Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team.
In deze column blikt Van der Mark terug op het eerste MotoGP weekend van 2023 dat afgelopen weekend plaatsvond in Portimão.
Toen het plan van Sprint races in de MotoGP vorig jaar in augustus werd geïntroduceerd begon iedereen meteen te klagen. Als ze de teams daar niet bij betrokken hebben kan ik wel begrijpen dat het een behoorlijke verrassing was. Dan wordt er automatisch over contracten en bonussen gesproken en de teams willen natuurlijk de beste coureur voor zo min mogelijk geld – vooral als je meer wedstrijden gaat krijgen. Daar is de ontevredenheid bij coureurs ontstaan, zij wilden opnieuw om tafel. De MotoGP heeft sowieso al een bizarre kalender, vooral aan het einde met heel veel back-to-back raceweekenden. Dat is wel heftig maar als racer denk ik: je bent er toch dus kun je net zo goed racen.
Wij hebben dat ook gehad in het World Superbike met de invoering van de Superpole race op zondagochtend en wij zijn tot een vrij eenvoudig akkoord gekomen: halve raceafstand betekent halve bonus. Ik denk dat ze daar een overeenstemming moeten vinden. Maar aan de andere kant: wat doen wij graag en wat willen de mensen graag zien? Meer races.
In ons geval worden de teams bij best veel dingen niet betrokken. Er wordt iets nieuws bepaald en daar moeten we het mee doen. Soms baal je daarvan, maar het is ook de snelste manier om een besluit te nemen. De mensen willen actie zien en nu krijgen ze het.
De verklaarbare agressie in de MotoGP (en WorldSBK)
De MotoGP zit tegenwoordig zo dicht bij elkaar dat het niet uitmaakt of ze één wedstrijd hebben of drie, ze zullen allemaal hard en agressief rijden. Zoiets als afgelopen weekend hoort wel typisch bij de eerste wedstrijd van het jaar. Iedereen is dan zo wild, dat hebben we ook in het WK Superbike gezien. Vooral als je ook nog een test hebt op het circuit waar de eerste race verreden wordt. We hebben wel vaker gezien dat coureurs dan niet eens de wedstrijd halen, en er wordt dan ontzettend agressief gereden omdat je iedereen in één keer ‘loslaat’. Na een paar races wordt het vanzelf iets rustiger.
Danilo Petrucci noemde het in Australië een ‘bar fight’ maar volgens mij is hij degene die iedereen geraakt heeft. Het is nou eenmaal close racing. Vooral als je kijkt naar circuits als Mandalika waar de racelijn ontzettend smal was, dan gebeurt het heel gauw dat je iemand raakt.
De grootste factor in wat er afgelopen weekend in de MotoGP is gebeurd is dat de verschillen zo klein zijn. Dan moet je als coureur wel agressief zijn om in te halen. Van buitenaf lijken de technische verschillen ontzettend groot maar afgelopen weekend bleek maar weer dat je met een ‘slechte’ motor ook gewoon op pole position kunt staan als je een goed sleepje hebt. Zo klein zijn de verschillen uiteindelijk, ook al zien de motoren er allemaal anders uit en zijn de concepten behoorlijk verschillend. Dat maakt het wel weer indrukwekkend dat iedereen ondanks die verschillen zo dicht bij elkaar staat.
Het debuut van Collin Veijer
Collin Veijer heeft het onwijs goed gedaan in zijn eerste weekend met meteen een finish in de punten. Het was behoorlijk spannend want we waren hem af en toe kwijt op de tijdwaarneming. Ik heb zijn interview gezien en hij wilde natuurlijk meer, maar er zijn weinig Nederlanders die in hun eerste Moto3 race meteen punten hebben gepakt. Ik denk dat het belangrijkste is om nu de rust te bewaren, er komen nog heel veel wedstrijden aan dit jaar.
Zelf weer aan het werk
Mijn hand is nog niet volledig hersteld maar ik heb er geen last van, ook met rijden niet. Ik moet wel zeggen dat-ie er wel eens beter heeft uitgezien. De komende twee dagen testen we in Barcelona dus ik ben blij dat we weer kunnen rijden. Nog een paar weken voordat we weer gaan knallen in Assen.
Tot over vier weken,
Michael van der Mark
Glenn van Straalen, Collin Veijer, Michael van der Mark en Wilco Zeelenberg zijn in 2023 de vier vaste Racesport.nl columnisten, zij zullen ons dit seizoen wekelijks om beurten op donderdag voorzien van een column.
Lees hieronder de vorige columns:
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”