Conclusie Malaysia MotoGP Test: Yamaha, Honda maken stappen, Ducati opnieuw oppermachtig en blijft de te kloppen fabrikant

1137
gigi-dall'Igna
Ducati Corse directeur en technisch brein Gigi Dall'Igna | foto© Ducati Corse

Hoewel we hebben afgelopen dagen tijdens de Malaysia MotoGP Test hebben kunnen zien dat Yamaha een belangrijke stap heeft gezet, Honda de nodige vooruitgang heeft geboekt en er bij KTM en Aprilia nog hard wordt gewerkt, bestaat er ook na deze eerste MotoGP Test van 2025 geen twijfel over dat Ducati ook het komende seizoen een dominante rol zal gaan vervullen en nog steeds de te kloppen fabrikant zal zijn in de koningsklasse.

Velen hebben ernaar uitgekeken na de winterstop, de eerste officiële MotoGP testen van 2025 op het Sepang International Circuit. Vooraf was natuurlijk de grote vraag, welke fabrikanten hebben de meeste progressie weten te boeken, welke fabrikant weet in 2025 Ducati het vuur aan de schenen te leggen en de hegemonie van het Italiaanse motormerk te doorbreken.




Na zes dagen testen op het Sepang International Circuit is het antwoord echter wel klip en klaar. Ondanks dat Japanse fabrikanten Honda en Yamaha zeker niet stil hebben gezeten, Yamaha misschien wel de grootste stap sinds jaren heeft weten te maken, KTM nog wat in de reservetank heeft en ook Aprilia – ondanks de tegenslagen van de afgelopen dagen – progressie heeft weten te boeken is het wel duidelijk men vooralsnog geen antwoord heeft op de Ducati dominantie.

Terwijl Fabio Di Giannantonio (GP25) al tijdens de eerste dag van de Malaysia MotoGP Test ten val kwam en geblesseerd af moest haken zagen we vrijdag aan het einde van de derde en afsluitende dag vier van de vijf aanwezige Ducati coureurs binnen de top vijf, alleen MotoGP debutant Fermin Aldeguer moest op de slotdag iets meer prijsgeven en eindigde uiteindelijk als elfde op de tijdlijst.

Ja maar, het rijden van die ene snelle ronde zegt nog niets, het is nog maar een test, we weten niet wat eenieder op welk moment heeft getest. Ja, dat klopt, maar dit soort uitspraken komen ook vaak opduiken bij ‘fans’ van coureurs die op dat soort momenten net even iets minder hebben gepresenteerd en vallen dan ook veelvuldig in de categorie ‘de wens is de vader van de gedachte’.

Als we iets verder kijken dan de tijdlijsten alleen dan kunnen we zien dat het verschil in tempo over een langere afstand groot was. Tijdens de vrijdag door de meeste coureurs gereden Sprint simulatie waren het Alex – en Marc Márquez en Francesco Bagnaia die de rest van het veld deed schrikken en domineerden met een indrukwekkend tempo. Alex Márquez reed op de GP24 tien ronden lang rondetijden tussen de 1’57,3 en 1’58,3 waarvan er vijf achter elkaar in de 1’57, dit nadat hij eerder op de dag met een ronde van 1’56,493 al de snelste ronde van de dag en deze test op de klok had weten te zetten.

Sepang Sprint simulatie:

  1. Alex Marquez (Gresini Ducati MotoGP), 19’39.014
  2. Marc Marquez (Ducati Lenovo Team), +0,282
  3. Pecco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), +3.412
  4. Pedro Acosta (Red Bull KTM Factory Racing), +6.950
  5. Marco Bezzecchi (Aprilia Racing), +8.650
  6. Jack Miller (Prima Pramac Yamaha), +16.783
  7. Joan Mir (Honda HRC Castrol), +18.016

De snelste rondetijd van de Gresini Racing MotoGP was dan wel de snelste ronde van de dag, maar misschien nog wel indrukwekkender was de tweede rondetijd van Bagnaia. De tweevoudig wereldkampioen had samen met Marc Márquez een dusdanig druk testschema waardoor er nagenoeg geen tijd was voor een tijdsaanval. Na veel aandringen kreeg Bagnaia van zijn team vrijdagochtend tussen het druk testschema door de gelegenheid om één keer een poging te doen terwijl het overgrote deel van het veld meerdere keren de gelegenheid had voor het rijden van die ene snelle ronde.

