Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Glenn van Straalen, rijdend voor het EAB Racing Team in het World Supersport kampioenschap, onze columnist. Hij vertelt over het zeer warme raceweekend in Magny-Cours, de wedstrijden die er nog aankomen en de kansen van Jeffrey Buis om opnieuw wereldkampioen te worden in de World Supersport 300 klasse.
Het hete weekend in Magny-Cours
We begonnen redelijk goed aan de eerste vrije training op vrijdag in Magny-Cours maar daarna maakte ik een kleine schuiver in bocht 13, een langzame hairpin. Ik kreeg de machine toen nog wel op tijd in de pitbox maar helaas was er net iets te veel schade waardoor ik die sessie de baan niet meer op kon gaan.
In de tweede vrije training gingen we met de harde voorband de baan op om daar raceafstand op te zetten maar daar zouden we niet aan toekomen omdat ik onderuitging in bocht 3. Daardoor verloren we veel rijtijd op vrijdag en begonnen we aan de zaterdag met slechts zeventien gereden ronden. In de kwalificatie gingen we terug naar onze basisafstelling en dat verliep in mijn eerste run best goed. Met een nieuwe achterband zat ik helaas niet in een goede groep en eindigde ik uiteindelijk als vijftiende.
Dan hoop je dat je in beide races gauw op kunt schuiven naar de top acht waar we normaalgesproken rijden – en horen te rijden – en waar ook minder gekke dingen gebeuren. Het is altijd dringen in de eerste bocht en vooral buiten de top tien worden er dan nog wel eens bijzondere manoeuvres uitgevoerd.
In Race 1 verliep dat gelukkig goed maar na twee ronden kreeg ik problemen met de motor. Vervolgens kreeg ik na zeven ronden de zwarte vlag met oranje stip dus moest ik ‘m aan de kant zetten. In Race 2 was ik ook al gauw naar de top acht opgeschoven maar vanwege een remfoutje kwam ik in de groep daarachter terecht, dan is het ontzettend moeilijk om je daarvan los te rijden. Uiteindelijk hebben we wel wat punten meegenomen maar het is niet waar we voor komen.
Vergeleken met Imola viel het wel mee maar het was nog steeds heel erg warm in Magny-Cours. Voornamelijk in de zon was het ontzettend warm en na een sessie ging ik dan ook meteen in een koelbad om op die manier zo snel mogelijk te herstellen. Daarnaast is het tijdens zo’n weekend ook zaak dat je goed drinkt, verder kun je niet zoveel doen.
De komende races
Er staan dit seizoen nog drie wedstrijdweekenden op het programma waarvan Motorland Aragón volgend weekend de eerste is. Daar hebben we onlangs getest en ook vorig jaar ging het daar goed dus dat is wel een circuit waar ik naar uitkijk. Daarnaast heb ik ook veel zin om in Jerez te rijden want dat is een snelle en vloeiende baan. Het is mooi dat die weer op de kalender staat maar wel wat laat met drie weken niks na het weekend in Portimão. Ik wil het seizoen graag op een goede manier afsluiten en weer richting die top vijf gaan, in ieder geval denk ik dat ik dit seizoen wel heb bewezen dat ik thuishoor in het WK Supersport.
De kansen van Jeffrey Buis
Jeffrey is nu de leider in het kampioenschap dus zal er ongetwijfeld wat meer druk bij komen kijken maar het voordeel is dat hij dit al eens heeft meegemaakt. Als je ziet hoe tactisch hij zijn races in Magny-Cours indeelt en deze uiteindelijk naar zich toe weet te trekken, zie je dat hij iets verder gegroeid is dan zijn concurrenten. Hij heeft laten zien dat hij sterk is en aangezien zij in Jerez niet rijden zal het al gauw beslist worden. Ook op Motorland Aragón is hij altijd heel sterk dus het kan maar zo zijn dat we weer een Nederlandse wereldkampioen krijgen dit jaar. Het is sowieso goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen.
Tot over vier weken,
Glenn van Straalen
Lees hier de vorige columns:
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Pirelli French Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’