Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”

7897
Max Verstappen en Collin Veijer - Spa Francorchamps | © Red Bull Content Pool

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Collin Veijer die bezig is met zijn tweede seizoen in de Moto3 klasse met het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team. In deze column bespreekt de negentienjarige coureur uit Staphorst zijn ontmoeting met Max Verstappen in Spa, de fout op de Sachsenring en de manier waarop hij zijn zomer besteedt.


Ik zit momenteel op Mallorca en daar is het met 35°C behoorlijk warm, maar ik vind dat op zich ook wel lekker. Ik ben deze week één dag thuis geweest om vervolgens naar Spa-Francorchamps te gaan waar ik Max Verstappen kon ontmoeten.







Ontmoeting met Max Verstappen
Een week geleden vroegen ze aan mij of ik erheen wilde en eerst was ik nog wat huiverig omdat ik eigenlijk liever wilde trainen. Uiteindelijk ben ik toch wel heel blij dat ik erheen ben gegaan want het was ontzettend gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn. Het is allemaal nog weer een paar stappen groter, luxer maar ook hectischer dan in de MotoGP.

Ze hebben me een rondleiding gegeven door de pitbox, die is toch wel iets anders dan die van ons. In de Red Bull hospitality kende ik al een paar mensen en vervolgens zijn we daar boven op het terras gaan zitten waar ik even kon praten met Max. Het was in ieder geval een mooie nieuwe ervaring maar ik ben ook wel weer blij dat weer zelf kon gaan trainen.

Ik weet dat Marc Márquez en Dani Pedrosa in het verleden wel eens in een Formule 1-auto hebben gereden en dat lijkt me eerlijk gezegd ook wel wat. Ik ben alleen bang dat ik daarvoor eerst in de MotoGP klasse moet rijden, haha.

© Red Bull Content Pool

Sachsenring
Ik weet wat ik in de race op de Sachsenring fout heb gedaan en daar heb ik van geleerd. Zulke dingen gebeuren nou eenmaal maar nu weet ik waar ik de volgende keer op moet letten. De rechterkant van de band was nog niet volledig op temperatuur maar ik stuurde wel in. Dat was mijn eigen fout en dat durf ik ook wel toe te geven. Het is wat dat betreft goed dat ik weet waardoor het misging zodat het me niet nog eens overkomt.

Sportzomer
Ondanks dat we zelf nu een zomerstop hebben zijn er veel andere sporten die ik de afgelopen tijd gevolgd heb. De EK-wedstrijden kun je natuurlijk niet omheen dus die heb ik gekeken en uiteraard volg ik, als grote wielrenliefhebber, de Tour de France behoorlijk op de voet. Nu komen de Olympische Spelen eraan en daar wil ik ook wel het één en ander van zien, met name de Time Trial van het wielrennen die morgen (zaterdag) verreden wordt. Ook de Formule 1 volg ik graag maar dan kijk ik niet alle sessies, dat is me allemaal net iets te veel.

Zomerbesteding
In de eerste week na de Sachsenring ben ik thuis in Staphorst geweest en die heb ik besteed met veel fysieke training. Daarna ben ik weer teruggegaan naar Spanje waar ik veel op de motor heb kunnen trainen en dat doe ik nu nog steeds. Dat is dan met name motorcross, flat-track en op de kartbaan met een 600. Naast het trainen op de motor besteed ik ook veel tijd aan wielrennen. Nu is de kans natuurlijk wel aanwezig dat we volgende week van de hitte in Spanje ineens weer naar de kou in Silverstone gaan dus ik zorg in ieder geval dat ik de warme jas mee heb, haha.

Tot over vier weken,
Collin Veijer


Lees hier de vorige columns:

47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.