Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team. In deze column spreekt hij over de transfer van Jonathan Rea, zijn zomerstop en het aankomende raceweekend in Magny-Cours.
Rea naar Yamaha
Het verbaast me toch altijd weer wat er allemaal gebeurt met de coureurs die van teams veranderen. Zo had ik Jonathan Rea naar Yamaha niet verwacht: de geruchten gingen al een hele tijd rond maar ik wist het vorige week pas echt. Ik vind dat soort verschuivingen altijd heel interessant.
Aan de ene kant begrijp ik zijn keuze wel maar aan de andere kant ook niet. Ik vind het heel knap dat hij nog steeds de drang heeft om te winnen en dat hij bereid is om zo’n stap te maken. Het is bewonderenswaardig dat hij het risico wil nemen. Maar aan de andere kant vraag ik me af wat hij nog heeft te bewijzen. Met Kawasaki heeft hij zoveel meegemaakt en gewonnen, het lijkt me logisch om daar dan te blijven tot het einde van je carrière.
Hij had daar natuurlijk nog jaren een ambassadeursrol of iets dergelijks kunnen invullen, maar als hij zo’n stap nog wil maken is het in ieder geval duidelijk dat hij er alles aan doet om te winnen. Het begon dit jaar met Toprak Razgatlioglu die naar BMW kwam en daarna werd het een beetje rustig. Je hoort zoveel verhalen en geruchten en dan denk ik meestal bij mezelf ook: “Het zal wel …” maar deze klopt uiteindelijk wel.
De zomerstop
Het was fijn om in Most gereden te hebben en daarna hadden we vijf weken zomerstop. Most was vooral op mentaal vlak belangrijk om weer even een raceweekend te hebben gehad dus daarna was het voor mij vijf weken trainen. Aan het einde van de zomerstop hadden we een tweedaagse test op Motorland Aragón en dat kwam op een goed moment om weer even op snelheid te komen en alles weer ‘eigen’ te maken.
Ik zei eerst tegen mezelf dat ik die zomerstop niet nodig had maar als ik nu terugkijk dan was het zeker wel goed voor me. Al dit tijd wilde ik zo snel mogelijk terug op de motor en zat ik te haasten met maar één doel voor ogen, uiteindelijk was die zomerstop dan wel even nodig. Ik heb ook nog mijn eigen motor gereden maar het verschil tussen een standaard BMW M 1000 RR en de Superbike behoorlijk groot.
Testen op Motorland Aragón
Tijdens de twee testdagen in Aragón hebben we vooral veel kilometers gemaakt. De eerste dag waaide het behoorlijk hard maar de weersomstandigheden waren stabiel. Een week daarvoor was het daar nog ruim 40°C en twee dagen daarna regende het heel hard. We hadden veel dingen om te testen maar voor mij persoonlijk was het gewoon een kwestie van veel rijden. Ik heb op beide dagen meer dan 80 ronden gereden dus daarmee heb ik het goede gevoel wel mee teruggekregen. Lichamelijk gezien ging dat ook uitstekend dus het was prettig om die dagen even gehad te hebben. Daardoor denk ik ook dat ik nu weer volledig fit aan de start sta maar wat ik wel mis is het raceritme, dat gaat de komende weken wel komen met veel races.
Het weekend in Magny-Cours
Het wordt dit weekend heel warm in Magny-Cours maar niemand heeft dat hier ooit meegemaakt. Ik vind het wel fijn want meestal is het hier koud of regent het, niemand kan het haast geloven dat het dit weekend zo warm blijft. Het is goed om een stabiel weekend te hebben zodat we veel werk kunnen verzetten. Nu kom ik hier sowieso wel graag ook al is het misschien niet het mooiste circuit. Het is toch best vloeiend en uitdagend dus ik rijd er graag.
Ik heb dit jaar weer een groot deel van het seizoen gemist en ik zou in deze laatste vier raceweekenden natuurlijk heel graag iedere keer op het podium finishen maar dat moet ik een beetje uit m’n hoofd zetten. We moeten blij zijn als we goede wedstrijden rijden en punten scoren, verder mogen we niet te veel verwachten. Volgend jaar beginnen we weer opnieuw.
Lees hier de vorige columns:
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Pirelli French Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’