Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Glenn van Straalen, rijdend voor het EAB Racing Team in het World Supersport kampioenschap, onze columnist. Hij vertelt over het verloop van zijn zomer en welke circuits er op de WorldSBK kalender zouden staan als hij het voor het zeggen had.
We hebben deze week een dag getest in Magny-Cours. Het was een circuitdag en daarom was het behoorlijk druk, in iedere sessie heb je geluk als je dan een vrije ronde kunt rijden. Maar op zich ging het best goed, de tijden waren niet slecht en het was gewoon een kwestie van voorbereiden op het raceweekend in september. Het is daar vaak slecht weer dus dan mis je veel bruikbare rijtijd, vandaar was het fijn om daar alvast even te rijden.
De zomerstop
De Nederlandse ronde van het IDM-kampioenschap op het TT Circuit Assen moeten we dit weekend helaas aan ons voorbij laten gaan. Ik keek er naar uit om weer eens mee te rijden daar maar dat kon helaas niet. Aan het einde van deze maand testen we nog twee dagen op Motorland Aragón, het is fijn om dan weer even op snelheid te komen voordat er in september een hele drukke maand te wachten staat. Voor de rest zal ik in de tussentijd veel op de fiets zitten en blijven trainen, dat gaat gewoon door.
Op bezoek bij de MotoGP
Natuurlijk houd ik in de gaten wat er in de Grand Prix paddock gebeurt. Zo was ik behoorlijk onder de indruk van wat Collin Veijer vorige week in Silverstone liet zien, dat was een hele mooie race om te zien. Wellicht dat ik na de test in Aragón dat weekend tijdens de Grand Prix in Barcelona nog even langskom, ik moet dan zelf rechtstreeks door naar Magny-Cours dus dan is dat goed te combineren.
De WorldSBK kalender
Rond deze tijd van het jaar wordt er altijd veel gespeculeerd over de kalenders van het volgende seizoen. Zo ben ik zelf blij dat Jerez er bij ons nog op is gekomen want dat is een heel mooi circuit om te rijden, het feit dat Argentinië er niet meer op staat zullen velen niet heel jammer vinden. Het is een mooie baan en een mooie omgeving maar het kost zoveel tijd, geld en moeite om daar te komen dat het toch altijd wel een hele opgave is.
Zelf hoop ik dat het Lusail International Circuit in Qatar weer eens op onze kalender komt, het is toch altijd wel gaaf om daar te racen. Ik heb hier en daar gehoord dat het Mandalika International Street Circuit volgend jaar niet meer op onze kalender staat maar ik hoop toch wel dat we daar weer heen gaan. Als ik het zelf voor het zeggen had dan zou ik wel eens naar de Verenigde Staten willen gaan, ondanks dat ik de circuits daar niet ken. Ook al reed het World Superbike kampioenschap in het verleden altijd op Laguna Seca lijkt het Circuit of the Americas mij juist een heel gaaf circuit. Wie weet, misschien gaat het in de toekomst gebeuren.
Tot over vier weken,
Glenn van Straalen
Lees hier de vorige columns:
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”