Op Racesport.nl hebben we dit seizoen opnieuw een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Wilco Zeelenberg onze columnist. De voormalig Grand Prix en World Supersport coureur was tot en met het einde het seizoen 2023 teammanager van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. Dat team bestaat inmiddels niet meer en de starts zijn overgenomen door het Amerikaanse Trackhouse Racing waardoor de Nederlander ook in 2024 teammanager is van het Aprilia satellietteam. In deze column een terugblik op het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Qatar.
Het seizoen is weer begonnen, en ik kan wel zeggen voor ons na een hectische, enerverende en hele drukke winter. De omschakeling van het team en het opzetten van Trackhouse Racing MotoGP bracht zoals jullie kunnen begrijpen veel extra werk met zich mee, maar ik denk dat we tevreden en blij mogen zijn dat we er in Qatar stonden met dezelfde rijders en nieuw materiaal van Aprilia.
Wat het weekend in Qatar zelf betreft kunnen we niet anders dan concluderen dat alles nog niet helemaal naar wens liep. Raul [Fernandez] kreeg zondag op de grid te maken met een error op zijn dashboard. De motor bleef kort stationair draaien, en op het moment dat hij zijn hand opstak weet je dat je z.s.m. van de grid moet, maar op het moment dat er iemand aangerend kwam om hem dit mede te delen leek het euvel verholpen. Dat zorgde even voor de nodige commotie, maar eenmaal van de grid hebben we meteen een check gedaan en bleek er toch iets niet helemaal in de haak. In zo’n geval is het risico te groot om hem de baan op te sturen met een dergelijk issue. Het gas zal maar blijven hangen op een bepaald moment, dat zijn dingen die je moet uitsluiten. We kozen er dan ook voor om hem op de reserve machine naar buiten te sturen. Deze stond echter op niet helemaal nieuwe banden, dus we wisten op voorhand dat het lastig zou gaan worden en dat werd het dus ook.
Ook voor Miguel [Oliveira] werd het een lastige race vanwege zijn longlap penalty, een penalty die hij vorig jaar hier kreeg en dit weekend moest uitvoeren aangezien hij er in november tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia niet bij was vanwege een blessure. Maar goed, hij viel hierdoor terug van P14 naar P19. Hij wist zich vervolgens nog wel terug te knokken naar P15 en ik denk dat we gezien de situatie blij moeten zijn met een WK-punt. We weten dat er veel meer inzit, dat moge duidelijk zijn, maar we weten ook hoe verschrikkelijk competitief de MotoGP klasse momenteel is. Kijk maar naar bijvoorbeeld een Marco Bezzecchi, vorig jaar won hij races en nu werd hij zondag veertiende. Het niveau is heel hoog, dat is natuurlijk fantastisch en dat heeft de sport zelf afgedwongen maar in ons geval weet je hierdoor ook op voorhand dat je door een longlap penalty een topklassering kunt vergeten.
Algemene indruk eerste Grand Prix weekend
Ja het moge duidelijk zijn dat Ducati ook dit seizoen weer een sterk pakket heeft. Maar niet alleen Ducati, ook KTM liet met Binder en Acosta zien dat ze een flinke stap gemaakt hebben. Daarnaast was Aleix Espargaró zaterdag snel, hij had zelfs iets over leek het wel. Maar zondag in de race was het een ander verhaal en zat hij er tegen ieders verwachting in niet bij. Maar de grote verrassing was toch wel Acosta, hij piekte iets te vroeg in de race waardoor zijn banden het niet volhielden, maar om dan nog als negende te eindigen is gewoon zeer knap. Daar gaan we nog wel meer van horen dit seizoen.
En dan was er natuurlijk Marc Márquez, hij werd zaterdag vijfde en zondag vierde en dat was zeker ook heel erg knap. We zagen een andere Márquez, iemand die niet all-in ging zoals we in het verleden vaak zagen maar iemand die behoudend reed. Hij forceerde niets en koos ervoor om op safe te gaan, wetende dat het een lang seizoen is en degene die de minste fouten maakt mee gaat doen voor de titel. We weten dat Marc overal snel kan zijn, en ik verwacht dan ook dat hij dit seizoen de nodige races gaat winnen, als hij dit nu al kan dan zal hij op circuits als COTA en de Sachsenring er echt wel staan. Het is een harde leerschool geweest voor hem, maar mijn verwachting is dat hij dit seizoen gewoon weer mee gaat doen voor de titel.
Nederlanders
Collin [Veijer] had geen makkelijk weekend, maar als je dan nog als vijfde weet te eindigen dan doe je het gewoon goed. We hebben allemaal kunnen zien dat hij het niet makkelijk had, zo zag je duidelijk dat ze bij het uitkomen van de laatste bocht bij hem wegreden. Dat zegt genoeg, maar we weten dat Collin een vechter is en de kwaliteiten heeft om races te winnen. Hij moet gewoon tevreden zijn met dit resultaat, ook voor hem geldt dat het seizoen lang is en dat degene die de minste fouten maakt aan het einde van het seizoen meedoet voor de titel.
Ook Zonta [Van den Goorbergh] kan terugkijken op een zeer geslaagd eerste Grand Prix weekend van het seizoen, hij was in elke sessie snel, stond er steeds goed bij en dan is het natuurlijk extra zuur dat je in de race niet je ware potentieel kunt laten zien door een onwillige voorband, een euvel waar meerdere coureurs te maken kregen. Maar goed, Zonta moet dit zo snel als mogelijk achter zich zien te laten, hij heeft gedurende het weekend laten zien dat hij een flinke stap heeft gemaakt en daar moet hij vertrouwen uit putten voor de komende races.
Tactisch gezien heeft het Nederlandse RW-Idrofoglia Racing GP het daarentegen wel supergoed gedaan door de jongens op twee verschillende compounds de baan op te sturen. De tweede plaats van Barry Baltus is gewoon supergoed, de beste klassering ooit voor zowel hemzelf maar ook voor het team van Jarno Janssen. Heel knap gedaan en heel erg verdiend.
Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg.
Onderstaand de voorgaande columns:
35.Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.