De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Glenn van Straalen, hij rijdt dit seizoen voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team in de World Supersport klasse. In deze column bespreekt de 23-jarige Van Straalen de nasleep van zijn overwinning in Assen, hoe hij de lange pauze heeft doorgebracht en wat hij tijdens de Dutch TT gaat doen.
Het is alweer een hele tijd geleden sinds we voor het laatst geracet hebben maar het weekend in Assen was natuurlijk geweldig. We hebben dat het weekend daarna nog even kunnen vieren maar al gauw was het gewoon weer terug naar normaal. Twee weken later zat ik nog bij Ziggo maar dan is de emotie er voor een groot deel alweer vanaf, het was gewoon weer verdergaan waarmee ik bezig was. Aan de ene kant was het wel fijn om even rust te hebben na het weekend in Assen maar na een week vond ik het wel weer mooi geweest, dan duren die zeven weken heel lang.
In Assen was het natuurlijk groot feest en dat hele weekend sta je nog meer ‘aan’ dan anders omdat er allemaal extra dingen bij komen kijken. Na de winst was ik natuurlijk heel blij en energiek vanwege de adrenaline maar dat kwam ik in de dagen daarna wel weer tegen.
In de tussentijd
Sindsdien heb ik nog een circuitdag in Assen gedaan en hebben we twee dagen getest in Misano, helaas was ik toen niet helemaal fit. Ik had last van een griepje en voelde me daardoor niet optimaal, hopelijk is dat nu opgelost. Het is qua ‘scherp blijven’ ook niet te vergelijken met een raceweekend. Het voelde best vreemd om na zo’n lange onderbreking weer te gaan rijden, ik ging bijvoorbeeld al m’n spullen checken terwijl dat natuurlijk gewoon klopte omdat we middenin een raceseizoen zitten. De circuitdag in Assen was heel leuk om met klanten van Ten Kate te rijden, ook omdat de overwinning nog zo vers in het geheugen zat was het heel leuk om er met Yamaha een mooie dag van te maken.
Doelstellingen
Ik sta er nu nog steeds hetzelfde in als in het begin van het jaar, alleen lukte het toen niet. Ik denk dat ik regelmatig in de top vijf kan rijden en dat hoop ik dit weekend ook weer te doen. Als je dat structureel doet kom je ook in het kampioenschap een heel eind. Misano zal wel anders zijn dan de andere races omdat er zoveel Italianen in de klasse rijden met heel veel ervaring. We hebben hier twee weken geleden nog wel getest en beschikken over de goede data van Stefano dus ik denk dat we het goed doen als we daarbij in de buurt kunnen rijden. Misschien dat we in de eerste sessie wat eerder op snelheid zijn maar dat voordeel zullen we in de tweede sessie al niet meer hebben. Het gaat er vooral om hoe je met de omstandigheden omgaat, dat verandert nogal gedurende een raceweekend met bijvoorbeeld het gripniveau.
Dutch TT
Vorige week heeft de NOS me weer gevraagd om tijdens de TT in Assen aan te schuiven dus dat is weer een leuke klus om te doen in een vrij weekend. Ik volg de MotoGP sowieso wel en ik ken Assen natuurlijk ook goed dus ik denk dat dat wel weer goed gaat komen. Ik moet wel zeggen dat ik behoorlijk verrast ben door de transfers. Iedereen zat te wachten op wat er gebeurde met het tweede zitje bij Ducati en zodra Marc Márquez daar bevestigd was ging het ineens snel. Ik had niet verwacht dat Maverick Viñales weg zou gaan bij Aprilia en al helemaal niet dat hij bij KTM terecht zou komen.
Zoiets zagen we vorig jaar ook in het World Superbike kampioenschap met Toprak Razgatlioglu die besloot om Yamaha te verlaten. Daardoor kwam er een goed zitje vrij bij Yamaha die vervolgens werd ingenomen door Jonathan Rea. Ik denk dat het wel goed is voor de sport om een beetje veranderingen te hebben.
Tot over vier weken (of in Assen!),
Glenn van Straalen
Lees hier de vorige columns:
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Pirelli Emilia-Romagna Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.