Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”

1801
Glenn van Straalen - Circuit de Barcelona-Catalunya | © Randy van Maasdijk

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Glenn van Straalen, rijdend voor het EAB Racing Team in het World Supersport kampioenschap, onze columnist. De 22-jarige coureur uit Hoogkarspel vertelt over het EAB Racing Team waar hij al jaren voor rijdt en hoe de samenwerking met het team van Ferry Schoenmakers in zijn werk gaat.





Het begin bij het EAB Racing Team
Aan het eind van 2018 ben ik in contact gekomen met Ferry Schoenmakers en ingevallen voor Anthony West bij het EAB Racing Team, ik reed toen de laatste twee raceweekenden van het jaar in Argentinië en Qatar. Daarna hebben we het rond gekregen om in 2019 het hele seizoen World Supersport te rijden, toen reden we nog met de Kawasaki. Dat was een heel lastig jaar, toen kwam er nog niet uit wat erin zat.

In 2020 keerde ik weer terug naar de World Supersport 300 klasse omdat ze Steven Odendaal voor de World Supersport klasse hadden aangetrokken. De Yamaha YZF-R3 die we toen hadden kon niet echt mee met de Kawasaki’s dus dat was ook een lastig jaar. Ik viel dat seizoen nog een paar keer in voor Odendaal maar ook toen werden de gewenste resultaten niet echt behaald.

In 2021 viel het stil vanwege corona en heb ik het hele seizoen niets gedaan met het EAB Racing Team, ik reed toen met NIWA in het IDM op een Kawasaki. Het niveau in het IDM was toen vrij hoog met coureurs die ook in het WK meereden. Zo kan ik me nog herinneren dat Patrick Hobelsberger het heel goed deed in Most tijdens een World Supersport raceweekend terwijl ik in het IDM vaak met hem en Valentin Debise de strijd aanging. Toen wist ik dat het niveau in het IDM vrij hoog was en het de moeite waard was om het nog eens te proberen in het WK.

Vervolgens had EAB een invaller nodig voor Randy Krummenacher en toen hebben we het nog een keer geprobeerd. Ik viel voor hem in op het Circuit de Barcelona-Catalunya en dat ging best wel goed, toen heb ik aangegeven dat ik de rest van het seizoen wel wilde rijden mits ik ook een contract voor het jaar daarop zou krijgen. Daar zijn we het over eens geworden en daardoor waren we vanaf de start van het seizoen 2022 meteen snel.

Zelfstandigheid
Wat ik fijn vind aan het team is dat ik zelf ook zeggenschap heb. Ferry geeft aan wat er mogelijk is maar dat kan ik dan vervolgens wel zelf indelen. Ik wilde graag een paar testdagen hebben dit jaar en we waren er met het hele team over eens dat we naar Misano moesten gaan. Afgelopen jaar was dat een moeilijk weekend voor ons en we rijden tegen veel Italianen die daar heel snel zijn. Toen hebben we het besluit genomen om mee te doen aan een raceweekend van het CIV en daar ben ik dan zelf met de trailer heengereden, zo hoeft er dan ook niet apart een chauffeur ingezet te worden. Ik ken geen andere coureur die de truck van het team rijdt, velen moeten ook nog steeds lachen als ze mij aan zien komen.

De relatie met de teamleden
Met Robin Duyzers werk ik al sinds ik bij NIWA reed in het IDM, hem heb ik toen meegenomen naar EAB en nu regelt hij de meeste zaken samen met Kor Veldman, waaronder de afstelling van de machine. Omdat Ferry er niet altijd bij is, is Kor wel echt de teammanager en het aanspreekpunt. Sinds dit jaar is Pjotr Groenenberg erbij gekomen als monteur naast Mike Donkers, dat geeft wel meer rust. We kwamen daarvoor namelijk nog wel eens wat handen tekort of we werkten met verschillende monteurs; nu is daar vastigheid en dat werkt veel beter. Daarnaast werk ik al sinds 2018 samen met Telly Akers, chauffeur en bandenman. In 2019 nam ik hem mee naar EAB en daar zit hij nu nog steeds.

De onderlinge relatie met de jongens is heel goed. Het voelt ook fijn dat het allemaal Nederlanders zijn, ook al is dat misschien niet het beste voor mijn eigen ontwikkeling omdat ik tot dusver nog geen Engelssprekende crew chief heb gehad. Maar aan de andere kant is dat ook wel een sterk punt want ik kan precies uitleggen wat ik bedoel en daardoor begrijpen we elkaar ook goed. We zijn samen gegroeid naar een hoger niveau in het World Supersport kampioenschap: ik ben beter geworden als coureur en zij als team.

De toekomst
Ik denk dat ik nog een hoop mooie dingen kan laten zien in het WK Supersport met het EAB Racing Team, we hebben nog niet de prestaties behaald waarvan ik weet dat ze mogelijk zijn. Doordat ik wilde trainen in Misano zijn de jongens wel bijna drie weken van huis omdat we van Assen rechtstreeks doorgaan en van Misano meteen doorgaan naar Barcelona. Dat laat wel zien dat zij er ook alles voor geven.

Tot over vier weken,
Glenn van Straalen


Glenn van Straalen, Collin Veijer, Michael van der Mark en Wilco Zeelenberg zijn in 2023 de vier vaste Racesport.nl columnisten, zij zullen ons dit seizoen wekelijks om beurten op donderdag voorzien van een column.

Lees hieronder de vorige columns:

8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”