Op Racesport.nl hebben we dit seizoen opnieuw een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Collin Veijer onze columnist. De 19-jarige coureur begint in 2024 aan zijn tweede seizoen als Moto3 coureur in dienst van het Liqui Moly Husqvarna Intact GP Team. In 2023 wist Veijer als Moto3 debutant twee poles te scoren en op het Sepang International Circuit in Maleisië zelfs als eerste Nederlander sinds 33 jaar een Grand Prix overwinning te scoren. In deze column blikt hij terug op zijn voorbereidingen op het nieuwe seizoen, de wintertesten, nieuwe Pirelli banden voor de klasse en horen we zijn verwachtingen voor het 2024 seizoen.
De afgelopen twee maanden hebben we ons goed voor kunnen bereiden op het komende seizoen. Ik heb hard getraind, fysiek ben ik in orde. Ik heb daarnaast ook veel tijd doorgebracht in Spanje waar we veel verschillende motortrainingen hebben kunnen doen. Al met al denk ik dat we er beter voorstaan dan een jaar geleden, helemaal omdat ik toen ook geblesseerd was. Ik voel me klaar voor dit seizoen.
Wintertesten
We hebben vijf dagen kunnen rijden op de nieuwe 2024 Husqvarna, twee dagen in Portimão en drie dagen in Jerez. De eerste testdag in Portimão hebben we voornamelijk gebruikt om het gevoel op te bouwen. Het gevoel was echter meteen goed en de tweede dag hebben we vervolgens een goede set-up weten te vinden voor de officiële test in Jerez. In Jerez hebben we alles kunnen uitbouwen en ons voornamelijk gericht op de langere runs om zo ook het goede gevoel te krijgen over een raceafstand. Ook dit verliep goed, uiteindelijk wisten we in de top vijf te eindigen, we mogen dus niet klagen over hoe de wintertesten zijn verlopen.
Nieuwe Pirelli banden
We reden rondetijden van in de 1’43 dus dat zegt al heel veel, de grip is sowieso heel anders dan op de Dunlops en ook het gevoel is wel anders. We hebben tijdens de testdagen een goed gevoel op kunnen bouwen met beide compounds en er al een aantal raceafstanden mee kunnen rijden. Wel denk ik als je op de zachte compound gaat starten in de race je een hele klus gaat krijgen. Voor mij voelde de hardere band het best aan over een raceafstand, deze bleef goed en ik denk dan ook dat dit voor mij de beste optie zal zijn voor de race.
2024 Husqvarna
KTM heeft goed werk geleverd voor dit seizoen [de Husqvarna is hetzelfde als een KTM]. De motor voelt heel fijn, het aanremmen is heel anders geworden, het gevoel is beter, het sturen is beter, dus ze hebben een grote stap gemaakt. Natuurlijk is de 2024 machine iets compacter geworden, maar dat is uiteindelijk niet zo’n groot probleem. Ik denk zeker dat we er een goed seizoen mee kunnen draaien, de KTM en de Pirelli banden zijn in mijn ogen dan ook een goede combinatie. Het feit dat de rondetijden in Jerez zo veel sneller waren als in de voorgaande jaren is in mijn ogen dan ook een combinatie van beide. Als we de Pirelli banden in 2023 gebruikt zouden hebben dan denk ik niet dat we dan ook rondetijden van in de 1’43 hadden gereden.
2024 seizoen
We staan aan de vooravond van een nieuw seizoen. Na vorig jaar zijn bij de fans en de media de verwachtingen vanzelfsprekend heel erg hoog. Dat is bij mezelf niet heel anders, natuurlijk wil ik meer dan afgelopen seizoen dat moge duidelijk zijn maar dit is de Moto3 klasse, een klasse waar er van alles kan gebeuren en waar er ook dit seizoen een aantal hele snelle mannen zijn. We hebben tijdens de driedaags test in Jerez gezien dat we er niet slecht voor staan, vorig jaar eindigde ik als zevende in de eindstand en als we aan het einde van dit seizoen binnen de top vijf weten te eindigen dan mogen we denk ik tevreden zijn.
Tot over vier weken,
Collin Veijer
CV95 merchandise verkrijgbaar in de Racesport.nl/shop
*Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten.
Onderstaand de voorgaande columns:
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.