De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Michael van der Mark die alweer voor het tiende seizoen in de World Superbike klasse rijdt en voor het vierde jaar bij het fabrieksteam van BMW. In deze column bespreekt de 31-jarige Van der Mark zijn raceweekend op Donington Park, de gebreken van het huidige tijdschema en het fenomeen Toprak Razgatlioglu.
Moeilijk weekend in Engeland
Het probleem voor ons op Donington Park was eigenlijk alleen de laatste sector. We konden geen oplossing vinden voor het punt waar we veel tijd verloren en dat was eigenlijk alleen maar de laatste sector met hard remmen en hard uitaccelereren. Ik kreeg de motor niet afgestopt, wat ik ook probeerde. Aan de hand van data-analyses, foto’s etc. hebben we veel veranderd en als het goed is moet het hier in Most wel beter zijn. Het is weliswaar een heel ander circuit met andere omstandigheden maar het zou beter moeten zijn.
Het was gewoon heel jammer want Donington Park is een circuit waar ik graag rijd en waar ik ook altijd snel ben geweest maar het kwam er niet uit. In de kwalificatie eindigde ik nog als zesde dus dat was best wel een goede ronde, dat gaf vertrouwen. In de wedstrijd kon niet aanvallen, het was niet mogelijk om iemand eruit te remmen. We hadden op zondag veel veranderd maar het probleem was hetzelfde.
Tijdschema en het kampioenschap
Ik las vorige week de column van Glenn waarin hij het had over het tijdschema. Doordat de organisatie plaats moet maken voor extra klassen naast de World Supersport en World Supersport 300 is het ook voor ons niet echt ideaal. Vrijdag is prima met twee vrije trainingen, zaterdag zitten de sessies al redelijk dicht op elkaar maar zondag is het allemaal echt wel krap achter elkaar.
We hebben eerst de warm up sessie die nu is gereduceerd tot tien minuten waarna je minder dan twee uur later al de Superpole Race hebt. Daar ben je ongeveer om 11:30 uur mee klaar waarna de pit lane voor Race 2 alweer rond 13:30 uur opengaat. Bij ons team is de hospitality belangrijk dus daar hebben we altijd nog een meet and greet en verder wil Dorna ook nog dat je bij de pit walk op vrijdag of zaterdag aanwezig bent. Qua tijdschema is het dus zeker niet ideaal. Vrijdag beginnen we pas om 10:20 uur terwijl we op zaterdag en zondag om 09:00 uur de eerste sessie hebben, dan zijn de temperaturen ook anders.
De andere kant is dat er voor de toeschouwers wel heel veel actie is. Dat je met één toegangskaart overal kunt komen en zoveel dingen kunt zien is uniek, daar zouden ze nog iets meer mee moeten doen. Sowieso is er uit dit kampioenschap nog meer te halen, we doen ook al geen media events meer voorafgaand aan een raceweekend. Ik denk dat ze geluk hebben dat we nu zoveel mooie wedstrijden hebben, er is nog veel meer mogelijk.
Het enige wat ik hoop is dat we volgend jaar een beetje een normale kalender hebben en ook weer wat meer overzeese races hebben. Ik ben benieuwd of het gaat veranderen als Liberty Media de overname van Dorna heeft voltooid. Die hebben natuurlijk laten zien dat ze er wel iets moois van kunnen maken.
Toprak
Velen zijn verrast om te zien hoe Toprak nu domineert maar als je al zag hoe hard hij met die Yamaha reed – en met hoeveel snelheidsverschil hij door Álvaro Bautista werd ingehaald – dan was het duidelijk dat hij al heel goed was. Tijdens races in Barcelona of Portimão werd hij elke ronde voorbijgereden op het rechte stuk waardoor je er op een gegeven moment bijna niet meer naar kon kijken. Nu heeft hij het vermogen dat hij eerder tekortkwam en je ziet wat er gebeurt. Als hij dat al eerder had gehad dan zou die nu meer wereldtitels hebben. In de afgelopen jaren zag je hem niet of nauwelijks fouten maken, ook dit jaar heeft hij nog geen fout gemaakt. Naar mijn mening is hij veruit de beste coureur in deze paddock.
