Column Glenn van Straalen: “Een lastige tijd gehad, maar vooruitzichten zijn nu supergoed”

408
glenn-van-straalen
Glenn van Straalen | foto© Randy van Maasdijk

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Glenn van Straalen die in 2024 in de kleuren van het Nederlandse Pata Yamaha Ten Kate Racing uitkwam in het FIM Supersport World Championship. In deze column blikt de coureur uit Hoogkarspel terug op het afgelopen seizoen, zijn beste seizoen in de klasse dat toch nog een zuur einde kreeg aangezien hij op zoek moest naar een nieuwe werkgever voor 2025.

Als we terugkijken op het afgelopen seizoen dan denk ik dat we niet anders dan tevreden kunnen zijn. Ik had even tijd nodig om mijn draai te vinden maar vervolgens hebben we flinke stappen weten te maken. Met name de tweede helft van het seizoen was goed en werden we steeds constanter. Natuurlijk was de overwinning in Assen een absoluut hoogtepunt, daar doe je het tenslotte allemaal voor. Een overwinning voor je thuispubliek, daar kan gewoonweg niks anders tegenop. Uiteindelijk zijn we als achtste geëindigd in het kampioenschap, en ik denk dat als het begin van het seizoen iets minder lastig was geweest dat er nog meer mogelijk zou zijn geweest.







Ondanks dat ik mijn beste seizoen heb gedraaid in de klasse heeft 2024 toch nog een zure nasmaak gekregen, dit omdat er geen tweede seizoen komt in dienst van Pata Yamaha Ten Kate Racing. Achteraf gezien heb ik er misschien te lang op vertrouwd dat het allemaal wel goed zou komen. Deze signalen waren er ook, en daarnaast was het vooraf ook de bedoeling om twee jaar samen te gaan werken zodat we in het tweede jaar echt konden scoren. Een Nederlands team en een Nederlandse coureur, het leek allemaal zo mooi maar het is zuur dat – ondanks dat het mijn beste jaar was – het dan op deze manier al na een jaar weer is afgelopen en je op het allerlaatste moment nog op zoek moet naar iets anders. Dat was een flinke domper zeg maar. Maar goed, zoals wel vaker binnen onze sport spelen er soms andere belangen en zijn er verplichtingen waar je als coureur geen invloed op hebt. Dit was best wel moeilijk te accepteren en de afgelopen tijd waren er vaak momenten dat ik me afvroeg hoe dan en waarom.

Maar zoals al gezegd, het was mijn beste seizoen in de klasse en daarom wilde ik hoe dan ook in 2025 graag door. Ondanks dat de situatie het er niet makkelijker op maakte – ik heb een fijne groep sponsors die me door dik en dun steunen maar die hadden zich ook iets anders voorgesteld van de situatie – is het toch gelukt om voor 2025 een competitief zitje te bemachtigen in het FIM Supersport World Championship. Ik denk dat de Ducati goed bij me zal passen en op dit moment misschien wel de beste motor is binnen de categorie. De officiële aankondiging laat nog even op zich wachten maar dat is nog een kwestie van dagen. Wel kan ik zeggen dat we nog dit jaar een keer gaan testen op een circuit in Zuid-Europa.

De afgelopen tijd was persoonlijk best wel zwaar, maar de vooruitzichten zijn nu supergoed en vanaf nu is het vooruitkijken met het vizier gericht op komend seizoen. De motivatie is er, ik kijk er naar uit en kan niet wachten om binnenkort kennis te maken met de voor mij nieuwe Ducati Panigale V2.

Tot snel,
Glenn van Straalen.

supoorter-728x90

Lees hier de vorige columns:

54: Column Collin Veijer: “Ik ben klaar voor de overstap naar de Moto2 klasse”
53. Column Glenn van Straalen: “Het podium in Magny-Cours was een mooi resultaat, we gaan nog vier mooie raceweekenden tegemoet”
52. Column Collin Veijer: “Een plaats in de top drie van het kampioenschap is haalbaar”
51. Column Michael van der Mark: “Goed om weer eens aan de leiding te rijden, in het kampioenschap valt er nog wat te halen”
50. Column Glenn van Straalen: “De puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen”
49. Column Wilco Zeelenberg: “Van het succes op de Sachsenring naar een dramatisch weekend in Silverstone”
48. Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”
47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.