Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Glenn van Straalen, rijdend voor het EAB Racing Team in het World Supersport kampioenschap, onze columnist. Hij vertelt over het verloop van zijn seizoen, de verhoudingen in het World Supersport kampioenschap en de toekomst.
Het seizoen 2023 in een notendop
Het begin van het seizoen verliep zoals ik verwacht had maar toen zat het allemaal nog niet echt mee. We hadden toen de racesnelheid wel maar de resultaten kwamen niet. In de tweede helft van het seizoen moesten we onze doelstelling een beetje bijwerken, dat vond ik wel lastig en zoiets doe je natuurlijk ook liever niet. Ik weet dat we de snelheid wel hebben maar we moeten nog wat stabieler en constanter zijn.
Ik vond het wel lastig dat we in het begin van het seizoen voorin meededen en op het podium eindigden terwijl dat later in het seizoen een stuk lastiger was. Ik ben best wel veeleisend en doe mee om te winnen, als dat niet gebeurt dan is het moeilijk voor mij om mee om te gaan. Ik merk aan mezelf dat ik dan wat gefrustreerder ben. Daarnaast denk ik dat het ons dit jaar ook wel heel moeilijk werd gemaakt met een Ducati die altijd veruit het snelst was, dat heeft zeker een grote rol gespeeld.
De komst van de Moto2 coureurs
Het niveau in de World Supersport klasse is in de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Zo zijn er veel coureurs uit de Moto2 klasse hier naartoe gekomen zijn de top drie coureurs van het kampioenschap dit jaar allemaal ex-Moto2 rijders. Je ziet dat zij veel ervaring hebben en ze zijn altijd sterk in de races. Daar moet iemand als ik zich dan op focussen en proberen daar beter van te worden. Zij zijn meer ‘geslepen’ in het racen ondanks dat de verschillen heel erg klein zijn. Ik heb zelf dit jaar een aantal foutjes gemaakt doordat ik er te snel bij wilde zijn bijvoorbeeld, daarnaast ben ik er in Indonesië afgereden door Bulega. Het is lastig maar soms moet je dat accepteren.
Next Generation
Het was dit jaar heel lastig met de Yamaha tegen de zogeheten ‘Next Generation’ machines zoals de Ducati en de MV Agusta. Ik hoop dat ze deze winter naar gaan kijken en er voor volgend seizoen een betere oplossing voor hebben. Met de grotere cilinderinhoud hebben zij meer koppel en dat is eigenlijk het beste wat je kunt hebben. Als zij voor ons rijden kunnen wij onze bochtensnelheid niet goed gebruiken en vervolgens rijden zij bij het uitkomen van de bocht weg vanwege het hogere koppel. Ik hoop dat ze de reglementen volgens jaar nog eens opnieuw bekijken, volgens mij is het vrij duidelijk dat er een verschil is op dit moment.
2024
De laatste weken speelde er op de achtergrond wel het één en ander en het is dan lastig om dat helemaal van je af te schuiven. Het is niet zo dat ik er echt door afgeleid was maar soms houdt het je wel bezig. Het EAB Racing Team moet ook verder en zij hebben hun plannen voor volgend jaar inmiddels al rond. Het heeft me niet in de weg gezeten maar het speelt toch af en toe wel mee.
Ik vind het bijzonder dat we komend jaar maar één overzeese wedstrijd hebben in Australië, de rest is in Europa. Cremona in Italië staat op het programma en dat is, van wat ik ervan gezien heb, ook wel een apart baantje. Ik weet verder niet echt wat ik ervan moet verwachten komend jaar. Het is ook wel apart dat we in mei nu een onderbreking van zeven weken hebben en dan in de zomer weer niet.
Tot slot wil ik na dit seizoen de mensen om me heen bedanken, degenen die altijd met me meegaan of me op welke manier dan ook ondersteunen. We zijn er samen mee bezig om er volgend jaar wat moois te van maken.
Tot over vier weken,
Glenn van Straalen
Lees hier de vorige columns:
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Prometeon Spanish Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’