Coward wint Junior Classic TT, Johnson pakt winst in Superbike Classic TT

356
Davo Johnson ter hoogte van Rhencullen - Snaefell Mountain Course, Isle of Man, Classic TT | foto© Lucas Croydon

Maandag werden de laatste twee races verreden van de jaarlijkse Classic TT op het Isle of Man. In de Junior Classic TT was Jamie Coward het sterkst en behaalde hij zijn eerste overwinning op het legendarische circuit, in de Superbike Classic TT pakte Australiër David ‘Davo’ Johnson eveneens zijn debuutzege na een intens duel met Michael Dunlop.

De Classic TT 2019 op het Isle of Man zit erop. Nadat TT legendes John McGuinness en Bruce Anstey zaterdag voor twee emotionele en spectaculaire overwinningen zorgden in de Senior Classic TT en Lightweight Classic TT stonden maandag de laatste twee races op het programma. Allereerst werd de Junior Classic TT over drie ronden verreden, een klasse voor machines tot 1972 met een maximale cilinderinhoud van 350cc. Daarna kwam het slotstuk aan bod, de vier ronden lange Superbike Classic TT voor machines tot 1992 met een maximale cilinderinhoud van 750cc.




Junior Classic TT
Vanwege dichte mist op de ‘Mountain’ liep het programma enige vertraging op. Rond 14:00 uur lokale tijd kon de race eindelijk van start gaan. Bij het eerste meetpunt ter hoogte van Glen Helen had Lee Johnston de leiding in handen genomen, vijf seconden voor Jamie Coward en Dominic Herbertson. De 47-jarige Michael Rutter, tweevoudig winnaar van de Junior Classic TT, nam de vierde plaats in handen voor Hefyn Owen. Gedurende de eerste ronde over het zestig kilometer lange historische circuit bouwde Johnston zijn voorsprong uit naar zo’n negen seconden richting Coward, Herberston en Rutter. Derek Sheils had op dat moment de vijfde plaats overgenomen.

Lee Johnston op zijn Davies Motorsport Honda over Ballaugh Bride – Classic TT, Isle of Man | foto© Dave Kneen / Pacemaker Press

Ter hoogte van Glen Helen in de tweede ronde had Coward zijn achterstand weten te verkleinen en ter hoogte van de Gooseneck, waar de grote klim op de ‘Mountain’ echt begint, werd bekend dat leider in de wedstrijd Johnston aan de kant stond met technische problemen. Zijn race kwam ten einde waardoor Coward de leiding overnam.

Aan het eind van de tweede ronde had Coward een marge van ruim 28 seconden richting Herbertson en Rutter, met daarachter Sheils en Owen in de top vijf.

Jamie Coward op snelheid ter hoogte van Milntown – Classic TT, Isle of Man | foto© Lucas Croydon

In de laatste ronde vergrootte Coward zijn voorsprong en bleef verder foutloos waardoor hij zijn eerste overwinning behaalde op de ‘Mountain Course’ met een gemiddelde snelheid van 104.445 mph. De strijd voor de tweede plaats was zeer spannend en dankzij een zeer goede slotfase werd Rutter uiteindelijk tweede, slechts 0,35 seconde voor Herbertson. Sheils werd vierde voor Owen en Dan Sayle.

Bekijk de volledige uitslag via deze link.

Superbike Classic TT
Na dus een minder gunstige start van de dag waren de omstandigheden voor de vier ronden lange Superbike Classic TT, de slotrace van de Classic TT 2019, nagenoeg perfect. Het zou een bloedstollend spannende race worden met veel verrassingen en een strijd tot de allerlaatste kilometers.

Bij het eerste meetpunt (Glen Helen) in de eerste ronde had Michael Dunlop de leiding in handen genomen op zijn Suzuki voor David ‘Davo’ Johnson (Kawasaki) en Gary Johnson (Suzuki). Paul Jordan had de vierde positie in bezit voor de lokale held Conor Cummins, rijdend op een ex-Grand Prix Yamaha YZR500.

Ter hoogte van Ballaugh had Cummins de derde positie ingenomen, slechts zes seconden achter raceleider Dunlop met Derek Sheils op de vierde plaats en de terugvallende Gary Johnson daarachter op de vijfde positie.

De eerste ronde van Dunlop (124.87 mph gemiddeld) gaf hem een voorsprong van een kleine twee seconden richting Johnson en tien seconden daarachter Cummins. Sheils lag nog steeds vierde terwijl James Hillier (Ducati) was opgeklommen naar de top vijf.

