Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”

3755
Wilco Zeelenberg - TT Circuit Assen | © Randy van Maasdijk

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Wilco Zeelenberg, de voormalig Grand Prix en World Supersport coureur die tegenwoordig de teammanager is van het Trackhouse Racing team. In deze column heeft de 57-jarige Nederlander het over de afgelopen wedstrijden, de toekomstplannen van het team en de Dutch TT.


Terugblikken op de afgelopen GP’s
In de vorige column had ik het erover dat we niet langzaam waren maar dat we nog wel iets betere resultaten wilden. Dat hebben we onder andere in Barcelona redelijk kunnen laten zien met Raúl die aan de leiding reed in de Sprint race. Zijn potentie, en de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt, werd daar duidelijk zichtbaar. Ook in Assen behaalde hij een mooie achtste plaats waardoor we als team goede punten hebben gescoord.




Miguel daarentegen is nog steeds niet tevreden met het gevoel met zijn machine, uiteraard ook niet met zijn resultaten. In Assen had hij een Long Lap penalty die hij vervolgens niet goed uitvoerde, dat koste hem al acht seconden waarna hij alsnog die penalty opnieuw moest nemen. Dat was zijn eigen fout en daar kunnen we ook niet echt tevreden mee zijn.

Maar goed, op dit moment is Raúl de beste van de twee. Hij staat ook voor Miguel in het klassement en we zijn op schema om hem vanaf Silverstone de upgrade te geven van de 2023 naar de 2024 Aprilia RS-GP. Achter de schermen wordt gewerkt om genoeg onderdelen te maken zodat ook hij over hetzelfde materiaal kan beschikken als de andere drie Aprilia coureurs.

Buiten het feit dat we de snelheid nu hebben willen we qua resultaten nog steeds meer. Top tien klasseringen zijn in mijn ogen als satellietteam al heel goed, het heeft qua niveau nooit zo dicht bij elkaar gezeten. Als je dan achtste wordt mag je zeker niet klagen maar uiteraard willen we altijd meer.

Toekomstplannen
Daarnaast hebben we nu natuurlijk ook de rijderscarrousel die momenteel draait. Er zijn al veel transfers en ook wij zijn momenteel in gesprek om te kijken of Raúl en Miguel verder willen. Er zijn momenteel nog geen handtekeningen gezet en iedereen kijkt natuurlijk eerst wat de opties zijn. Er zijn veel kapers op de kust dus we moeten nog maar even afwachten hoe het allemaal loopt.

Wat ons betreft willen we graag verder met onze huidige rijders en Aprilia wil dat natuurlijk ook graag, omdat ze volgend jaar in het fabrieksteam met Jorge Martin en Marco Bezzecchi al twee nieuwe rijders hebben. We moeten natuurlijk eerst het lek boven zien te krijgen bij Miguel want die kan beter, dat weten we. Het is belangrijk dat hij weer het juiste gevoel krijgt met de motor. Op dit moment is het moeilijk om onze vinger op het probleem te leggen maar ik hoop dat dat snel gebeurt, het zou fijn zijn om eens een weekend te hebben waar het vanaf de eerste training tot en met de wedstrijd soepel verloopt. Nu is het allemaal nog te wisselvallig.

Na de Sachsenring hebben we een pauze van drie weken waar iedereen wel aan toe is denk ik, vooral omdat we daarna een hele drukke periode gaan krijgen met onder andere twee triple headers. Wat betreft de eerste van die twee triple headers weten we nog steeds niet zeker waar we heen gaan. Het lijkt erop dat dat Qatar gaat worden in plaats van Kazachstan maar daar hebben we nog geen officiële bevestiging van gehad. Maar voordat we overzees gaan hebben we eerst nog een hoop te doen in Europa.

Genieten in Assen
De Dutch TT was weer een geweldig evenement. We weten allemaal dat het goed bezocht wordt als de weersomstandigheden gunstig zijn. Het festival in de stad, de campings en alles wat er nog meer bij hoort zijn natuurlijk prachtig maar als het slecht weer wordt blijven veel mensen thuis. Gelukkig was het heel stabiel afgelopen weekend en dat lieten de bezoekersaantallen ook zien. Ook een Nederlandse coureur die mee kan doen voor de overwinning heeft daar een positieve invloed op, dat was mooi om te zien en fijn om weer eens te ervaren. Ik was echt onder de indruk van wat Collin het hele weekend liet zien. Er was natuurlijk veel aandacht voor hem gedurende het weekend maar hij hield z’n hoofd koel. Het was ontzettend jammer dat hij net niet de overwinning in de wacht kon slepen maar ondanks dat was het een geweldig weekend. De crash op zaterdag was ook niet niks dus ik vond het zeer indrukwekkend hoe hij zijn race uiteindelijk wist te rijden.

Het gevoel dat je als rijder krijgt als je in Assen rijdt, met zoveel mensen dichtbij de baan die je zelfs kunt horen, is geweldig. Dat geldt niet alleen voor Collin want het Nederlandse publiek juicht iedereen toe, het was mooi om te horen hoe Pecco Bagnaia dat benadrukte. Zo hoort het ook gewoon. Dat gebeurt bijvoorbeeld niet in het voetbal, het onsportieve gedrag van elkaar uitfluiten kan ik niet goed tegen.

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg


Lees hier de vorige columns:

44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



zs-728x90



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.