Ondanks dat Marc Márquez op de tijdlijsten genoegen moest nemen met de vijfde rondetijd was de achtvoudig wereldkampioen tijdens de Sprint simulatie wel aanmerkelijk sneller dan zijn nieuwe Ducati Lenovo Team collega. Hierbij moet wel vermeld worden dat Bagnaia en Marquez onderling en met het team besloten en afgesproken hadden om ieder met een verschillende configuratie aan deze run te beginnen, dit men name om de verschillen tussen de GP24 en GP25 nog beter in de kaart te krijgen. Van een heel eerlijk en objectief vergelijk is dan ook niet echt sprake zeg maar. Het was in ieder geval wel duidelijk dat Márquez met een vreemde combinatie van het 24 en 25 model onderweg was tijdens deze Sprint simulatie.

Franco Morbidelli (P4) was op de tijdlijst weliswaar iets sneller dan Marc Márquez, maar het tempo van de Italiaan over de langere afstand lag ver achter bij die van zijn merkgenoten Alex, Francesco en Marc. Zijn lange run was daarentegen wel een paar ronden langer dan dat van eerdergenoemd trio. Aldeguer, we zullen bijna vergeten dat hij in 2025 een MotoGP debutant is gezien zijn klasseringen en gereden rondetijden tijdens deze test, reed ook een meer dan behoorlijke lange run. De Spanjaard lijkt weinig moeite te hebben met de overstap van een Moto2 naar een MotoGP machine, en gezien zijn sterke optreden zijn de verwachtingen hoog voor zijn debuutseizoen in de koningsklasse.

Moeilijke keuzes

Ducati heeft, ondanks dat men dit seizoen niet meer met acht maar met ‘slechts’ zes motoren op de MotoGP grid vertegenwoordigd is en ook in Sepang dus maar met zes machines in de baan was (Michele Pirro verving tijdens de laatste twee dagen de geblesseerde Di Giannantonio), een berg aan data verzameld en een enorm testschema met onderdelen afgewerkt, waarbij de nadruk lag op het onderzoeken van de nieuwste GP25 motorspecificatie. Zodra de 2025 motorspecificatie definitief is, is Ducati verplicht om deze niet alleen dit seizoen te gebruiken, maar ook in 2026, vanwege een ontwikkelingstop in aanloop naar de overgang naar 850 cc motoren in 2027.

Terwijl Alex Márquez, Morbidelli en Aldeguer vrijuit hun ronden konden rijden op de vertrouwde GP24 werden Marc Márquez en Bagnaia opgezadeld met moeilijke keuzes. We zagen het tweetal dan ook veelvuldig voor een korte run naar buiten gaan om vervolgens weer lange tijd binnen te staan en was er veel gezamenlijk overleg tussen de coureurs en de in de pitbox aanwezige Ducati engineers. Inmiddels is het wel duidelijk dat beide Ducati Lenovo Team coureurs op eenzelfde lijn zitten en nagenoeg dezelfde feedback geven aan het team. Zo stellen beiden de soepelere vermogensafgifte van de nieuwste motor wel op prijs, de remkarakteristieken van de motor zijn volgens het tweetal echter niet zo vriendelijk als die van de GP24. Dit dilemma maakt een keus vooralsnog moeilijk en lastig en de Ducati technici zullen de verzamelde gegevens de komende dagen dan ook goed moeten doornemen en een plan moeten zien te bedenken voor de volgende week te verrijden tweedaagse test in Thailand. De tijd dringt, maar mochten de Ducati techneuten erin slagen om de remwerking van de motor van de GP24 te evenaren en over te brengen op de GP25 dan vrezen we dat de rest van het veld definitief het nakijken zal hebben in 2025.

