Column Qatar Round: Wordt Rea in 2020 voor de 6e keer op rij kampioen?

228
jonathan-rea
Jonathan Rea | foto© Kawasaki Racing

De dertiende en afsluitende ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op het Losail International Circuit in Qatar. De dit seizoen gebruikelijke column van Iwan van der Valk gaat dit keer al over het volgende seizoen: Wordt Jonathan Rea in 2020 voor de zesde keer op rij kampioen?

Wordt Jonathan Rea in 2020 voor de zesde keer op rij kampioen?
Dat Jonathan Rea zich aan het begin van het seizoen nooit uit het veld liet slaan, siert de sportman. Met een onwrikbaar zelfvertrouwen bleef hij tweede plaatsten scoren, om direct toe te slaan toen het mis ging bij Bautista. Gevolg: spannende races met mooie gevechten, maar aan het einde weer steeds één man die ruim de sterkste was: Jonathan Rea. Zelfs zo sterk, dat hij na Race 1 in Qatar doodleuk vertelde dat hij het kalm aan had gedaan, om “energie te sparen” voor de twee wedstrijden van de volgende dag. Dat maakt wel dat het er voor 2020 niet alleen maar goed uitziet. Rea blijft namelijk gewoon bij zijn team, op gewoon dezelfde motorfiets. Vraag is dan ook wie komend seizoen de strijd aan kan binden met de vijfvoudig (op rij…) wereldkampioen.




De nummer 2 van het kampioenschap, Bautista dus, wordt vervangen door Scott Redding. Een grotere tegenpool dan Rea konden ze blijkbaar niet vinden, maar of Scott Redding het niveau van Rea heeft is zeer twijfelachtig, net zoals de vraag is of Ducati de V4R belangrijk genoeg vindt om er nog een paar miljoen extra aan ontwikkelingsgeld tegenaan te gooien. Bautista stapt over naar Honda om twee hoofdredenen: méér dan 1 miljoen Euro in 2 jaar salaris en de nieuwe Fireblade. Dat eerste komt wel goed. Dat tweede ook wel, maar de vraag is wanneer. Want niemand weet of die nieuwe Blade echt zoveel beter wordt, of dat het alweer de zoveelste minimale update met maximaal trompetgeschal wordt. Ja natuurlijk, het zou de Japanse Superbike worden, die het zo goed deed bij de 8 Uur van Suzuka enzo, maar of die dan ook nog eens als racemotor op Pirellli’s scoort? Als het al goed komt met Bautista, zal dat pas laat in het seizoen zijn, als Rea waarschijnlijk al lang en breed is uitgecheckt.

De nummer drie van dit jaar is Alex Lowes, volgend jaar zelfs de teamgenoot van Rea, met Nederlander Marcel Duinker als crewchief. Lowes is snel, extreem gedreven en zelfverzekerd, maar mist de zadelvastheid en koude berekening die Rea heeft. Verwacht dan ook clashes in het begin van elke race, maar daarna zal Rea ouderwets controleren. Iets wat niet bestaat in de denkwijze van de jongste van de tweeling. Waarna Lowes zich soms gaat overrijden om bij te blijven, vaak met dat schrapende geluid als resultaat.

Michael van der Mark werd dit jaar vierde in het WK. Maar, eerlijk is eerlijk, zijn teamgenoot was vaak sneller, al scheelde het meestal maar weinig. Komt bij dat de Yamaha R1 wel beter is dan hij ooit was, maar om nou te zeggen dat dit het kanon is waarmee je de topsnelheid van een Ducati of het ideale totaalpakket van een Kawasaki evenaart? Michael kan op een goede dag van iedereen winnen, maar dan moeten alle sterren wel perfect opgelijnd zijn. Nèt dat beetje extra als het tegen zit, dat vindt hij lastiger. Wèl is het mooi hoe hij dit jaar groeide qua race-agressiviteit; de tijd dat je “Michaeltje” even opzij kon drukken, is ècht verleden tijd. Het kan allemaal echt, maar dan moet er echt niks tegen zitten.

Daar komt bij dat komend jaar Toprak Razgatlioglu VDM’s teamgenoot is. Toprak is nog niet consistent genoeg, het wisselt nog teveel qua prestaties. Wel is hij veel zadelvaster geworden; als je kijkt naar de woesteling die hij nog niet eens zo lang geleden was, dan levert doortrekken van die stijgende lijn een kampioen op.

Zesde in het WK werd Chaz Davies. Na een veel te lange periode om zich aan te passen aan de V4, leek de gang er aan het einde van het seizoen toch echt in te komen. Als een soort gulden middenweg tussen “saaie” family-man Rea en party-animal Redding, kan hij vooral enorm snelle rondetijden zetten om een gat dicht te rijden. Mooi, maar dan erop-en-erover duurt meestal te lang.

Het lijkt er zo even heel makkelijk op, alsof Jonathan Rea ook in 2020 weer de favoriet is voor de wereldtitel. Maar wat nou zo mooi is aan sport, is dat je het nooit zeker weet. We spreken elkaar volgend jaar februari dan ook weer, als het volgende seizoen in World Superbikes van start gaat!

Iwan van der Valk – @Motototaal
Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Motul Qatar Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App