De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Glenn van Straalen, hij rijdt dit seizoen voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team in de World Supersport klasse. In deze column bespreekt de 23-jarige Van Straalen het raceweekend in Magny-Cours, zijn podiumfinish, het aankomende raceweekend in Cremona en zijn plannen voor 2025.
Ik vond het niet zo erg om in Magny-Cours in plaats van een warm up meteen een race te rijden op zondagochtend. We wisten wel dat de kans groot was dat de baan zondagochtend nog (deels) nat zou zijn omdat het op zaterdag ook lang nat bleef. Het was een hele moeilijke race maar het resultaat was natuurlijk goed, om in zulke omstandigheden op het podium te eindigen is altijd fijn.
Afgelasting op zaterdag
Het regende vrijwel de hele dag op zaterdag dus we hadden ons voorbereid op een regenrace. In de warm up ronde werd echter al gauw duidelijk dat de omstandigheden niet geschikt waren om te racen omdat ik de achterlichten van de coureurs voor me niet eens kon zien, vanwege de spray. Het was onverantwoord om te starten en ze hebben ons uiteindelijk maar een kwartier laten wachten. Het had moeten stoppen met regenen of we hadden anderhalf uur moeten wachten dus ik vond het wel fijn dat ze in ieder geval gauw het besluit genomen hadden om de race te verplaatsen naar zondagochtend.
Zonder warm up meteen te racen was best apart maar omdat de baan nog niet volledig droog was, lag het tempo in het begin nog niet zo hoog omdat iedereen even moest aftasten hoeveel grip er precies was. Omdat we op vrijdagmiddag een hele goede kwalificatie hadden gereden, niet zozeer qua positie maar vooral qua racetempo, waren we al goed voorbereid op de races.
Podium in Race 1
De omstandigheden waren zoals gezegd erg lastig en het was vooral een kwestie van rustig blijven. Het was heel moeilijk om in te halen omdat er maar een hele smalle droge lijn was. Halverwege de race voelde ik me heel sterk maar ik had moeite om voorbij te gaan aan de rijders voor mij, dus daarna was het een afweging van hoeveel risico’s ik wilde nemen. Een derde plaats was natuurlijk een goed resultaat en ik wilde het niet riskeren om dit weg te gooien. Daarnaast zijn crashes in dergelijke omstandigheden altijd best wel onvoorspelbaar waarbij de rijder en de machine al gauw veel schade kunnen oplopen. Het was daarom voor mij vooral zaak om een goed resultaat te behalen en dat was hiermee gelukt.
P6 in Race 2
In de beginfase van de race kon ik mee met de kopgroep maar in de tweede helft kwam ik net iets tekort. Ik miste net dat beetje om nog voor de vierde plaats te kunnen gaan. Als we dat stapje nog kunnen maken dan doe ik mee voor die posities dus dat is iets waar we komend weekend in Cremona weer voor kunnen gaan. Zoals ik de vorige keer zei beginnen de puzzelstukjes op hun plaats te vallen en dat laten de resultaten nu ook zien. We volgen een opwaartse trend dus als we die weten vast te houden denk ik dat we nog vier mooie raceweekenden tegemoet gaan.
Cremona
Een nieuw circuit op de kalender is altijd leuk en ik ben benieuwd hoe het komend weekend zal gaan, het is een behoorlijk smal baantje. Wij hebben er eerder dit jaar twee dagen getest en toen zaten we er goed bij dus ik hoop dat het voor ons goed uitpakt.
Toekomst
In Nederland heeft mijn overwinning in Assen best wel wat losgemaakt. Het is lang geleden dat een Nederlander in een Nederlands team een WK race wint in Assen. Ik krijg er nog kippenvel van. Na een moeilijk begin van het jaar ging het daarna eigenlijk erg goed. Mijn crew en ik, we begrijpen elkaar steeds beter en is gewoon prettig werken, dan komen de resultaten ook makkelijker zoals we hebben kunnen zien in de laatste races. Een podium in Magny-Cours is dan een fijne extra bevestiging. Het team heeft ook altijd de intentie uitgesproken samen verder te willen gaan en had dan ook de optie op mij voor seizoen 2025, maar deze optie is vooralsnog niet bevestigd. Dat maakt het voor mij momenteel wel wat spannend gezien de contractueel opgenomen datum verstreken is. Desalniettemin ben ik gedreven om de goede prestaties met mijn team door te zetten en voor goede resultaten te strijden komende raceweekenden. Hopelijk hebben we snel meer nieuws over aankomend seizoen zodat we de focus volledig op het racen kunnen houden.
Tot over vier weken,
Glenn van Straalen
Lees hier de vorige columns:
52. Column Collin Veijer: “Een plaats in de top drie van het kampioenschap is haalbaar”
51. Column Michael van der Mark: “Goed om weer eens aan de leiding te rijden, in het kampioenschap valt er nog wat te halen”
50. Column Glenn van Straalen: “De puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen”
49. Column Wilco Zeelenberg: “Van het succes op de Sachsenring naar een dramatisch weekend in Silverstone”
48. Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”
47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Acerbis Italian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.