De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Glenn van Straalen, hij rijdt dit seizoen voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team in de World Supersport klasse. In deze column bespreekt de 23-jarige Van Straalen het afgelopen raceweekend in Portugal, zijn eigen resultaten en de overmacht van de Next Generation motoren in de World Supersport klasse.
De ‘avondrace’ in Portimão
Het was een prima weekend in Portimão. Ik begreep niet helemaal wat ze nou precies wilden bereiken met het aangepaste tijdschema want het was voor de Superbikes niet echt een avondrace. Als ze dat echt hadden gewild dan konden ze ook nog wel om 20:00 uur ’s racen. Wij reden maar een uurtje later dan gebruikelijk maar wel op het heetst van de dag.
Het was midden in het hoogseizoen en in de vakantietijd dus in de stad Portimão was het druk maar op het circuit viel het wel mee. Ik weet niet hoe het voor de organisatie uiteindelijk heeft uitgepakt maar ik denk dat het niet echt een succes was. Ik ben benieuwd of deze ronde volgend jaar weer in de zomer op de kalender staat, wat mij betreft mag het weer naar oktober want dan is het ook qua temperatuur wat aangenamer.
Positieve ontwikkeling
Over de negende plaats in Race 1 was ik nog niet helemaal tevreden maar de zesde plaats in Race 2 leek er meer op. We hebben het weekend goed opgebouwd vanaf vrijdag. Wel moeten we nog zorgen dat we er in de Superpole nog wat beter voor staan, want die is nu al op vrijdagmiddag en ik heb nog een beetje moeite met die ene snelle ronde eruit te persen. Daar heb je dan in de eerste race last van omdat je verder naar achter start, gelukkig kon ik zowel in Most als in Portimão een snelle rondetijd rijden in Race 1 zodat ik voor Race 2 een betere startpositie had. We weten meestal wel rondetijden te rijden voor de top vijf maar als je niet in de goede groep zit dan kom je gewoon niet mee. Zodra er gaten vallen kun je die niet meer dichtrijden, als je er vanaf de start in de eerste paar ronden meteen bij zit dan kom je wel mee.
Voor mijn gevoel vallen de puzzelstukjes nu wat meer op z’n plaats. In het begin van het seizoen was alles nog nieuw en moesten we aan elkaar wennen. Die veranderingen waren voor mij misschien toch iets lastiger dan verwacht. Nu groeien we samen de goede kant op en hopelijk kunnen we deze stijgende lijn tot aan het einde van het seizoen vasthouden.
Next Generation machines
Naast dat de Ducati’s natuurlijk sowieso al snel zijn zorgt het karakter van hun motor ervoor dat het heel lastig is om het gevecht aan te gaan. Met het hoge koppel kunnen ze de motor in de bochten zo goed als stilzetten om er vervolgens weer hard uit te accelereren. Met de Yamaha moeten wij veel bochtensnelheid meenemen en dat gaat dan niet als er een Ducati voor je zit. Met Yari Montella en Adrián Huertas heb ik ook niet echt wat te maken want die rijden telkens echt ver vooruit. Je ziet dat ze heel hard de bochten uitkomen en dan zijn ze verdwenen. Ik denk wel dat we met de Yamaha alles uit de kast halen om er zo goed mogelijk bij te zitten maar het is wel een lastige situatie. Met bijvoorbeeld de MV Agusta’s is het verschil iets minder groot omdat zij niet zoveel bochtensnelheid kunnen meenemen als wij.
De kalender
Ik denk dat we nog nooit zo’n slechte kalender hebben gehad als dit jaar. Na de lange onderbrekingen eerder in het jaar hebben we straks aan het einde van het seizoen vier raceweekenden in vijf weken. Ook vallen de laatste vijf raceweekenden voor ons bijna allemaal tegelijk met een MotoGP weekend, waarbij de clash van Cremona en Misano natuurlijk de kroon spant. Ik ben wel blij dat Estoril erbij is gekomen op de kalender, dat vind ik een mooi circuit waar ik graag rijd.
Tot over vier weken,
Glenn van Straalen
Lees hier de vorige columns:
49. Column Wilco Zeelenberg: “Van het succes op de Sachsenring naar een dramatisch weekend in Silverstone”
48. Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”
47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Pirelli Portuguese Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.