#CzechGP – Cal Crutchlow is zondagmiddag in Brno winnaar geworden van de knotsgekke flag to flag MotoGP race. Het was de eerste MotoGP zege voor de LCR Honda coureur en de eerste Britse MotoGP zege sinds vijfendertig jaar. Valentino Rossi en Marc Marquez werden tweede en derde.
Terwijl het een half uur voor aanvang van de MotoGP race was gestopt met regenen was het Brno circuit nog steeds kletsnat. Het was op de startgrid voor de start dan ook een zenuwachtige bedoening waarbij er nog regelmatig een andere bandenkeus werd gemaakt.
Toen de lichten op groen gingen was het Andrea Iannone die het snelst weg was voor Jorge Lorenzo en Marc Marquez maar al in de eerste bocht kwam Marquez binnendoor naar de leiding.
Bij de eerste doorkomst was het dan ook de Repsol Honda coureur aan de leiding gevolgd door Andrea Dovizioso, Andrea Iannone, Aleix Espargaró en Maverick Viñales terwijl Lorenzo na zijn goede start al binnen een ronde negen plaats prijs had moeten geven en als tiende doorkwam.
Net als Lorenzo kende ook Valentino Rossi een dramatische eerste ronde, de negenvoudig wereldkampioen kwam slechts als twaalfde door na de eerste ronde.
In de tweede ronde waren het maar liefst drie Ducati’s die Marquez wisten te passeren met Dovizioso aan de leiding gevolgd door Iannone en Scott Redding. Dit drietal wist gelijk afstand te nemen van Marquez die op zijn beurt de Suzuki coureurs Aleix Espargaró en Viñales aan zijn achterwiel zag verschijnen.
In de derde ronde was het Iannone die ten koste van zijn teamgenoot Dovizioso de leiding over wist te nemen terwijl Redding als een sluwe vos de twee Ducati coureurs bleef volgen. Een ronde later was het de Brit die zich tussen de twee Italiaan wist te wurmen en naar de tweede plaats kwam.
Na vijf ronden waren het dus de drie genoemde Ducati’s aan de leiding op ruim drie seconden gevolgd door Marquez, Aleix Espargaró, Viñales en een snel dichterbij gekomen Hector Barbera.
Net buiten de top tien kwam Dani Pedrosa als elfde door, net voor Rossi op de twaalfde plaats terwijl Lorenzo na vijf ronden al teruggezakt was naar de zestiende positie.
Een ronde later was het Barbera die ten koste van de twee Suzuki coureurs binnen een ronde twee plaatsen wist te winnen en naar de vijfde plaats wist te komen.
Terwijl de tweede machines gereed gezet werden in de pitstraat – de baan werd droger en droger nadat het al meer dan een uur niet meer geregend had – en was het wachten op de eerste motorwissel.
In de zevende ronde wist Barbera ook Marquez te passeren waardoor de eerste vier plaatsen ingenomen werden door Ducati machines.
Snelste coureur op de baan in de achtste ronde was de inmiddels al op de negende plaats rijdende Cal Crutchlow, de LCR Honda was één van de weinigen die vooraf koos voor zowel de harde voor – als ook Michelin achterband.
Voor Dovizioso was het in de negende ronde zuur toen zijn Ducati opnieuw de geest gaf en daarmee zijn podium kansen verkeken waren. Aangezien het een flag to flag race betrof kon de Italiaan zijn machine in de pitstraat verwisselen voor zijn tweede machine, deze stond echter klaar op intermediate banden…..
Crutchlow zette zijn opmars vervolgens door en in de elfde ronde was de LCR Honda inmiddels al op de vijfde plaats aangekomen. Met rondetijden die ongeveer een seconde sneller waren dan alle overige coureurs was de Brit de voorste rijders al tot op vijf seconden genaderd.
Een ronde later was Marquez het volgende slachtoffer van de ontketende Crutchlow.
Ook Rossi leek zijn draai gevonden te hebben, de Yamaha coureur kwam in de twaalfde ronde al als zevende door.
De veranderende omstandigheden – het werd droger en droger – zorgden vervolgens voor een totale kentering van de race. Steeds meer rijders die in de beginfase ver terugvielen kwamen ronde na ronde terug terwijl Iannone, Redding en Barbera vooraan het veld per ronde meer en meer terrein prijs moesten geven.
Inmiddels hadden Smith en Aleix Espargaró ook met tegenslag te kampen. Smith kon nog de pits bereiken om van machine te wisselen, voor de Suzuki coureur was het definitief einde race.
In de vijftiende ronde was het Lorenzo die binnenkwam en van machine wisselden terwijl de ontketende Crutchlow voor de eerste keer als leider doorkwam.
Na vijftien bizarre rondes was het Crutchlow die aan de leiding stond gevolgd door Iannone, Barbera en Rossi die een ronde eerder Marquez had terugverwezen naar de vijfde plaats.
Rossi had vervolgens in de slotfase de beste papieren, de Italiaan rook bloed en het waren achtereenvolgens Barbera en Iannone die er aan moesten geloven en met nog vier ronden te gaan was het ‘The Doctor’ die de tweede plaats in handen had.
Rossi zette vervolgens direct de achtervolging in op Crutchlow, de LCR Honda had echter met nog drie ronden te gaan een voorsprong van ruim vijf seconden, een nagenoeg onmogelijke opgave voor de Brit die nog nooit zo dicht bij zijn eerste MotoGP zege was.
Ook Marquez wist met nog twee ronden te gaan Iannone en Redding te passeren en naar de derde plaats, achter Crutchlow en Rossi, te komen.
Terwijl de stukken rubber in de laatste paar ronden van de voorband van Redding’s en Iannone’s Ducati’s vlogen en het tweetal ver terugviel was het Crutchlow die onbedreigd naar zijn allereerste MotoGP zege reed – de eerste Britse MotoGP zege sinds Barry Sheene 35 jaar geleden – terwijl Rossi vanuit een verslagen positie als tweede de finish wist te passeren terwijl Marquez de schade voor het kampioenschap tot een minimum wist te beperken en de derde plaats veiligstelde.
In een knotsgekke paar laatste ronden was het Loris Baz die nog naar de vierde plaats wist te komen voor Barbera, Eugene Laverty en Danilo Petrucci.
Met een compleet kapotte voorband wist Iannone uiteindelijk de schade nog enigszins beperkt te houden en als achtste de finish te passeren.
Viñales en Tito Rabat eindigden in deze knotsgekke race als negende en tiende.