Maar mocht men er niet in slagen om het euvel te verhelpen dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat Ducati het misschien wel bij de zeer goed bewezen GP24 krachtbron houdt en deze zal laten homologeren voor de komende twee seizoenen. Mocht dit gaan gebeuren dat is dat zeker opvallend, maar een stap terug is het zeker niet aangezien deze machine het afgelopen seizoen de benchmark was in de koningsklasse.

Immers een jaar geleden was het Bagnaia die tijdens de Sepang Test met een snelste rondetijd van 1’56.682 een Ducati 1-2-3-4 aanvoerde. Tijdens de kwalificatie van de 2024 editie van de Maleisische Grand Prix scherpte de Italiaan deze rondetijd aan tot een 1’56,337, een rondetijd die nog steeds staat als het absolute baanrecord op het Maleisische circuit. Met een snelste rondetijd van 1’56.493 van Alex Márquez bleef deze week de recordronde weliswaar net buiten bereik. De Spanjaard was op de GP24 slechts 0,007 seconde sneller dan Bagnaia. Maar het is en blijft onduidelijk of de Italiaan zijn snelste rondetijd op een GP25, GP24 of een combinatie van beiden gereden heeft.

Hoe dan ook kunnen we hieruit concluderen dat Ducati in tegenstelling tot Honda en Yamaha niet echt grote stappen heeft weten te maken en de Ducati coureurs ongeveer dezelfde rondetijden hebben weten te bewerkstellingen dan een jaar geleden. Yamaha daarentegen (Fabio Quartararo eindigde als derde op 0,231 seconde) heeft in vergelijking met een jaar geleden zich met zo’n 0,8 seconde weten te verbeteren terwijl hetzelfde geldt voor Honda (Johann Zarco en Joan Mir eindigden op 0,7 seconde als zevende en achtste).

Ondanks deze grote stappen lijkt het vooralsnog echter nog niet voldoende om Ducati in 2025 al van de troon te stoten. Hierbij moeten we wel vermelden dat Honda en Yamaha beiden nog gebruik kunnen maken van de in de MotoGP geldende concessie regel en hierdoor – in tegenstelling tot Ducati, KTM en Aprilia – gedurende het seizoen door kunnen blijven ontwikkelen en ‘onbeperkt’ kunnen blijven testen.

Wie weet vindt de rest van de fabrikanten de komende twee weken – of in het geval van Honda en Yamaha de komende tijd – nog ergens een kwartje tussen de dubbeltjes, hebben sommigen in Sepang nog niet het achterste van hun tong laten zien en zien we volgende week in Thailand al een heel andere uitslag als het warm is daar en het gripniveau er aanzienlijk minder zal zijn dan in Sepang. Het zijn allemaal zaken die de door ons allen zo geliefde sport zo mooi en interessant maken.

Eén ding is na deze Malaysia MotoGP Test en een paar weken voor aanvang van het 2025 MotoGP seizoen echter wel duidelijk; de onderlinge strijd tussen de fabrikanten om Ducati van de troon te kunnen stoten is in volle gang, de aanval is ingezet maar ondanks dit alles lijkt het op dit moment nog niet genoeg om de Ducatisten van de troon te stoten.

Officiële rondetijden Malaysia MotoGP Test dag 3:

  1. Alex Márquez – Gresini Racing MotoGP | 1’56.439
  2. Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team | 1’56.500 | +0,007
  3. Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha | 1’56.724 |+ 0,231
  4. Franco Morbidelli – Pertamina Enduro VR46 | 1’56.948 | +0,455
  5. Marc Márquez – Ducati Lenovo Team | 1’57.042 | +0,549

Officiële rondetijden Malaysia MotoGP Test Combi dag 1-3:

  1. Alex Márquez – Gresini Racing MotoGP | 1’56.439
  2. Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team | 1’56.500 | +0,007
  3. Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha | 1’56.724 |+ 0,231
  4. Franco Morbidelli – Pertamina Enduro VR46 | 1’56.948 | +0,455
  5. Marc Márquez – Ducati Lenovo Team | 1’57.042 | +0,549


01 – MotoGP Test Sepang 2025
MotoGP Test Sepang
Test

 



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’