Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Wilco Zeelenberg onze columnist. De voormalig Grand Prix en World Supersport coureur is tegenwoordig teammanager van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. De 56-jarige Nederlander vertelt over de eerste twee Grand Prix weekenden van 2023 met daarin de introductie van de Sprint races, hoe zijn rijders Miguel Oliveira en Raúl Fernández ervoor staan en wat de MotoGP test van Toprak Razgatlioglu betekent.
We hebben alles van de afgelopen weken weer een beetje achter ons gelaten en gelukkig kan Miguel er dit weekend weer bij zijn. Marc Márquez en Enea Bastianini zijn er nog steeds niet bij maar wij zijn in ieder geval weer compleet en dat is een fijn gevoel. Als je naar Argentinië moet afreizen, vlak na wat er in Portugal gebeurd is, dan baal je natuurlijk enorm. Nu gaan we weer met een open blik kijken naar wat er komen gaat, al is het Circuit of the Americas natuurlijk een ander verhaal dan een thuiscircuit.
Het is altijd balen als je coureurs geblesseerd raken, ook al is de Sprint race natuurlijk wel geweldig om te zien. Het is alleen de vraag wie daar op zaterdagmiddag om 15:00 uur op zit te wachten. Hoe spectaculair is het voor mensen die niets met de racerij hebben? Ze willen natuurlijk meer aandacht voor de sport maar als het alleen maar de fanatiekelingen trekt die gek zijn van de sport en toch al kijken, vraag ik me af of het beoogde doel wel behaald wordt.
Ik merk wel in de paddock dat de meeste mensen twee races gekkenwerk vinden. In mijn optiek is het ‘less is more’. In het verleden wisten we dat we twee dagen de tijd hadden om de machine optimaal te preparen voor de zondag. Het grote moment was zondagmiddag om 14:00 uur en dan gaan mensen er echt voor zitten, nu heb je als kijker het gevoel dat je de boot al gemist hebt als je zaterdagmiddag niet hebt gekeken. Ik weet niet of alles er beter van wordt ondanks dat de Sprint race mooi is. Hoe dan ook zijn de besluiten genomen en gaan we kijken hoe dat dit seizoen verdergaat.
De seizoenstart van Raúl Fernández
Ondanks dat het geen makkelijke eerste twee GP’s voor Raúl waren moeten we niet vergeten dat hij een hele stap heeft gemaakt. Afgelopen seizoen was hij met hele andere rijders aan het knokken, en reed hij zelfs vaak achteraan, terwijl hij nu dichtbij de top tien reed en meerdere keren met onder andere Fabio Quartararo in gevecht was. In Argentinië stonden er natuurlijk maar zeventien coureurs aan de start maar er wordt nu toch wel veel harder gereden dan dat er in het verleden gereden werd.
Zoals gezegd heeft hij een hele stap gemaakt maar wij willen nóg een stap vooruit. Ik denk dat dat er ook wel inzit maar het algehele niveau is simpelweg gestegen: dat moeten we ons wel blijven realiseren. De acht Ducati’s en alle andere wereldkampioenen die voor ons rijden zijn ontzettend snel. Je hoopt dat Raúl dan snel de aansluiting vindt zoals we dat in 2019 hadden met Fabio, maar toen waren er niet veel coureurs die echt voor de prijzen mee konden doen terwijl er nu wel zo’n tien rijders wedstrijden kunnen winnen. Wij hopen nu dat Raúl bij de eerste tien rijdt, en dat is misschien wat veel gevraagd, maar ik weet dat hij het aankan. Het moet alleen allemaal nog even op z’n plaats vallen.
De onderlinge krachtsverhoudingen
Ik denk dat het op dit moment nog moeilijk inschatten is wat de precieze krachtsverhoudingen zijn, met name omdat we in Argentinië vijf coureurs mistten waaronder Enea Bastianini en Marc Márquez. Bastianini won vorig jaar vier races en ook Márquez is iemand waar je altijd rekening mee moet houden. Ook doordat Pecco Bagnaia onderuitging is het kampioenschap dichter bij elkaar gebleven, waardoor we nog niet echt weten hoe sterk iedereen precies is. Wel ben ik behoorlijk onder de indruk van Marco Bezzecchi, hij heeft twee hele sterke weekenden gehad. Zowel op als naast de baan is hij rustig en straalt het vertrouwen er vanaf, ik zie hem zeker als titelkandidaat.
In Portimão hadden we twee dagen getest en dan kom je natuurlijk meer beslagen ten ijs dan wanneer je voor één weekend naar een apart circuit komt. In Portugal leken we met Miguel in beide races mee te kunnen doen voor het podium, dus het is goed om te zien dat de snelheid er is op een baan waar iedereen getest heeft. Maar het is gewoon heel moeilijk in te schatten waar iedereen staat gezien de blessures en de twee aparte races. Austin is altijd een vraagteken en met coureurs als Márquez en Bastianini er niet bij hou je alleen Alex Rins over die hier eerder heeft gewonnen.
Het Circuit of the Americas is voor geen enkele coureur of fabrikant makkelijk, dus het is altijd lastig inschatten hoe we er daadwerkelijk voorstaan. We zijn hier nog niet met de Aprilia en deze rijders geweest en het is ook altijd maar afwachten hoe de baan erbij ligt. Het ene jaar zijn de hobbels erger dan het andere, dan vlakken ze weer een stukje af of ligt er ergens een nieuw stuk asfalt. Ik ben nog niet rond geweest dus heb daar nog geen zicht op, het is altijd een beetje een verrassing. Ondanks dat het een heel mooi circuit is, is het zeker niet makkelijk.
Laten we hopen dat iedereen fit blijft want je merkt toch wel dat met de komst van de Sprint races er meer gevraagd wordt van de rijders. Nog meer dan wat men vooraf gedacht had denk ik, gezien de blessures. Ik hoop dat de coureurs daar nu een beetje aan gewend zijn. Je moet in de kwalificatie zo diep gaan om op de eerste twee rijen te staan in zowel de Sprint race als de volledige race, dat kan een weekend maken of breken.
Wat de MotoGP test van Toprak voor Morbidelli betekent
Tijdens de eerste twee raceweekenden heb ik niet gezien dat Franco het onverdienstelijk deed, want daar was hij sneller dan Fabio. Daardoor trekt hij voorlopig aan het langste eind voor een zitje voor 2024. De laatste jaren heeft hij zeker problemen gehad maar als je naar de eerste twee wedstrijden kijkt heeft hij op kop gereden en twee keer bijna op het podium gestaan: voorlopig staat hij drie puntjes voor op Fabio.
Anderzijds denk ik wel dat het heel verstandig is om Toprak op die M1 te laten rijden. Die wilde ik er twee jaar geleden al op hebben, alleen toen wilde hij zelf nog niet. Ik denk dat dat zijn volgende stap moet zijn, als dat al niet te laat is. Het zal wel moeilijk worden want er komen geen extra starts bij in 2024, dus met een gebrek aan een satellietteam zal Yamaha hem de tijd moeten geven om zich aan te passen aan de machine en de klasse. Ik denk dat het Yamaha wordt voor Toprak of anders niets.
Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg
Glenn van Straalen, Collin Veijer, Michael van der Mark en Wilco Zeelenberg zijn in 2023 de vier vaste Racesport.nl columnisten, zij zullen ons dit seizoen wekelijks om beurten op donderdag voorzien van een column.
Lees hieronder de vorige columns:
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.