Ook in 2025 zullen een aantal Nederlandse motorsport prominenten die actief zijn op het wereldtoneel weer hun belevenissen en ervaringen delen via een column op Racesport.nl. Deze week is het de beurt aan Michael van der Mark, de ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team coureur die vrijdag in Portimão samen met zijn WorldSBK collega’s begint aan de tweede ronde van het 2025 FIM Superbike World Championship seizoen.
Ik denk dat we terug kunnen kijken op een geslaagde winterperiode. Wat wel een dingetje was natuurlijk is dat we al vrij vlot na afloop van het vorig seizoen de eerste signalen kregen dat we de gedane aanpassingen tijdens de concessieperiode van BMW niet mee mochten nemen. Vreemd, raar omdat de regel altijd was dat de gedane aanpassingen twee jaar meegenomen mochten worden vanaf het moment dat een fabrikant zijn concessie status kwijtraakt. Maar goed, blijkbaar vond één fabrikant het nodig hiertegen te ageren en heeft deze zoveel macht binnen het kampioenschap dat men voor hen is gezwicht. We zullen er mee moeten leven, maar het gevoel voor ons als BMW-coureurs is wel dat we drie jaar terug in de tijd gaan. Het probleem is gewoon dat de huidige BMW op sommige circuits heel goed kan zijn en dat we vervolgens op een ander circuit helemaal niet uit de verf komen. We laten ons er echter niet door uit het veld slaan, we blijven keihard werken, hebben al diverse nieuwe onderdelen getest maar hetzelfde gevoel als vorig seizoen is er zeker nog niet.
Tijdens het eerste wedstrijdweekend van het seizoen op Phillip Island had ik, maar ook Toprak [Razgatlioglu] het gewoon lastig en was het een uitdagend weekend. Maar we gaan nu naar Portimão, een circuit dat beter past bij de BMW M 1000 RR. Ik heb er in het verleden al gewonnen en ook Toprak was er vorig jaar heer en meester. Onlangs hebben we er nog getest en dat ging ook heel erg goed. Toprak was duidelijk het snelst tijdens deze tweedaagse test en ik zat ook binnen de top vijf. Mijn verwachting is dan ook dat we komend weekend tijdens de tweede – en eerste Europese ronde van het seizoen goed voor de dag kunnen komen en als we verder kunnen bouwen op ons werk tijdens de test dan moet een top vijf klassering mogelijk zijn.
Nederlandse inbreng in 2025
Als ik terugkijk naar het eerste wedstrijdweekend op Phillip Island dan kunnen we niet anders zeggen dat het een dramatische en pechvolle start van het seizoen is geweest voor Glenn van Straalen. Glenn kwam geheel buiten zijn schuld om ten val over een oliespoor van een andere coureur. Ik heb de crash gezien en ik denk dat hij blij mag zijn dat hij er zo mee weg is gekomen. Dit had mijns inziens heel anders af kunnen lopen. Glenn liep bij de crash ‘slechts’ een hersenschudding op, maar we hebben de afgelopen weken kunnen zien hoe vervelend een hersenschudding kan zijn en hoeveel impact dit kan hebben, meer dan we vaak denken. Gelukkig is Glenn nu aan de beterende hand en zien we hem dit weekend weer terug op de motor.
Voor Bo Bendsneyder gold in Australië eigenlijk het tegenovergestelde. Bo was het hele weekend snel, domineerde nagenoeg alle sessies en wist ondanks een crash in de kwalificatie in beide races goede resultaten te scoren. Het was alleen jammer dat hij in de races – na vanaf de pole te zijn gestart – van zover terug moest zien te komen. Ik denk dat we gezien zijn optreden op Phillip Island dit seizoen nog leuke dingen van hem gaan zien.
Naast Glenn en Bo hebben we Loris Veneman die na twee seizoenen in het WorldSSP300 de overstap heeft gemaakt naar de WorldSSP klasse. Voor Loris zat tijdens de wintertesten en zijn debuutweekend in de klasse op Phillip Island zo’n beetje alles tegen wat er maar tegen kon zitten. Voor hem is het nu vooral belangrijk om zoveel als mogelijk te rijden, kilometers te maken en het zich eigen maken van de Ducati Panigale V2.
Komend weekend zien we in Portimão ook het eerste optreden van de WorldSSP300 coureurs, hier is Jeffrey Buis dit seizoen de enige Nederlandse vertegenwoordiger. Jeffrey zal als tweevoudig wereldkampioen ook dit seizoen ongetwijfeld zijn mannetje staan.
Kortom, we gaan opnieuw een leuk seizoen tegemoet in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap, een seizoen waarin Nederland opnieuw goed vertegenwoordigd is.
Met sportieve groet en tot snel,
Michael van der Mark.
Eerdere columns in 2025
01. Glenn van Straalen: “Zeker niet de start van het seizoen waarop we gehoopt hadden”
↓Tijdschema en volledige uitslagen Pirelli Portuguese Round↓
Handige links Pirelli Portuguese Round:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’