Ik las veel commentaar over hem en de MotoGP maar als je hem de kans geeft, en hem de dingen biedt waar hij om vraagt, dan kan hij daar ook gewoon voorin meedoen. Hij is gevoelig voor dingen als de zitpositie maar als je zorgt dat dat in orde is dan zie ik niet waarom hij het niet zou kunnen. Van buitenaf lijkt zijn rijstijl heel uniek maar als je naar de data kijkt valt dat nog best wel mee. Natuurlijk doet hij het anders dan de rest maar het is niet onmogelijk. De manier waarop hij rijdt verklaart de reden waarom hij zo snel is en bijna nooit crasht. Hij doet bijna al z’n remwerk rechtop dus daarom neemt hij helemaal niet zoveel risico’s. Het is een andere manier dan hoe de meeste coureurs rijden maar het werkt.
De vraag is of het op een MotoGP machine werkt maar er werd ook gezegd dat het op de BMW niet zou werken, iedereen verklaarde hem voor gek. Een paar jaar geleden zou het ook op een Yamaha niet werken. Natuurlijk zou hij zich moeten aanpassen aan de MotoGP machine maar ik zie geen reden waarom zijn rijstijl niet zou werken. Als hij dit jaar kampioen zou worden dan blijft hij volgend jaar alsnog, maar stel als hij dan nog een keer de titel wint: waarom zou die een overstap naar de MotoGP niet proberen? En waarom zouden ze hem die kans niet geven? Alle teams blijven alleen in hun eigen kampioenschap zoeken terwijl er hier iemand rijdt die heel speciaal is. Daarnaast krijg je er ook heel veel fans bij vanwege zijn karakter en dingen zoals hij afgelopen weekend deed na het winnen van de races. Er zijn nu ook al heel veel fans die ieder weekend met het kampioenschap meereizen om hem te volgen. Ik zou het in ieder geval zonde vinden als ze hem de kans niet zouden gunnen.
Ik had het er deze week nog met Jonathan Rea over, het is ook gewoon een genot om naar Toprak te kijken. Hij viel laatst een keer vroeg uit tijdens een race en hij heeft gewoon de hele race naast de baan gekeken. Dat had ik ook in Misano toen ik vroeg uitviel, toen heb ik gewoon de hele race op de TV uitgekeken. Ook al rijdt hij alleen, dan is het nog gaaf om te zien.
Op Donington Park haalde hij Nicolò Bulega bij de Melbourne Hairpin in waarna hij vervolgens in de laatste bocht zijn achterwiel heel hoog in de lucht liet gaan, daar maakte hij gewoon een show van. Het is grappig om te zien want hij is heel rustig maar heeft natuurlijk van z’n vader het stuntrijden in zich. Ook het mentale spelletje kent hij heel goed. Er komen voor hem nu goede circuits aan maar het maakt in principe niet uit waar we heengaan. Hij en de motor zijn overal goed dus het wordt nu tijd dat-ie een beetje meer tegenstand van zijn teamgenoot krijgt.
Dat is voor BMW nog iets om aan te werken want buiten Toprak om is de rest nog een beetje te wisselvallig. Met de manier waarop hij rijdt, rijdt hij ook om bepaalde problemen heen. Ik ben er zelf heel erg mee bezig om op dezelfde manier te rijden, en dat lukt ook wel op sommige punten, maar het is gewoon (nog) niet mijn rijstijl. Het is niet mijn intuïtieve manier van rijden, je moet in iedere bocht nadenken hoe je het moet doen. Het is niet de natuurlijke manier waarop ongeveer 90% van de coureurs rijdt.
Tot over vier weken,
Michael van der Mark
Lees hier de vorige columns:
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Czech Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.