Na in de Superpole de snelste tijd te hebben genoteerd wist het GSR Kawasaki team, na in 24 uur 828 ronden afgelegd te hebben, in Le Mans ook de winst te pakken voor het Yamaha Austria team en het RAC 41 City Bike team.
In de vrije trainingen was het nog het Suzuki Endurance Racing Team (SERT) die de snelste tijd wist te noteren maar in de kwalificaties wist het GSR Kawasaki team met Julien Da Costa, Olivier Four en Grégory Leblanc te domineren om vervolgens in de Superpole de pole positie veilig te stellen.
Bij de start van de 24 uur durende klassieker was het echter SERT die met Vincent Phillipe de leiding nam maar na twee uur kwam Guillaume Dietrich, de tweede rijder van het team, ten val en toen hij na reparaties weer de baan op kwam kon Yamaha BK Maco Moto Racing rijder Victor Carrasco de nog langzaam rijdende Suzuki niet ontwijken met als resultaat twee compleet vernielde machines.
Vanaf dat moment kreeg het GSR Kawasaki team de leiding in handen en gaf die ook niet meer uit handen. In eerste instantie zat het Yamaha Austria Racing Team (YART) nog redelijk dicht achter ze maar in de nachtelijke uren wist men vijf ronden voorsprong te nemen op het team dat in 2009 wereldkampioen werd. Het team kreeg te maken met een te warm wordende motor en moest vaker dan gewenst pitstops maken en in de laatste uren zou de achterstand oplopen tot 11 ronden op het winnende team.
Het Honda National Motos team lag geruime tijd derde maar kreeg in de laatste uren te kampen met enkele technische problemen, een crash waarbij het motorblok beschadigd raakte en zelfs een klein brandje in de pitstraat. Het lukte het team nog om de motor aan de praat te krijgen en als 31e (14e in de EWC klasse) over de finish te komen.
Door deze problemen en die van het Team 18 Sapeurs Pompiers team klom het RAC 41 City Bike team – met Gregory Junod, Greg Black en Olivier Depoorter – van een vijfde naar de derde plaats en men wist deze positie tot aan de finish vast te houden.
Achter de top drie was het het Yamaha France GMT 94 Ipone team met David Checa, Gregorio Lavilla en Kenny Foray dat de vierde plaats wist te pakken na in het begin problemen te hebben gehad met een gebroken uitlaat en zich vanaf een 40e plaats weer op wisten te werken naar deze uiteindelijke vierde positie. Vijfde werd het Suzuki RT Moto Virus team voor het Kawasaki Bolliger team.
Het Infini Power Bike Troyes team kwam in de EWC klasse als zevende (daadwerkelijk als negende) over de finish gevolgd door een hele rits teams uit de Superstock klasse voordat het BMP Elf 99 Racing team met onder andere de Belg Werner Daemen in de EWC klasse achtste werden (nadat ze als 15e de finish passeerden). Het team lag in de beginfase nog vierde maar kreeg te maken met problemen met de verlichting waardoor men de hele kabelboom moest vervangen en dus heel veel tijd verloor. Na als 43e weer de baan op te zijn gegaan vochten de rijders zich naar een 15e positie. Motobox Kremer en Team Flembbo maakten de top tien in de EWC klasse vol.
Het Q.E.R.T. 1 team kwam tijdens de race als zevende over de finish en was hiermee de winnaar in de Superstock klasse voor het als achtste gefinishte Team Motors Events dat met vier ronden achterstand op het QUERT1 team als achtste de finish passeerde. Het Colexon Racing team werd derde.
Het Bikers Days team, met onder andere Raymond Schouten, lag in de beginfase vierde in hun klasse (Superstock) maar het team moest midden in de nacht na 378 ronden opgeven.
Naast het Bikers Day team wisten nog eens 19 teams de finish niet te halen, twee teams reden nog wel hun rondjes maar hadden te weinig ronden gereden om op te worden genomen in het klassement. Bij het Yamaha LTG 57 team brak een steen de radiator waarna men moest opgeven. Bij het Honda Michelin Power Research Team (MPRT) gaf het motorblok de geest na eerdere remproblemen. Het BMW Michelin team had problemen met de waterslang gevolgd door elektrische problemen, wel noteerde het team voor de opgave de snelste ronde. Bij het RMT 21 team raakte het frame beschadigd na een crash. Bij het Yamaha X-One team beschadigde een gebroken ketting het motorblok en bij het Suzuki No Limits team raakten beide rijders geblesseerd bij crashes.
Uitslag 24 uur van Le Mans (per categorie)