Michael Dunlop op zijn Suzuki over Ballaugh Bridge – Classic TT, Isle of Man | foto© Dave Kneen / Pacemaker Press

Ter hoogte van Glen Helen in de tweede ronde had Dunlop zijn voorsprong uitgebouwd naar vier seconden richting Johnson met daarachter Cummins, Sheils en de flink naar voren gekomen Michael Rutter. De 47-jarige coureur was in de slipstream gedoken van Dunlop die hem op de weg gepasseerd had.

Aan het eind van de tweede ronde zochten de coureurs de pitstraat op voor een tankstop. Dankzij een indrukwekkende ronde van 125.626 mph gemiddeld had Dunlop een voorsprong opgebouwd van tien seconden richting Johnson die op zijn beurt twaalf seconden marge had richting Rutter. Doordat hij in de slipstream van Dunlop was gedoken reed hij een ronde van 125.626 gemiddeld, later zou dit de snelste ronde van de race zijn. Cummins en Sheils hadden op dit moment de vierde en vijfde positie in handen.

Naast dat de Suzuki van Dunlop werd volgetankt werd er ook een nieuwe achterband gemonteerd. De pitstop was uiteindelijk tien seconden langzamer dan die van Johnson terwijl ook Cummins tien seconden verloor ten opzichte van Rutter. Hillier profiteerde van een goede pitstop, met 51,5 seconden was hij het snelst van allemaal.

Dankzij de pitstop had Davo Johnson de leiding in de wedstrijd weer overgenomen maar ter hoogte van Glen Helen bedroeg zijn voorsprong richting Dunlop slechts twee seconden. Ter hoogte van Ballaugh was dit nog maar een halve seconden en bij het ingaan van Ramsey had de Noord-Ierse 19-voudig TT winnaar de leiding weer overgenomen.

De derde ronde van Dunlop (118,287 mph, inclusief pitstop) gaf hem een voorsprong van zo’n vijf seconden richting Johnson met daarachter Sheils op de derde plaats. Hillier lag vierde met Jamie Coward daarachter op de vijfde plaats, echter gaf zijn machine de geest waardoor de van het Isle of Man afkomstige Cummins deze plaats op zijn 500cc tweetakt Yamaha weer over kon nemen. Ook Rutter was gestopt, echter leken zijn technische problemen niet terminaal te zijn en kon hij zijn weg vervolgen.

Het venijn van deze race zat hem echter in de staart. Het leek erop dat Dunlop op weg was naar de overwinning met een aantal seconden voorsprong, echter ging het slechts twee kilometer voor de finish volledig mis. Zijn Suzuki gaf de geest ter hoogte van Hillberry waardoor de 29-jarige Dunlop de machine noodgedwongen aan de kant van de baan moest parkeren. Een groot aspect van het Classic racen is ervoor zorgen dat het materiaal heel blijft, helaas gaf de Suzuki van Dunlop vlak voor het einde de geest.

Hierdoor nam Johnson de leiding weer over en kwam hij uiteindelijk als winnaar over de finish om daarmee zijn eerste overwinning te behalen op de legendarische zestig kilometer lange ‘Mountain Course’. Sheils reed een zeer sterke laatste sector waarin hij twee seconden goedmaakte op Hillier en daardoor tweede werd. Hillier eindigde als derde voor Cummins en diens mede-Manxman Ryan Kneen, broertje van de vorig jaar overleden Dan Kneen, op de vijfde positie.

Davo Johnson: “Om te zorgen dat deze machines snel zijn, zijn ze heel moeilijk te rijden. Ik ben echt heel blij want ik heb alles gegeven wat ik in me had en ik wil dan ook Alistair Cowan en het hele team bedanken. Ik wilde in de laatste ronde zwaaien naar de Australische fans die ter hoogte van Hillberry stonden, maar toen ik zag dat Michael Dunlop daar stond ging ik gauw weer op het gas tot aan de finish.”

Davo Johnson – Classic TT, Isle of Man | foto© Pacemaker Press

Bekijk de volledige uitslag via deze link.

De rest van de week staat in het teken van de Manx Grand Prix. Op woensdag is onder andere de Junior Manx Grand Prix verreden die gewonnen werd door Nathan Harrison voor Stephen Smith en Andy Farrell. Nederlander Bertus Folktertsma eindigde hierin als 56e. De Senior Manx Grand Prix wordt vanwege slechte weersverwachtingen voor het eerst in de geschiedenis een dag naar voren gehaald en zal op donderdagmiddag worden verreden.

Let op: bovenstaande tijden zijn Britse tijden en verschillen dus één vuur van de Nederlandse tijd.