Davide Brivio: “Yamaha en Honda traag en onnauwkeurig, de MotoGP is veranderd”

2457
davide-brivio
Davide Brivio - seizoen 2020 | foto© Suzuki Racing

Voormalig Team Suzuki Ecstar teammanager Davide Brivio verliet aan het einde van het seizoen 2020 het MotoGP wereldkampioenschap om aan de slag te gaan in de Formule 1 en wel als teamchef bij Alpine. De Italiaan bleef de MotoGP wel volgen en gaf onlangs zijn visie over de terugval van de Japanse motormerken en de successen van de Europese motorfabrikanten.

Davide Brivio stond sinds 2013 aan het roer bij Suzuki, het Japanse motormerk dat in 2015 definitief terugkeerde als fabrikant in de MotoGP. Daarvoor werkte de Italiaan van 1990 tot 2010 voor Yamaha in o.a. de MotoGP en het WorldSBK. Onder Brivio haalde Suzuki in 2016 voor het eerst in negen jaar tijd weer een MotoGP zege en als kers op de taart in 2020 voor het eerst – met Joan Mir – weer een MotoGP wereldtitel.







Aan het einde van het succesjaar 2020 besloot Brivio tot verrassing van velen het MotoGP wereldkampioenschap te verlaten en aan de slag te gaan als teamchef bij Alpine Formule 1 team. Het verhaal is inmiddels bekend, ondanks dat Suzuki voorafgaand aan het seizoen 2022 Livio Suppo aanstelde als de nieuwe teambaas van Team Suzuki Ecstar besloot men zich voor 2023 terug te trekken als fabrikant uit het MotoGP wereldkampioenschap.

Brivio liet zich de afgelopen tijd nog wel een aantal keren zien in de MotoGP paddock, zag het vertrek van zijn voormalige werkgever met lede ogen aan, net zoals hij de MotoGP zag veranderen en de Europese motorfabrikanten een opmars zag maken.

Davide Brivio: “De Europeanen hebben een nieuwe manier van racen geïntroduceerd binnen de MotoGP. Ze zijn preciezer in hun aanpak en willen zich constant verbeteren. In Japan daarentegen overheerst nog steeds de conservatieve aanpak.”

Het afscheid van Suzuki als fabrikant en de moeilijke tijden die Honda en Yamaha momenteel doormaken is als een horror situatie voor de Japanners. Na zoveel jaren van overheersing zagen ze in een rap tempo de Europese motormerken dichterbij komen en Ducati in 2022 er zelfs met de wereldtitel vandoor gaan. Brivio is ervan overtuigd dat Ducati, Aprilia en KTM de MotoGP hebben veranderd.

Davide Brivio: “De Europeanen zijn agressiever in hun benadering van het racen, waardoor ze een nieuwe manier van racen hebben opgezet. Het is een beetje het F1 model, het is de aanpak die heel erg is veranderd: we benaderen wedstrijden met het doel om steeds beter presterende motoren te hebben, geen middel onbeproefd te laten en steeds beter te worden. Dat is het tegenovergestelde van hoe de Japanse merken werken. Honda en Yamaha gaan naar het circuit zonder precieze gegevens te hebben. Ze hebben niet helemaal begrepen dat de MotoGP niet meer is zoals 20 jaar geleden. Er is altijd een conservatieve aanpak geweest. Voorheen waren de ontwikkelingen tijdens het seizoen klein en werd het grootste deel van de vernieuwingen geconcentreerd voor het daaropvolgende seizoen.”

Brivio stond in het interview vooral stil bij Honda, het dominante motormerk en MotoGP team tot en met het seizoen 2019.

Davide Brivio: “De gouden jaren van Honda zijn een beetje voorbij, zij hadden tot en met het seizoen 2019 altijd een winnende motor. Marc zelf geeft stof tot nadenken: Ik hoorde nog niet zo heel lang geleden dat hij het team had gevraagd waarom ze een bepaald onderdeel testten. Hij onthulde dat ze het niet wisten. Dit betekent dat ze bij Honda de oude methode blijven gebruiken: ze kopiëren wat ze om zich heen zien en gooien verschillende onderdelen in de strijd om de resultaten te begrijpen, maar zo krijgen ze hun zin niet. De nieuwe weg is heel anders. Het team moet een integraal onderdeel worden van het MotoGP-programma, met een grote synergie tussen de engineers in de fabriek en de technische mensen binnen de teams die op het circuit actief zijn. Het moeten niet langer twee verschillende groepen zijn. De grote vraag hoe snel deze filosofie door zal dringen en ingevoerd zal worden door de Japanners.”

Brivio’s twee voormalige protegés bij Suzuki, te weten Joan Mir en Alex Rins, hebben voor 2023 uitgerekend onderdak gevonden bij Honda. Mir als teamgenoot van Marc Marquez bij het Repsol Honda Team en Rins als teamgenoot van de Japanner Takaaki Nakagami bij het LCR Honda Team.