Column Motocard Aragon Round: Eindelijk is het hoge woord eruit

234
loris-baz
Blije gezichten bij Ronald ten Kate, Loris Baz en Kervin Bos | foto© Henk Teerink

De derde ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op het Motorland Aragon Circuit in Spanje. Net als tijdens de eerste twee wedstrijdweekenden ging de winst opnieuw drie keer naar de vanuit de MotoGP klasse overgekomen Ducati coureur Alvaro Bautista. Maar er was in Aragon meer………Ten Kate Racing keert binnenkort terug in het kampioenschap.

Iwan van der Valk, die tijdens de World Superbike weekenden het tv-commentaar verzorgt voor Eurosport, zal gedurende het seizoen na afloop van elke ronde van het FIM Superbike World Championship een column verzorgen op Racesport.nl, een column waarin hij terugblikt op de gebeurtenissen en prestaties gedurende het weekend. Onderstaand deel drie: de Motocard Aragon Round.







Eindelijk is het hoge woord eruit: Ten Kate Racing komt terug in World Superbikes, met Loris Baz als rijder en Yamaha als leverancier van de motoren. Enorm goed nieuws, want een WK Superbikes zonder Ten Kate is als een frikandel zonder curry en uitjes; het kan wel maar echt smakelijk vind ik het niet.

Het is gevaarlijk om iets wel te weten, maar het niet te mogen zeggen, dus heb ik tot in Nieuwleusen de officiële onthulling niet doorgevraagd wat het zou worden. Zodoende was ik dan ook ècht verrast door de keuze voor Yamaha, en dat om twee redenen: locatie en concurrentie.

Met locatie bedoel ik de plaats van Ten Kate Motoren, letterlijk de voorkant van het bedrijf. Al jaren Honda-dealer, maar gezien de schofterige behandeling die Honda de race-afdeling heeft gegeven, moet dat gevoelsmatig toch ook wel eens wringen. OK, de motorzaak doet zaken met Honda Europe en de racebeslissingen kwamen bij Honda Japan vandaan, maar toch.
Nu Ten Kate met Yamaha’s gaat racen, zou het logisch zijn als ook in de winkel het hele assortiment daarvan verkocht kan worden, oftewel, Honda eruit, Yamaha erin. Op die manier maakt het raceteam vanzelf reclame voor de motorzaak en draagt iedereen hetzelfde shirt in de kantine. Een volledig Yamaha-dealerschap is echter onmogelijk, puur omdat op 15 kilometer afstand al de grootste Yamaha-dealer van Nederland zit. Waardoor Ten Kate zich moet behelpen als GYTR-racedealer, wat feitelijk betekent dat ze maar drie circuitmodellen mogen verkopen: de R1, R6 en R3. De rest is een stukje verderop te koop, dus er zal een ander merk in de motorwinkel moeten blijven staan.

Tweede verrassing is de concurrentie. Jarenlang was Ten Kate hèt Hondateam, maar met de Yamaha R1 zullen ze concurrentie krijgen van zowel het Crescent fabrieksteam met Van der Mark/Lowes, als vanuit het GRT semifabrieksteam met Cortese en Melandri. Dit zijn, om in TKR-paddockjargon te spreken, zeker geen tamme keutels. Dus nu TKR met een half seizoen achterstand en met maar één rijder aan de achtervolging begint, zal het zeker niet eenvoudig worden om de beste Yamaha in de uitslag te worden. Er is dus nu zware concurrentie vanuit het eigen merk, met strijd om gunsten, sponsoring en ontwikkelingsbudgetten, iets wat bij Honda nooit echt gespeeld heeft.

Vanuit bovenstaande bekeken dus een onverwachte keuze. Ik gokte zelf dan ook tot het laatste moment op Baz en BMW. Dat leek me de beste combinatie, want Baz heeft ervaring op de BMW, terwijl de locatie niet hinderlijk is. Ik bedoel: het prachtige winkelpand van Ten Kate zou prima passen binnen de “premium” gedachte van een BMW Motorrad dealer. Ook de concurrentie zou veel minder zijn: er is met SMR maar één semi-fabrieksteam met de S1000RR onderweg. Omdat het 2019-model volledig vernieuwd is, moest SMR ook nog ens relatief kort geleden (bijna) op nul beginnen, waardoor de achterstand dan ook veel kleiner zou zijn dan nu; de R1 gaat al veel langer mee en dus is de voorsprong van Crescent en GRT veel groter.

Maar; het is dus wat het is, Ten Kate rijdt de volgende 2 jaar in ieder geval met een Yamaha R1, waar dit jaar in ieder geval Loris Baz op zit. Er zal de nodige support vanuit Yamaha komen, maar Ten Kate was altijd zo sterk door eigen tuning, niet door het opschroeven van onderdelen uit Japan. Dat zullen ze dus blijven doen, al zullen ze zich vermoedelijk iets meer met de GYTR-filosofie moeten inlaten; wat tegenwoordig zoveel betekent als “win on Sunday, sell raceparts on Monday”. Als je naar het huidige veld kijkt, moeten ze daar al heel snel Top 8 mee kunnen rijden, maar heel eerlijk bekeken zou het een wonder zijn als ze nog dit seizoen in de Top 6 kunnen komen. Maar dat gezegd hebbende; kijkend naar de rokende puinhopen bij Honda, is dat nog een prima vooruitzicht!

Iwan van der Valk – @Motototaal

Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Motocard Aragon Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App