De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Collin Veijer die bezig is met zijn tweede seizoen in de Moto3 klasse met het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team. In deze column bespreekt de negentienjarige coureur uit Staphorst zijn laatste weekend als Moto3 coureur en zijn overstap naar de Moto2 klasse in 2025 met het gerenommeerde Red Bull KTM Ajo.
Laatste Moto3 race
We beginnen vrijdag in Barcelona aan het laatste Grand Prix weekend van het seizoen, een mooi seizoen dat voor mijn gevoel voorbij is gevlogen. Het zal best wel een bijzonder weekend worden aangezien het mijn laatste race wordt als Moto3 coureur en in dienst van het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team.
Maar ondanks dit zal ik het weekend niet anders benaderen dan alle voorgaande raceweekenden. Vrijdag zal ik net als altijd weer veel alleen gaan werken met als doel om klaar te zijn voor de zondag te verrijden race. Dit is hoe we het de afgelopen twee jaar altijd hebben gedaan en dat gaan we tijdens dit laatste weekend niet veranderen. Maar hoe dan ook, het gaat vast en zeker een leuk weekend worden en we gaan er alles aan doen om dit hoofdstuk zo goed als mogelijk af te sluiten en de tweede plaats in het kampioenschap veilig te stellen. Het is aan de ene kant natuurlijk wel jammer, maar we hebben twee geweldige seizoenen gehad in de Moto3 klasse en ik ben er klaar voor om de overstap te maken naar de Moto2 klasse.
Vizier op 2025
Zondag meteen na afloop van de race hier in Barcelona gaat het vizier op komend seizoen. Ik heb al vaak op een Supersport machine gereden en ik denk dat de Moto2 klasse heel erg leuk en leerzaam wordt. Het wordt zeker een hele nieuwe ervaring, maar ondanks dat ik denk dat het in eerste instantie wel heel erg lastig gaat worden gaan we er natuurlijk alles aan doen om er een leuk eerste seizoen van te maken. In het begin zal het vooral heel veel leren zijn, net zoals dit vorig jaar in de Moto3 klasse het geval was. Deze overstap is echter wel een andere en een hele grote stap en het heeft natuurlijk even tijd nodig om erachter te komen hoe alles werkt binnen de Moto2 klasse, maar bij een team zoals Red Bull KTM Ajo heb ik er vertrouwen in dat dat goed gaat komen.
Lang hoeven we gelukkig niet te wachten om voor het eerst kennis te maken met de Moto2 machine en mijn nieuwe team. Volgende week donderdag en vrijdag gaan we in Jerez voor het eerst rijden met de Moto2 motor tijdens een tweedaagse wintertest.
Maar voor het zover is, gaan we hier op Circuit de Barcelona-Catalunya zoals al gezegd eerst een prachtig hoofdstuk afsluiten, een hoofdstuk waarin we veel geleerd hebben, prachtige resultaten hebben behaald en welke ik voor geen goud had willen missen.
Tot snel,
Collin Veijer
Lees hier de vorige columns:
53. Column Glenn van Straalen: “Het podium in Magny-Cours was een mooi resultaat, we gaan nog vier mooie raceweekenden tegemoet”
52. Column Collin Veijer: “Een plaats in de top drie van het kampioenschap is haalbaar”
51. Column Michael van der Mark: “Goed om weer eens aan de leiding te rijden, in het kampioenschap valt er nog wat te halen”
50. Column Glenn van Straalen: “De puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen”
49. Column Wilco Zeelenberg: “Van het succes op de Sachsenring naar een dramatisch weekend in Silverstone”
48. Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”
47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Motul Solidarity Grand Prix of Barcelona:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.