De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Michael van der Mark die alweer voor het tiende seizoen in de World Superbike klasse rijdt en voor het vierde jaar bij het fabrieksteam van BMW. In deze column bespreekt de 31-jarige Van der Mark het raceweekend in Misano en de daaropvolgende test in Cremona, zijn contractverlenging en zijn planning voor de komende weken.
Cremona
Na het raceweekend in Misano zijn we nog in Italië gebleven om anderhalve dag te testen in Cremona. Om te testen is het een prima circuit maar – met alle respect – voor een World Superbike wedstrijd is het denk ik niet geschikt. Het is heel smal en voor het grootste gedeelte rijd je in de eerste en de tweede versnelling. Er wordt hard gewerkt aan alle faciliteiten eromheen maar het circuit zelf kun je niet veranderen. Hoe dan ook, we zullen het moeten accepteren en in september gaan we er racen, maar soms snap je de keuzes van de organisatie niet helemaal.
Misano bepaald door kwalificatie
In Misano heeft de kwalificatie voor een groot deel bepaald hoe de rest van het weekend is verlopen. Ik was bezig met een hele goede ronde en ging onderuit waardoor ik als zestiende gekwalificeerd stond, daarmee is eigenlijk het weekend al verziekt. In Race 1 maar ook in de Superpole Race moet je dan vanaf die positie starten en als je ziet hoe sterk het hele veld nu is, is het zeer lastig om dan nog in de top tien te komen en in ieder geval nog je startplaats voor Race 2 te verbeteren. Het is natuurlijk m’n eigen fout dat ik gecrasht ben in de kwalificatie maar het is wel heel erg zonde dat het de rest van het weekend zoveel beïnvloedt.
Ik kwam in de Superpole Race nog wel van de laatste plaats naar P12, maar in zo’n korte race houdt het dan ook een keer op. Ik viel terug naar de laatste plaats omdat ik Dominique Aegerter wilde uitremmen in de hairpin maar dat plan had hij ook bij iemand anders, waardoor hij op het laatste moment van zijn lijn afweek. Ik kon nergens heen en reed tegen hem aan waardoor we rechtdoor schoten en veel tijd verloren.
Hierdoor moest ik in Race 2 wederom van de zestiende plaats starten maar ik kreeg te maken met een technisch probleem waardoor die al behoorlijk vroeg eindigde voor mij. We hadden gedurende het weekend al vaker last van het probleem maar het verdween telkens weer. Nu werd het in Race 2 alleen maar erger dus dat was erg jammer. Gelukkig hebben we kunnen vinden wat het was en het in Cremona kunnen oplossen.
Sterk verbeterde BMW
Voorafgaand aan de raceweekenden in Australië, Barcelona en Misano hebben we telkens een test gehad, en in Assen heb ik zelf natuurlijk veel ervaring, maar voor de komende raceweekenden is dat niet het geval. Ik denk dat dat voor ons weinig uitmaakt omdat we tijdens die tests ook maar heel weinig aan de machine hebben veranderd. Onze basis is nu heel goed. Het is altijd wel makkelijker als je eerst een test hebt gehad maar aan de andere kant maakt dat de concurrentie ook sterker.
Vooral als ik de huidige situatie vergelijk met een jaar geleden dan wordt het duidelijk dat we veel vooruitgang hebben geboekt. We veranderen bijna niets meer aan onze setup – Toprak ook niet – dus de basis is heel goed. Overal waar we komen zijn we snel. Ik kan niet zeggen dat ik dit had verwacht maar als je ziet hoeveel moeite BMW in dit project heeft gestopt dan is het meer dan verdiend. Er is natuurlijk ook het nodige geïnvesteerd maar de stap die gemaakt is, is wel echt heel groot.
Contractverlenging
Het is fijn om nu al zekerheid te hebben voor volgend jaar. Dit seizoen is een beetje raar met de grote gaten in de kalender, normaal gaat het allemaal constant achter elkaar door en zie je elkaar ook vaker. Mijn resultaten zijn dit jaar niet slecht maar omdat er dan heel lang geen wedstrijd is geweest ga je toch een beetje nadenken, ik denk dat iedereen dat wel heeft omdat er zoveel tijd tussen zit. Je weet dan niet precies wanneer je moet beginnen over contracten en dat soort dingen maar gelukkig waren ze bij BMW heel tevreden. Zoals al vaker gezegd is hebben we nu een hele goede sfeer in het team, het is belangrijk om de rust te behouden en niet te veel te veranderen. Bonovo zal volgend jaar wel wegvallen maar ik denk dat dat niet zoveel verschil gaat maken, we werken nu in principe ook alleen maar samen met Toprak. Meer data is natuurlijk altijd beter maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn.
Hattrick voor Toprak
Ik was in Race 2 al snel klaar en ik baalde ontzettend dat ik niet meer in de wedstrijd zat, maar ik denk dat iedereen het met me eens kan zijn dat het een genot is om naar Toprak te kijken. Als je ziet hoe sterk en gecontroleerd hij rijdt is dat prachtig om naar te kijken en om van te leren.
Plannen voor de Dutch TT en daarna
Volgende week schuif ik in Assen bij Ziggo Sport aan als analist, zo blijf ik toch een beetje bezig. Glenn zit bij de NOS maar wij gaan het natuurlijk beter doen met de kijkcijfers, haha. Het scheelt dat ik dit jaar wat makkelijker kan lopen dan vorig jaar. Ik vind het leuk om naar een MotoGP wedstrijd te gaan maar als ik dan naar Assen ga heb ik het liefst wel iets te doen, dus wat dat betreft komt dit goed uit.
Het volgende World Superbike raceweekend is pas weer over een paar weken maar ik heb genoeg te doen de komende tijd. Dit weekend ben ik bij de KLM Open, volgend weekend zit ik in Assen, de week daarna zit ik voor de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen, daarna racen we op Donington Park, daarna racen we in Most en de week daarna zit ik voor BMW in Spanje. Ik ga me zeker niet vervelen!
Tot over vier weken,
Michael van der Mark
Lees hier de vorige columns:
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Pirelli Emilia-Romagna Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.