Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team.
In deze column spreekt Michael over zijn revalidatie, de komst van Toprak Razgatlioglu naar het BMW-fabrieksteam en de krachtsverhoudingen in het World Superbike kampioenschap.
Gelukkig gaat het snel de goede kant op wat betreft mijn revalidatie, alhoewel het natuurlijk nog te lang duurt voor mijn gevoel. Het gaat in ieder geval sneller dan aanvankelijk verwacht en ik kan steeds meer dingen weer doen. Ik hoef niet meer stil te zitten, dat is ook niets voor mij.
Tijdens een World Superbike raceweekend zoals afgelopen weekend houd ik alles nog scherp in de gaten. Het is lastig om vanuit huis te weten wat er allemaal precies gebeurt maar na het weekend spreek ik met mensen van het team en die praten me dan bij. Ik wil ze natuurlijk ook niet te veel storen want ze hebben het tijdens een raceweekend al druk genoeg.
Toprak naar BMW
Begin van het jaar riep iemand dat BMW zich meer bezighoudt met het verkopen van motoren dan met racen maar ik denk dat dit het bewijs is dat dat niet het geval is. Ze hebben toegeslagen op de transfermarkt en het is natuurlijk fantastisch dat Toprak ook wilde komen. Ook al heeft hij een heel andere rijstijl dan ik, is hij natuurlijk altijd iemand waar je iets aan kunt hebben. Je weet dat hij altijd alles zal geven, het altijd zal proberen en nooit zal klagen. Ik denk dat dat voor BMW iets is om naar uit te kijken en dat daar zeker een voordeel uitgehaald kan worden.
De krachtsverhoudingen in het WK Superbike
Als je op dit moment naar het World Superbike kijkt, en dan met name naar het weekend in Misano, is het haast om moedeloos van te worden met de prestaties van Álvaro Bautista. Je ziet hem geen enkele fout maken en je kunt ook niet zeggen dat het alleen maar aan de Ducati ligt. Ik hoop dat de concurrentie dichterbij kan komen want de meeste actie dit jaar is in het groepje daarachter geweest, zo rond de vijfde plaats. Daar zijn de verschillen heel klein en rijdt iedereen dicht bij elkaar.
Als Bautista blijft rijden zoals hij in Misano deed dan is niemand daartegen opgewassen, denk ik. Hij rijdt natuurlijk altijd heel goed maar wat hij daar liet zien was nog een stapje beter. Het zit dicht bij perfectie.
De rest van de transfers
Ik denk dat we nog een aantal interessante maanden tegemoet gaan wat betreft de zitjes voor volgend jaar. Ik denk dat niemand had verwacht dat Toprak zou vertrekken bij Yamaha dus zijn er veel rijders die zijn plaats maar al te graag willen innemen. Naast dat Toprak het natuurlijk ontzettend goed doet vond ik ook dat Dominique Aegerter afgelopen weekend sterk was, maar je weet gewoon niet hoe alles op z’n plaats zal vallen. Axel Bassani doet het momenteel ook heel goed maar hij zit nu al wel op een Ducati, en afgelopen weekend reden er op een bepaald moment vier Ducati’s in de top vijf. We zullen zien hoe het afloopt.
Tot over vier weken,
Michael van der Mark
Lees hieronder de vorige columns:
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”