Dani Pedrosa moet na dertien seizoenen actief te zijn geweest bij het Repsol Honda Team definitief op zoek naar een nieuwe werkgever. De Spanjaard heeft dit nieuws zondagmiddag na afloop van de MotoGP race in Mugello te horen hebben gekregen en is inmiddels door Honda bevestigd middels een officieel persbericht.
Dat de MotoGP transfermolen dit seizoen turbulenter is dan menig voorgaand seizoen zal velen niet ontgaan zijn. Nadat er afgelopen weekend in Mugello weer een paar kleine puzzelstukjes werden opgelost, of beter gezegd dat er opnieuw een aantal zaken duidelijker werden nadat zowel Jorge Lorenzo als ook Andrea Iannone persoonlijk kenbaar maakten dat men komend seizoen definitief niet meer uit zal komen voor respectievelijk het Ducati Team en Team Ecstar Suzuki, kan Dani Pedrosa zich nu bij het tweetal voegen dat voor komend seizoen op zoek moet naar een nieuwe werkgever.
“Ik wil de HRC bedanken voor al deze jaren en de vele grote successen,” aldus Pedrosa in het door Honda verstuurde persbericht. “Ik ben in de periode dat we samengewerkt hebben niet alleen gegroeid als coureur, maar zeker ook als persoon. Ik zal HRC altijd altijd in mijn geheugen en mijn hart blijven houden. We hebben in ons leven allemaal nieuwe uitdagingen nodig en ik denk dat het voor mij nu tijd is voor een verandering. Bedankt, HRC.”
Ondanks dat er voor het drietal dus na dit seizoen geen plaats meer is bij hun huidige werkgever is het nog niet (officieel) bekend waar het drietal komend seizoen actief zal zijn. Wel duidelijk is dat er voor komend seizoen nu dus nog vier plaatsen beschikbaar zijn binnen een officieel fabrieksteam te weten het Ducati Team, Team Suzuki Ecstar, Aprilia en nu dus ook het Repsol Honda Team.
Bij het Ducati Team zal deze tweede plaats zo goed als zeker ingenomen worden door Danilo Petrucci, bij Suzuki wordt de laatste hand gelegd aan een contract met huidig Moto2 coureur Joan Mir terwijl Iannone zo goed als zeker na dit seizoen de nieuwe teamgenoot zal gaan worden van Aleix Espargaró.
Lorenzo heeft afgelopen weekend al aangegeven dat hij de komende twee seizoenen zeker actief zal blijven in de koningsklasse en de beschikking zal krijgen over een goede motor. Slechts 24 uur na Lorenzo’s aankondiging had de media het raadsel van Lorenzo al op weten te lossen toen bekend werd dat er achter de schermen door een Maleisische delegatie hard gewerkt werd aan de plannen voor het runnen van een nieuw MotoGP Team. Door bemiddeling van Dorna baas Carmelo Ezpeleta, met geld van het Sepang International Circuit en oliegigant Petronas en door een samenwerking met of een overname van de twee starts van het huidige Angel Nieto Team zou met het nieuwe Yamaha satellietteam gaan vormen. Lorenzo en Franco Morbidelli werden genoemd als de twee potentiële coureurs.
Twee dagen later blijkt deze constructie toch iets gecompliceerder dan in eerste instantie gedacht. De Maleisiërs willen in deze nieuwe constructie de volledige zeggenschap, huidige Angel Nieto Team (mede) eigenaar Jorge Martinez wil echter zelf deels de touwtjes in handen blijven houden. Dit is voor de Maleisiërs onbespreekbaar aangezien er met Maleisisch staatsgeld wordt gewerkt (Petronas is een Maleisisch staatsbedrijf) en Martinez in Spanje nog steeds overhoop ligt met de Spaanse fiscus en hier nog de nodige procedures voor lopen. Hierin wil men geen enkel risico lopen en geen enkele betrokkenheid bij hebben.
Of dit laatste definitief een struikelblok zal vormen voor het opzetten van een nieuw Yamaha satellietteam is nog onduidelijk, maar appeltje eitje is het zeker nog niet volgens Martinez die aangeeft niets te moeten aangezien hij ook komend seizoen op de huidige manier verder kan en de beschikking kan krijgen over (verouderde) Ducati motoren.
Mocht dit verhaal niet doorgaan dan is het nog maar de vraag hoeveel de woorden van Lorenzo enkele dagen geleden nog waard zijn. Hier staat echter wel tegenover dat Dorna er alles, maar dan ook alles aan zal doen om de vijfvoudig wereldkampioen en winnaar van de laatste MotoGP race ook in 2019 aan boord te houden.
Wat echter tot op dit moment als onmogelijk werd beschouwd, iets wat zeker niet zijn eigen eerste keus zal zijn lijkt nu toch wel akelig dichtbij te komen……wordt Lorenzo onder druk van Dorna vanaf komend seizoen de nieuwe teamgenoot van Marquez bij het Repsol Honda Team?
Met de wetenschap dat de Maleisische plannen nog niet zeker zijn, met de wetenschap dat Pedrosa vertrekt, met de wetenschap dat Jonathan Rea – de WorldSBK coureur werd de afgelopen dagen genoemd als mogelijk nieuwe teamgenoot van Marquez – heel binnenkort bekend gaat maken dat hij zijn contract met het Kawasaki WorldSBK Team heeft verlengd zou dit zo maar eens kunnen.
Blijft de vraag nog over waar Pedrosa na dit seizoen zijn carrière voort gaat zetten. In de MotoGP klasse lijkt er geen competitieve plaats meer over, een overstap naar het World Superbike kampioenschap lijkt onwaarschijnlijk………zal de kleine Spanjaard na dertien seizoenen Repsol Honda dan komend seizoen niets anders resten dan een verplicht en vervroegd pensioen?
MotoGP anno 2018,……..