In de schaduw van de MotoGP transfermolen begint ook de transfermarkt voor de 2025 Moto2 startgrid langzaam op gang te komen. Slechts een handvol zitjes zijn inmiddels ingevuld, maar tijdens de afgelopen week verreden Monster Energy British Grand Prix in Silverstone zagen we veel beweging, veel onrustige managers en shoppende Moto2 coureurs binnen de paddock.
Nu de 2025 MotoGP steeds meer vorm begint te krijgen is het de beurt aan de Moto2 coureurs om onderdak te vinden voor komend seizoen, We hebben de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje gezet.
Laten we eerst beginnen met de huidige Moto2 coureurs die nog genoemd worden voor een mogelijke overstap naar de MotoGP klasse. Het is inmiddels bekend dat Yamaha nog aast op een huidige Moto2 coureur om deze onder te brengen bij Prima Pramac Racing. Over de eerste plaats binnen het team lijkt op dit moment geen discussie meer te zijn, deze zal worden ingevuld door de Portugees Miguel Oliveira. Voor het tweede zitje komen (kwamen) een viertal Moto2 coureurs in aanmerking, te weten Tony Arbolino, Sergio Garcia, Alonso Lopez en Celestino Vietti. In Silverstone werd het echter duidelijk dat Lopez en Garcia sowieso nog in deze race zijn, maar ook de naam van Jack Miller dook in dit verhaal wederom op. Nu is de grote vraag, houdt Yamaha woord, gaat men voor een jonge debutant of wordt het toch Miller wiens enige kans dit nog is om ook in 2025 als MotoGP coureur actief te kunnen zijn. Een definitieve keus is er dus nog niet gemaakt, deze beslissing wordt echter pas tijdens of na de tweede Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, de Emilia-Romagna Grand Prix (27 t/m 29 september) genomen zo hebben we vernomen via het team.
In Silverstone werd daarentegen duidelijk dat er voor Darryn Binder, Filip Salac, Jeremy Alcoba, Xavi Cardelus, Celestino Vietti en Dennis Foggia na dit seizoen sowieso geen plaats meer is binnen hun huidige Moto2 team. De genoemde heren kregen onlangs namelijk te horen van hun huidige teambazen dat men na dit seizoen op zoek moet naar een nieuwe werkgever. Met name voor Salac een bitter pil aangezien hij nog een tot aan het einde van 2025 doorlopend contract op zak had bij zijn huidige Elf Marc VDS Team.
Tegenover het vertrek van bovengenoemde heren bij hun team of uit de klasse lijken o.a. David Alonso, Daniel Holgado, Collin Veijer, Tatsuki Suzuki en Stefano Nepa in 2025 over te komen vanuit de Moto3 klasse. Hoe serieus we de overstap van Suzuki en Nepa moeten nemen is nog een beetje onduidelijk, wel weten we dat de persoonlijke managers van het tweetal de diensten van hun protegés inmiddels bij diverse Moto2 teams hebben aangeboden.
Onderstaand een overzicht met de huidige stand van zaken (per 06-08-2024):
- Elf Marc VDS: Jake Dixon en Tony Arbolino (of Pramac Yamaha of Fantic Racing)
- Preicanos Racing Team: – en – (met Toni Elias in een management functie, diverse toprijders benaderd maar willen niet)
- MT Helmets – MSI: Sergio Garcia ((of Pramac Yamaha) en Ivan Ortola
- Italtrans Racing Team: Diego Mororeira en nnb
- RW – Idrofoglia Racing GP: Zonta van den Goorbergh en Barry Baltus (of Fantic Racing) of Darryn Binder
- Intact Racing GP: Senna Agius en nnb
- Fantic Racing: Aron Canet en Tony Arbolino (of Pramac Yamaha of Marc VDS)- Barry Baltus (of RW RacingGP)
- Speed Up Racing: Alonso Lopez (of Pramac Yamaha) en Dani Holgado (of CFMOTO Aspar) of Celestino Vietti ((of Pramac Yamaha)
- Yamaha VR46 Master Camp Team: Ayumu Sasaki en nnb
- CFMOTO Aspar Team: David Alonso en Izan Guevarra of Daniel Holgado (of SpeedUp)
- OnlyFans American Racing Team: Marcos Ramirez en Joe Roberts
- KLINT Forward Factory Team: Alex Escrig en Xavier Artigas
- IDEMITSU Honda Team Asia: Mario Suryo Aji en Somkiat Chantra
- Red Bull KTM Ajo: Deniz Oncu en Colin Veijer
- QJMOTOR Gresini Moto2: Albert Arenas – Manuel Gonzalez
– *Normaal: bevestigd
– **Cursief: Genoemd, wel rond maar nog niet officieel bevestigd of mogelijke en veelvuldig genoemde kandidaten
– De namen die meerdere keren genoemd worden staan in de belangstelling of praten momenteel met meerdere teams
Uit bovengenoemde lijst kunnen we opmaken dat er inmiddels zeven coureurs verzekerd zijn van een zitje, dat er veel namen genoemd worden en min of meer zeker zijn en dat er nog een flink aantal zitjes nog ingevuld dienen te worden.
Natuurlijk zijn we als Nederlander benieuwd naar de toekomstplannen van Collin Veijer. Eén ding is duidelijk, de 19-jarige Staphorster zal in 2025 niet binnen zijn huidige Duitse Liqui Moly Husqvarna IntactGP Team actief blijven in de Moto3 klasse of binnen de Intact GP familie de overstap maken naar de Moto2 klasse. Wie, wat, waar…de verwachting is dat er binnenkort rondom de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring (16-18 augustus) witte rook zal zijn aangaande de toekomstplannen van Veijer.
Handige links Monster Energy British Grand Prix :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.