Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Collin Veijer onze columnist. De achttienjarige coureur uit Staphorst maakt dit jaar zijn debuut als Grand Prix coureur in de Moto3 klasse bij het LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP team. In deze column vertelt hij over het weekend in Oostenrijk waar hij zijn eerste pole position behaalde in de Moto3 klasse en op slechts enkele duizendsten het podium miste.
Het weekend op de Red Bull Ring
De race in Oostenrijk was goed en ik heb daar veel geleerd. Ik kon mee met Deniz Öncü, Daniel Holgado en teamgenoot Ayumu Sasaki in de kopgroep en heb zelf ook nog even aan de leiding gereden. Ik heb mezelf tijdens die race zeker vermaakt maar het belangrijkste is dat ik er veel van geleerd heb. Zij houden het tempo constant hoog en rijden bijna de hele race op de limiet. Ikzelf reed in ieder geval wel de hele race op de limiet maar dat is dan ook de reden dat we weg konden rijden van de rest. Omdat ik het hele weekend alleen heb gereden kon ik dit tempo tijdens de race ook rijden, dat hielp me om in de race bij de groep te blijven. Dat is uiteindelijk goed gelukt, alleen was het wel heel jammer dat we op 0,017 seconde het podium hebben gemist. Maar hoe dan ook mogen we blij zijn met deze vierde plaats.
Na het weekend in Oostenrijk is er een stuk meer aandacht voor de motorsport geweest en heb ik zelf ook veel berichten ontvangen maar voor mij is het nog steeds gewoon een race. Dit is wat ik doe en ik werk er hard voor. Voor sommigen komt dit dan ook als een verrassing maar ik doe er zelf alles aan om dit te bereiken, als ik achteraan had gereden was ik zeker niet blij geweest. Vanaf hier moeten we de lijn stabiel houden en ieder weekend in de punten finishen zoals we de afgelopen keren hebben gedaan. Er zullen zeker ups en downs aankomen maar dat hoort bij het racen.
Vooruitblikken naar Barcelona
Het Circuit de Barcelona-Catalunya is wel een lastig circuit voor mij maar ik ben er al wel vaker geweest. De lange rechte stukken zijn niet mijn favoriet en ook bocht 10 vind ik moeilijk, maar ieder circuit heeft wel iets wat het lastig maakt. Ik rijd er graag maar het is niet m’n favoriet. Daarnaast is het wel een bijzonder weekend want dit is haast mijn tweede thuis. Ik kom hier vaak en train hier veel dus wat dat betreft voelt het wel een beetje als een thuisrace.
Wie wordt Moto3 wereldkampioen?
Als ik zou moeten zeggen wie er dit jaar wereldkampioen wordt in de Moto3 klasse dan denk ik dat het tussen Daniel Holgado en Ayumu Sasaki gaat, naar mijn mening is dat voor Deniz Öncü net een stap te ver. Ayumu en Dani hebben beiden al kampioenschappen gewonnen voordat ze in de Moto3 klasse kwamen dus ze weten wat het allemaal inhoudt, wat hen te doen staat en welke druk daarbij komt kijken.
Lees hier de vorige columns:
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’