • Repsol Honda Team: Luca Marini – nnb
  • Castrol Honda LCR Team: Johann Zarco
  • Idemitsu Honda LCR Team: nnb

Vet gedrukt: reeds bevestigde namen
*Cursief: wel bevestigd door zijn eigen manager, nog geen bevestiging van het team
Wel bevestigd door Ducati, maar nog geen team toegewezen: Fermin Aldeguer

Wat staat er nog te gebeuren, wie wordt waar genoemd en wat zijn de laatste geruchten.

Ducati
Bij Ducati is de rijdersbezetting rond. Francesco Bagnaia en Marc Márquez vormen het rijdersduo. De rest van de rijders line-up is op dit moment nog één groot vraagteken. Veel, zo niet alles hangt af van de beslissing van Pramac Racing. Blijft Pramac Racing ook na dit seizoen Ducati trouw dan zal zo goed als zeker Pertamina Enduro VR46 Racing gedwongen worden om in 2025 de overstap te maken naar Yamaha. Het enige MotoGP team dat momenteel voor 2025 verzekerd is van twee Ducati machines is Gresini Racing MotoGP, zij hebben nog een doorlopend contract met Ducati tot aan het einde van 2025.
Kortom, pas nadat deze beslissing is gevallen zullen de resterende plaatsen binnen de Ducati MotoGP familie ingevuld gaan worden. Eén coureur naast het al genoemde tweetal is zeker van een plaats, en dat is huidig Moto2 coureur Fermin Aldeguer. Waar de huidige Moto2 zal komen te rijden is tevens onderdeel van bovengenoemde situatie.

KTM
De rijdersbezetting van het Red Bull KTM Factory Racing lijkt wel vrij zeker. Brad Binder heeft nog een doorlopend contract op zak terwijl onlangs bekend werd dat Pedro Acosta binnen de KTM-familie de overstap maakt van het huidige Red Bull GASGAS Tech3 Factory Racing naar het officiële KTM-fabrieksteam. Anders is dat voor Red Bull GASGAS Tech3 Factory Racing. Ondanks dat de overstap van Enea Bastianini naar het team al bekend werd gemaakt door Bastianini’s persoonlijk manager Carlo Pernat is de officiële bevestiging er nog niet. De ondertekening lijkt nog slechts een kwestie van tijd, en mocht deze er zijn dan betekend dat er sowieso voor of Jack Miller of Augusto Fernandez geen plaats meer zal zijn binnen de KTM MotoGP familie. Een andere toch wel enigszins opzienbarende op stapel staande verandering is dat er in 2025 zo goed als zeker geen rode GASGAS-machines meer op de MotoGP startgrid zullen staan maar dat zowel het officiële team als ook Tech3 Racing in de vertrouwde oranje KTM kleuren aan de start gaan verschijnen.

Aprilia
Ook bij Aprilia is er nog veel onduidelijk, alleen Jorge Martin is op dit moment in het bezit van een Aprilia contract voor komend seizoen. Maverick Viñales heeft eerder dit seizoen al een aanbod afgeslagen van zijn huidige werkgever en twijfelt op dit moment nog steeds over het verlengen van zijn na dit seizoen aflopende contract. Wat de reden is van deze twijfel is niet bekend, wel doen er steeds hardnekkigere geruchten de ronde dat de Spanjaard een zeer lucratief aanbod van Honda op zak heeft. Wat betreft de twee plaatsen binnen het Amerikaanse Trackhouse Racing MotoGP, ook hier is nog veel onduidelijk. Zowel Miguel Oliveira als ook Raul Fernandez zijn nog niet zeker van een langer verblijft bij hun huidige team. Namen die voor deze twee zitjes veelvuldig genoemd worden zijn de momenteel in de Moto2 klasse acterende Joe Roberts maar ook die van huidig Repsol Honda Team coureur Joan Mir. De keus van Roberts laat zich niet moeilijk raden, een Amerikaan in de koningsklasse en dat ook nog eens binnen een Amerikaans team zou niet alleen voor het team een droomscenario zijn, ook Dorna Sports zal zich in de handen wrijven als deze deal tot stand komt. Mir daarentegen zou met een overstap herenigd worden met zijn voormalige teambaas Davide Brivio bij Team Suzuki Ecstar. Dat beide heren van elkaar gecharmeerd zijn is niet geheel onlogisch, samen wisten ze namelijk in 2020 de MotoGP wereldtitel te scoren.

Yamaha
Voor Yamaha geldt nagenoeg hetzelfde scenario als Ducati (in het geval van Yamaha wel of geen MotoGP satellietteam in 2025). Alleen Fabio Quartararo heeft momenteel een getekend contract op zak voor 2025.
Yamaha zit op dit moment dan ook nog in de wachtkamer wat betreft de overige zitje(s). Zo zal men het liefst eerst zekerheid willen hebben of men in 2025 twee of vier machines op de MotoGP startgrid zal hebben. Zolang hier nog geen duidelijkheid over is zal er ook weinig bekend worden over de nog in te vullen vrije zitje(s).

Honda
Bij Honda zijn er op dit moment twee van de vier plaatsen ingevuld voor 2025. Zo hebben Luca Marini (Repsol Honda) en Johann Zarco (Castrol Honda LCR) beiden nog een tot aan het einde van 2025 HRC contract op zak. Nu horen we de laatste tijd steeds vaker geruchten dat Marini er veel aan gelegen is om zijn contract na dit seizoen vroegtijdig te laten ontbinden en dat Honda voornemens is om Zarco in 2025 te laten promoveren naar het momenteel nog onder de naam Repsol Honda opererende team (Repsol is bezig aan zijn laatste seizoen als titelsponsor). Wat betreft de plaats van Takaaki Nakagami binnen Idemitsu Honda LCR, deze is ook nog allerminst zeker voor 2025. De Japanner zou zo maar eens plaats moeten maken voor de komst van zijn landgenoot Ai Ogura. Naast de al genoemde Viñales als mogelijke nieuwkomer bij Honda wordt ook de naam van Jack Miller steeds nadrukkelijker genoemd. Dat er voor de Australiër na dit seizoen geen plaats meer is bij KTM lijkt wel al zo goed als zeker. Een terugkeer naar Honda behoort tot de mogelijkheden, maar ook zou Miller inmiddels een aanbod op zak hebben van Ducati om de komende twee seizoenen van start te gaan in het FIM Superbike World Championship.

Spel op de wagen
De verwachting is dat er de komende dagen, weken slechts incidenteel een nieuwtje naar buiten zal komen. Zoals al vermeld is het wachten op de beslissingen binnen de Ducati familie en de daar nog lopende opties. Nu kennen we Pramac Racing CEO Paolo Campinoti als een zeer gewiekste zakenman, hij zal het maximale uit deze situatie willen halen en het spel heel hoog spelen en misschien wel tot de laatste dag (30 juni) wachten om zijn kaarten op tafel te leggen.

Nu horen we jullie al zeggen, dit geloof ik niet, ja maar, hoe kan dat nou, hoezo geruchten, zijn ze nu helemaal gek geworden, dit kan helemaal niet, dit gaat echt niet gebeuren……..Geniet er van en laat je verrassen, er gaan binnenkort zonder twijfel nog een paar flinke en onverwachte aardverschuivingen plaatsvinden: ‘This is MotoGP’.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.