Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team.
De huidige stand van zaken
Ik heb onlangs weer een dag gereden op het TT Circuit Assen en ik was van plan om komend weekend weer te rijden tijdens de World Superbike ronde in Imola maar dat hebben we nog even uitgesteld. Mijn gevoel op de motor was goed maar we hebben besloten om nog even geduld te hebben zodat alles nog net iets meer de tijd heeft om te herstellen. Het doel is wel om er over twee weken in Most weer bij te zijn, ik wil graag weer een wedstrijd gereden hebben voor de lange zomerstop die daarna volgt.
Vorige week ging ik even langs bij het team op Donington Park om iedereen weer te zien, de laatste keer dat ik ze zag was op de grid in Assen voor Race 2. Het was fijn om ze allemaal weer even te spreken en een beetje te ouwehoeren, dat was eigenlijk de enige reden voor mij om daarheen te gaan.
Ik heb natuurlijk de high-sider van Tom Sykes op Donington Park gezien en ook dat was een hele nare klapper. Hij heeft daar een nare blessure aan overgehouden en ik hoop dat hij goed herstelt, maar ik kreeg wel gauw de informatie van het team dat het niet aan de machine lag en dat het in dit geval een rijdersfout was. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op het moment dat ik zijn crash zag wel een soort flashback kreeg, maar het blijkt dus een fout van hemzelf te zijn.
Nu ik zo lang thuis ben geweest begin ik me zo langzamerhand wel een beetje te vervelen, ik wil graag weer racen. Toen ik vorige week die circuitdag deed voelde het op de motor allemaal goed aan en had ik nergens last van. Het enige probleem is nog dat ik een beetje ongemakkelijk loop maar tijdens het rijden voelt het allemaal goed. Wellicht dat ik voor Most nog een keer een dag ga rijden maar ik weet voor mezelf dat het weer zoals normaal aanvoelt, als het aan mij ligt sta ik in Most weer aan de start.
Minder toeren voor Ducati
De 250 toeren die Ducati dit weekend moet inleveren gaan geen enkel verschil maken voor Álvaro Bautista. Je ziet dat hij bij het uitkomen van de bocht bij iedereen wegtrekt en een aantal meters pakt, dat is van de vele sterke punten die hij heeft waarschijnlijk de belangrijkste. Het enige verschil dat de vermindering van toeren zou kunnen maken is dat ze per ronde misschien wat vaker moeten schakelen.
Ik weet niet of het ook effect gaat hebben op de andere Ducati coureurs maar in principe vallen ze hier alleen Bautista mee aan. Ik vind het altijd een lastig verhaal om tijdens een seizoen ineens een aantal toeren weg te halen en anderen meer toeren te geven. Ik begrijp wel waarom het gedaan wordt maar ik vind het bijna oneerlijk. Zo is Toprak Razgatlioglu bijvoorbeeld ook veruit de sterkste Yamaha coureur, ook al doen de andere Yamaha rijders het niet slecht, maar wordt hij daardoor wel ‘bestraft’. Ik heb er een dubbel gevoel over.
De komst van Sam Lowes en Marc VDS Racing
Het is leuk dat Sam Lowes volgend jaar overstapt naar het WK Superbike maakt en het is ook mooi dat zo’n team naar het kampioenschap komt. Na zoveel jaren was de Moto2 klasse voor Sam een beetje een dood spoor geworden dus dan is het mooi dat je de overstap kunt maken met dat team en een goede motor. Om zo’n team en rijder in het kampioenschap erbij te krijgen is alleen maar goed. Ik denk dat Alex over een heel seizoen sterker is maar dat Sam vaker uitschieters heeft. Ik denk dat ze allebei ongeveer even snel zijn maar Alex is tegenwoordig wel heel constant.
Als ik kijk naar de temperaturen dit weekend in Imola vind ik het nog niet heel erg dat ik er niet bij ben. Het is wel mooi dat het kampioenschap daar weer gaat racen, het is een hele aparte baan en ik denk dat niemand echt weet wat er gaat gebeuren. Ik zal het in ieder geval nauwlettend in de gaten houden en hopen dat ik er de volgende keer zelf weer bij ben.
Tot over vier weken,
Michael van der Mark
Lees hier de vorige columns:
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Prometeon Italian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag