Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Wilco Zeelenberg onze columnist. De voormalig Grand Prix en World Supersport coureur is tegenwoordig teammanager van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. In deze column bespreekt de Nederlander zijn ervaringen tijdens de afgelopen MotoGP wedstrijden, het probleem waar de Aprilia mee kampt en zijn visie op de titelstrijd tussen Pecco Bagnaia en Jorge Martin.
Thuisrace
Dit weekend zal speciaal voor ons zijn. Allereerst is het natuurlijk de thuisrace van het team maar daarnaast is dit ook het circuit waar we in de winter getest hebben. Onze coureurs hebben hier dus al eens met de Aprilia gereden terwijl dat op de andere circuits niet het geval was. Dat zegt niet alles maar het zorgt er wel voor dat je op vrijdag op een andere manier aan het werk gaat dan we tot dusver gewend zijn. Het is niet altijd alleen maar positief, en ook de andere coureurs en teams zijn hier natuurlijk meteen snel, maar het zorgt wel dat je bepaalde aanpassingsproblemen niet meer hebt die er op een ander circuit wel zijn.
De zware kalender
Zoals ik de vorige keer al had voorspeld hakten de vorige drie raceweekenden in Indonesië, Australië en Thailand er behoorlijk in. Als je onderweg bent merk je daar nog niet zoveel van en probeer je zoveel mogelijk bij te slapen als dat kan. Na drie weken onderweg te zijn geweest verwacht je dat je met een week thuis wel weer bijkomt maar toen ik een paar dagen geleden alweer in het vliegtuig zat naar Maleisië leek het wel of de man met de hamer langskwam. Wéér die kant op. Aan de andere kant is het na deze drie weken klaar en van Maleisië terug naar Qatar is geen drama. Na Qatar vliegen we eerst nog naar huis toe en zijn we eerst weer twee dagen thuis voordat we naar Valencia gaan, daardoor zijn we nu niet echt drie weken onderweg. Het ergste hebben we dus gehad.
Aprilia’s probleem in de hitte
De laatste drie raceweekenden waren voor ons geen succesverhaal. Raúl heeft de laatste tijd wel echt stappen gemaakt en staat er constant beter bij dan in het begin van het jaar. Ook in de laatste race deed hij het goed maar de Aprilia’s hebben op dit moment echt een hitte-probleem. De rijder krijgt heel veel warmte te verduren na ongeveer 2/3 van de race. De temperatuur boven de tank, waar hun hoofd zit, wordt zo warm dat ze geen zuurstof meer naar binnen kunnen krijgen. De motor wordt zelf niet te heet maar de lucht die er vanaf komt zorgt er op een bepaald moment voor dat de coureurs niet meer kunnen ademen.
Aleix had daar veel last van, Maverick kwam zelfs naar binnen rijden en Raúl kon in de laatste tien ronden niets meer doen. Hij moest buiten de kuip hangen om adem te halen. Dat was erg jammer want hij had goed gereden, zat er redelijk voorin bij en zat te knokken voor de tiende plaats. Die groep zat toen nog dicht bij elkaar en dat is toch een beetje de positie waar hij nu hoort te zitten. Helaas kon hij in de laatste tien ronden niets meer vanwege dat hitteprobleem.
Er is hard aan gewerkt om dit probleem op te lossen maar komt altijd pas boven water na ongeveer 2/3 van de race. In de trainingen gaat het allemaal goed en ook in de Sprint race is het geen probleem, dan is de temperatuur boven de motor nog goed. Het gebeurt altijd pas aan het einde van de race, in de laatste acht tot tien ronden, dat dit probleem zich voordoet. De lucht die er dan vanaf komt is zo heet dat je longen het niet meer in kunnen ademen. In India hadden ze dit voor het eerst maar in Indonesië niet terwijl het daar ook heel warm was. In Thailand deed dit probleem zich weer voor maar je kunt het ook niet echt ‘testen’. Het gebeurt alleen in een wedstrijd en dan gaat het goed of niet goed, maar dan word je er wel meteen op afgerekend. Ze hebben nu een soort extra ventilatie gemaakt om meer lucht naar de rijder te voeren maar dat kost dan ook weer wat topsnelheid. Het is dus nog niet zo makkelijk als het lijkt.
Bagnaia vs. Martin
De meeste ogen zullen de komende weken op Pecco Bagnaia en Jorge Martin gericht zijn. Ik hoop dat het een echte titanenstrijd gaat worden. De mooiste manier om een wereldtitel te behalen is in Valencia, zowel voor de fans als de rijders. Dat is echt het moment suprême, net zoals een paar jaar geleden met Max Verstappen en Lewis Hamilton met maar een paar punten verschil toen het er echt om ging. Dan wordt het een dubbeltje op z’n kant en kan er van alles gebeuren. Dat brengt voor teams en rijders enorm veel stress met zich mee maar als motorsportliefhebber is dat geweldig om te zien. Ik kan er op dit moment weinig van zeggen maar ik hoop dat Jorge zo lang mogelijk van zich af zal bijten om die titel binnen te halen. Ik vind ook wel dat hij het verdient vanwege zijn snelheid ondanks dat hij de laatste tijd wat fouten heeft gemaakt. Daardoor blijft het wel spannend, ik gun het hem ook wel.
Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg
Lees hier de vorige columns:
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’