Column: Dataengineer Peter Bom over zijn werkzaamheden in de paddock

74

Peter Bom was vanaf het seizoen 2000 tot aan het einde van het seizoen 2005 als data engineer betrokken bij het Ten Kate Honda Team waarna hij in 2006 ging werken voor het officiële Ducati Team in het AMA Superbike kampioenschap. Vanaf het seizoen 2007 is Bom betrokken geweest bij het inmiddels gestopte Yamaha World Supersport team.

Na het stoppen van het Yamaha World Supersport Team heeft de inwoner van het Drentse Nijeveen een uitdaging gevonden in het nieuwe Moto2 kampioenschap waar hij bij het Duitse Kiefer Team als crewchief en data engineer aan de slag zal gaan.

Bom, die naast zijn werkzaamheden in de paddock sinds 2007 ook officieel importeur is van het merk 2D datalogging systems, zal de bezoekers van deze site het komende seizoen regelmatig een kijkje achter de schermen gunnen in de Moto2 paddock middels het schrijven van een aantal columns.

Column:

Met de eerste officiële WSBK test al weer achter de rug is het seizoen 2010 inmiddels echt van start gegaan.  Zo’n eerste ontmoeting na de winterstop met alle teams, rijders en monteurs is ieder jaar weer iets aparts. Nieuwsgierig kijkt iedereen een beetje om zich heen, veel trucks en teams zijn in nieuwe kleuren gestoken, rijders en monteurs zijn van team gewisseld, nieuwe gezichten verschijnen in de paddock, andere keren na de winterstop niet terug.

Voor mij persoonlijk was deze test het ook een tikkie vreemd. Ik ga namelijk niet aan het werk in deze paddock in 2010 maar ben er bij deze aftrap van het nieuwe seizoen nog wel even bij. Op verzoek van Fabien (Foret) kom ik zijn nieuwe team versterken voor deze test. Met Fabien (en Cal Crutchlow) heb ik de afgelopen 2 jaar bij Yamaha gewerkt in het World Supersport kampioenschap. Na het beëindigen van de race activiteiten van Yamaha in de WSSP moesten zowel de rijders als de technische staf op zoek naar een nieuw team. Heel moeilijk uit te leggen aan je omgeving trouwens, dat je team wereldkampioen wordt en vervolgens de handdoek in de ring gooit… Gelukkig heb ik in de Moto2 een prima nieuwe uitdaging gevonden. Fabien gaat met steun van Kawasaki in de WSSP verder en na een eerste “shake down” test in Almeria was dit het eerste “echte” optreden van zijn nieuwe team, Lorenzini by Leoni Kawasaki. De test verliep erg goed, ondanks de regen waren we in staat het testprogramma vrijwel volledig af te werken. De Kawa lijkt heel goed bij Fabien te passen. Zijn typische rijstijl paste nooit echt helemaal met het karakter van de Yamaha R6 maar met de Kawa lijkt hij beter overweg te kunnen.

Het inschatten van de resultaten van zo’n test lijkt simpel maar op de achtergrond spelen vaak nogal wat zaken mee die het beeld van de uitslag kunnen vertekenen. Natuurlijk, als Pietje een seconde sneller rondgaat als Jantje lijkt Pietje de snelste man van het moment te zijn. Maar wat als blijkt dat Jantje nog met een standaard versnellingsbak reed (fabrieks spullen hebben de gewoonte erg laat te arriveren), geen experimentele banden kon testen (geen Pirelli development team status) en bovendien bekend staat als een rijder die de druk van een echte race nodig heeft om het achterste van zijn tong te laten zien? Dan wordt het alweer een ander verhaal en eigenlijk is dit wat onder andere zo mooi is aan deze sport: Dat het presteren van de coureur te maken heeft met veel meer factoren dan aan de buitenkant zichtbaar zijn.

Het afgelopen weekend was ik alweer in Portimao aan het werk. Deze keer met een jonge Nederlandse rijder die nog wel eens voor een verrassing kan gaan zorgen dit jaar. Zijn team heeft een volledige set 2D data recording apparatuur gekocht en huren mijn expertise nu in om deze test nog meer rendement te geven. Onderweg naar het vliegveld was er ook nog een meeting gepland met een bedrijf dat interesse heeft om als sponsor in het ONK en eventueel het  IDM in te stappen. Doel van de meeting was om te bespreken welke rijder hiervoor in aanmerking komt en hoe de technische staf ingevuld kan worden.

Tot zover mij eerste belevenissen van het seizoen 2010.