Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”

5689
Michael van der Mark - Autodrom Most | © BMW Motorrad Motorsport

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team. In deze column spreekt hij over zijn terugkeer in Most, de prestaties van de Nederlanders in de Moto2- en Moto3 klassen en een mogelijke deelname aan de Suzuka 8H in 2024.








De terugkeer in Most
De vrijdag in Most was natuurlijk helemaal waardeloos. ’s Ochtends in de eerste vrije training toen het regende hadden we al een klein elektronisch probleempje en ’s middags in de tweede vrije training kregen we te maken met een ander probleem waardoor ik crashte. Op dat moment had ik meer zin om naar huis te gaan dan om daar nog te blijven. Ik kwam daar om te rijden en dat lukte op de vrijdag niet echt.

Het was heel vreemd dat zo’n soort probleem weer bij mij moest gebeuren. Het probleem is bekend en ook opgelost maar we hebben maar een beperkt aantal motorblokken, en hierbij was dat desbetreffende onderdeel nog niet vervangen. Het is heel vervelend dat het mij dan weer moet overkomen.

Het was wel weer wennen om terug te keren in de World Superbike klasse. Het rijden zelf ging niet slecht maar we konden wel zien dat ik nog wat liet liggen op punten waar je veel vertrouwen in jezelf en de machine moet hebben. Dat krijg je pas als je veel rijdt. In de races was het wel lastig omdat ik dat ritme mis, ik merkte vooral in de eerste race dat ik heel verkrampt ging rijden, dat krijg je als je heel graag wilt.

Ook omdat de baan in de eerste race nog nat was waren de omstandigheden vrij lastig maar ik had het eigenlijk wel naar m’n zin. Die omstandigheden liggen mij op zich best goed maar we hadden van tevoren afgesproken dat we geen risico’s zouden nemen. Ik zag iedereen op de grid wisselen naar intermediates en dat was misschien de beste keuze maar we hadden afgesproken om daar niet in mee te gaan. Als ik echt fit was geweest had ik misschien de gok op slicks wel gewaagd. Als je achteraf zag hoeveel sneller wij waren met slicks dan de coureurs op intermediates dan zou er wat mogelijk geweest zijn, maar achteraf is het natuurlijk makkelijk praten.

In Race 2 op zondag zat ik in een groepje en toen merkte ik ook wel dat ik te graag wilde. Ik kon er bijblijven maar het kost dan zoveel energie, daarna zakte ik terug en reed ik in niemandsland. Dat was eigenlijk best wel saai, ik was te langzaam voor de jongens voor me en te snel voor de jongens achter me. Maar ik moest gewoon kilometers maken dus heb ik niks geks gedaan, met één WK punt in die race ben ik in ieder geval niet voor niets naar Most gegaan.

Zomerstop
In deze vijf weken durende zomerstop ga ik binnenkort nog een keer rijden met mijn eigen motor en we gaan met het team nog een keer testen op Motorland Aragón. Verder ga ik nog even op vakantie en zal ik in de komende weken ook heel veel motorsport kijken op TV. Zo was het afgelopen weekend heel mooi om te zien dat Zonta op de eerste startrij stond in de Moto2 klasse en dat Collin meedeed voor het podium in de Moto3 klasse.

Bij Collin ging het nog beter dan hij zelf verwacht had en het is mooi om te zien hoe hij steeds meer vertrouwen krijgt in die groepjes. Er zitten jongens in die klasse met heel veel ervaring dus het is mooi om te zien hoe hij groeit, ik denk dat hij ons aan het einde van dit seizoen nog wel eens kan gaan verrassen als hij zo doorgaat.

Van Zonta was het heel knap hoe hij het in de regen deed maar het was jammer dat hij in droge omstandigheden net niet iets langer mee kon gaan met de andere rijders. Hij wist zelf wel dat het moeilijk zou gaan worden en de Moto2 klasse is ontzettend lastig. Hoe dan ook denk ik dat hij en het team wel op de juiste weg zijn.

Suzuka 8H in 2024?
Altijd als ik naar de acht uren van Suzuka kijk wil ik het graag zelf weer doen maar als je er eenmaal bent vraag je jezelf af waarom je er bent. Vanwege de extreme omstandigheden is het op dat moment dan helemaal niet leuk. Maar het begint best wel weer te kriebelen dus waarom niet? Als het allemaal uitkomt dan zou ik het wel weer willen doen omdat het zo’n speciaal evenement is. Het is een endurance race maar als je naar de race kijkt is het eigenlijk een acht uur durende sprint. Op papier heb ik de race vier keer gewonnen maar eigenlijk zijn het er vijf, van die laatste keer heb ik de foto’s nog waar we op de hoogste trede van het podium staan.

Tot over vier weken,
Michael van der Mark


Lees hier de vorige columns:

19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”