Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer

6116
Wilco Zeelenberg in gesprek met MotoGP pit lane reporter Simon Crafar | © RNF Racing

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Wilco Zeelenberg onze columnist. De voormalig Grand Prix en World Supersport coureur is tegenwoordig teammanager van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. In deze column bespreekt de Nederlander de afgelopen twee Grands Prix, de nieuwe reglementen omtrent de minimale bandenspanning en het indrukwekkende weekend van Collin Veijer.





P4 en P10 in Silverstone
Na de lange zomerstop stond Silverstone op het programma en over dat weekend waren we dik tevreden. Eindelijk behaalden we eens een resultaat waarvan we weten dat dat regelmatig mogelijk is, ook al kwam dat er in de eerste seizoenshelft niet uit. In die eerste acht wedstrijden leek vrijwel alles tegen te zitten en op een gegeven moment voelt het dan haast dat je op zoek bent naar excuses. Vandaar was het heel fijn dat we op Silverstone zo’n resultaat hebben kunnen behalen en dat beide rijders het goed deden. Daar kunnen we dan tevreden mee zijn maar het geeft ook bepaalde bevestiging dat het in het team wel goed zit, niet alleen voor de buitenwereld maar ook voor de mensen binnen het team zelf.

Dubbele DNF in Oostenrijk
Daarna stond de Red Bull Ring op het programma en dat is weer een heel ander circuit. Miguel wist zich daar goed te kwalificeren op de achtste plaats en vanaf daar zijn er natuurlijk veel meer dingen mogelijk dan vanaf een zestiende plaats zoals in Silverstone. Helaas mocht het in de Sprint race niet zo zijn en lag hij er al gauw vanaf na een incident in de eerste bocht. Raúl reed toen wel een best goede race maar het probleem voor hem was dus dat hij van ver moest komen, als je naar zijn rondetijden kijkt dan was hij goed onderweg en sneller dan degenen voor hem.

Daardoor gingen we met goed vertrouwen de zondag in maar dat werd uiteindelijk een fiasco. Bij beide rijders kwam het lood van het voorwiel af en met zulke snelheden begint zo’n machine dan al gauw te stuiteren. In Oostenrijk reden we met de grote 355mm remschijven en die werden vanwege de lay-out van het circuit zo ontzettend heet dat ook het wiel heel heet werd en daardoor de lijm van het lood niet meer plakte. In de trainingen werd het allemaal niet zo heet maar als je in de race dan ineens een groot aantal coureurs voor je hebt rijden dan wordt het allemaal alleen maar erger.

Verplichte minimale bandenspanning
We zijn met een bandenspanning gestart waarvan wij verwachtten dat we hoog genoeg uit zouden komen. De druk in de band liep niet zo hoog op maar de temperatuur van de lucht in de band was wel erg hoog. Je moet tussen de 1,88 en 2,1 bar zitten aan de voorkant en dat was voor ons geen probleem, wel dat de temperatuur dus erg hoog werd. Daardoor moet je wel laag genoeg beginnen zodat je dan in de race op de juiste druk uitkomt. Nu is Oostenrijk wel een extreem geval dus hopelijk zal het bij de resterende races een minder groot probleem vormen.

Wat betreft de regel ben ik op zich voorstander want voorheen was het zo dat sommige teams zich wel aan deze voorgeschreven bandenspanning hielden en sommigen niet. Dat daar nu een regel voor is om dat voor iedereen gelijk te maken is wat mij betreft een goede zaak. Het enige probleem is dat het werkgebied nu ontzettend klein is gemaakt. De voorband moet voor meer dan 50% van de race boven de 1,88 bar zitten maar vanaf de 2,1 bar is er eigenlijk al bijna niet meer mee te rijden. Het zou beter zijn om het minimum iets te verlagen zodat het werkgebied van de band groter wordt en het risico op diskwalificatie daardoor kleiner is. Niemand wil met te lagen bandenspanning rijden maar soms ontkom je er niet aan, als je met te hoge spanning begint dan komt de band gedurende de race in een gebied waar deze geen prestaties meer biedt. Het is daardoor soms gokken met hoe de race voor jouw rijder verloopt, je moet in ieder geval zeker weten dat je boven het minimum uitkomt.

De transfermarkt
De transfermarkt staat momenteel nog behoorlijk op z’n kop en op een moment dat een naam als Marc Márquez door laat schemeren dat hij wellicht beschikbaar is staat iedereen meteen op z’n achterste poten. Je ziet het ook in de Formule 1 dat Nyck de Vries ondanks zijn contract alweer gauw aan de kant gezet wordt. In ons geval hebben we een tweejarig contract met beide rijders en zullen ze dus ook in 2024 weer op onze machines rijden. Ik ben dan wel benieuwd hoe het afloopt met de rijdersbezetting van KTM.

Collin Veijer
Afgelopen weekend heb ik natuurlijk ook weer onze Nederlanders in de gaten gehouden en dan kunnen we in dit geval niet om Collin Veijer heen. Ik kan de race meestal niet volledig kijken omdat we dan druk zijn met onze eigen voorbereidingen maar het begin en het eind heb ik wel gekeken, waarvan de laatste paar ronden altijd het belangrijkst zijn. Collin heeft het ontzettend goed gedaan en daar kunnen we alleen maar trots op zijn, het wordt ook wel eens tijd dat we weer eens een echt toptalent uit Nederland zien schitteren. De vraag is altijd waar de Nederlanders blijven en ondanks dat er zeker talent is blijven we maar een klein landje. Als je het ver wilt schoppen moet je wel echt ontzettend vastberaden en toegewijd zijn. Je moet naar Spanje zoals hij gedaan heeft en samen met zijn manager zijn de juiste teams uitgekozen waar er rust heerst, dan zie je dat het heel snel kan gaan.

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg


Lees hier de vorige columns:

21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”







Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’