Danilo Petrucci werd zondagmiddag derde in de tweede World Superbike race op het Phillip Island Grand Prix Circuit. De Italiaan kende een bewogen weekend maar eindigde uiteindelijk wel op het podium op een circuit dat hem niet goed ligt.
Gezien de zeer hoge bandenslijtage op het Phillip Island Grand Prix Circuit zou je misschien niet verwachten dat Danilo Petrucci dit weekend mee zou kunnen doen voor het podium. De Italiaan is één van de zwaardere coureurs in de World Superbike klasse, met name vergeleken met iemand als Álvaro Bautista, dus zou hij in de regel nog meer last moeten hebben van de bandenslijtage.
Daar kon de Italiaan heel goed mee omgaan want in Race 2, die uiteindelijk over 11 ronden werd verreden en geen pitstop behoefde vanwege een rode vlag als gevolg van de crash van Jonathan Rea, kwam Petrucci in de slotfase sterk naar voren.
Klik hier voor de videosamenvatting van WorldSBK Race 2 op Phillip Island
Danilo Petrucci: “Het World Superbike kampioenschap gaat echt alle kanten op tegenwoordig. In de Superpole Race eindigde ik als vijftiende en mijn motor was onveranderd na zaterdag, toch voelde die nu heel anders aan en daar werd ik een beetje nerveus van. In Race 2 wist ik dat ik het hiermee moest doen maar we kregen al gauw de rode vlag. Vlak daarvoor reed ik nog achter Toprak [Razgatlioglu] toen zijn motorblok plofte, dat was behoorlijk eng. Ook reed ik vlak achter Jonathan [Rea] toen hij die high-sider had, die was echt gigantisch en Remy Gardner raakte zijn motorfiets ook nog eens.
Na de rode vlag zei ik tegen mezelf dat ik ervoor moest gaan. Een klassering als beste Independent rijder zou al goed zijn maar ik zag dat Michael Rinaldi al best ver van mij vandaan was. Ook Andrea Iannone en Sam Lowes zaten voor mij. Vervolgens verloor Rinaldi veel terrein en samen met Iannone reed ik naar hem toe. Aan het einde van de race had ik behoorlijk veel tractie vergeleken met de anderen. Ik keek naar mijn pitbord en zag dat ik twee ronden voor het einde twee seconden achterstand had op de leider, uiteindelijk ben ik op één seconde van de winnaar gefinisht. Misschien had ik nog voor de overwinning kunnen gaan als de race twee ronden langer was.
Hoe dan ook ben ik blij want zoals ik laatst al zei kun je in de huidige WK Superbike het ene moment vijftiende eindigen en het andere moment derde. Ik denk dat er minstens vijftien coureurs zijn die op het podium kunnen eindigen. Het is ongekend hoe klein de verschillen zijn, zelfs een tiende van een seconde maakt veel verschil. Ik ben heel blij want in Race 1 streden we al voor het podium maar helaas ging het toen mis met de pitstop. De wielbout wilde er niet op en gelukkig had een monteur eentje reserve in zijn zak zitten maar daarmee verloren we zo’n vijf seconden. Ik was toen in duel met Andrea Locatelli maar daardoor viel ik terug naar de achtste positie. Dat was pech maar ik wil het team bedanken want ze hebben het geweldig gedaan.
Ik kom hier graag en het is een geweldig circuit maar het past niet echt bij mijn rijstijl. Ik ben iemand die hard remt en dit circuit past daar niet bij. Ik heb mijn motor als het ware afgesteld als een chopper (achterkant laag, voorkant hoog) dus met deze lange snelle bochten heb ik mijn afstelling flink moeten veranderen. Ik ben blij om hier op het podium te staan want ook in de MotoGP heb ik hier altijd pech gehad of was ik een ezel, bijvoorbeeld in 2019 toen ik crashte en Fabio Quartararo meenam of in 2018 toen ik zelf onderuitging.”
De nieuwe reglementen leken dit weekend op Phillip Island goed uit te pakken met Ducati, BMW, Kawasaki en Yamaha die vooraan meededen. Honda lijkt momenteel de enige fabrikant te zijn die nog op achterstand staat.
Danilo Petrucci: “Ik heb altijd gezegd dat ik verwacht dat Honda er vroeg of laat ook bij komt, vooral omdat hun coureurs zo goed zijn. Vanaf het begin zeg ik al dat de reglementen van de Superbikes goed zijn, ze hebben alle fabrikanten geholpen. Ik denk dat dit één van de meest competitieve kampioenschappen is waar ik ooit deel van heb uitgemaakt. Je kunt zoals ik het ene moment vijftiende eindigen en het volgende moment op het podium staan. Het is daarom mooi om naar te kijken maar niet altijd fijn om eraan mee te doen omdat er altijd iemand is waarmee je moet vechten.”
De volgende ronde van het World Superbike kampioenschap wordt in het weekend van 22 t/m 24 maart verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Een week daarvoor wordt er op hetzelfde circuit nog een tweedaagse test afgewerkt.
Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.