Column Collin Veijer: “Een plaats in de top drie van het kampioenschap is haalbaar”

3760
Collin Veijer - Red Bull Ring | © Intact GP

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Collin Veijer die bezig is met zijn tweede seizoen in de Moto3 klasse met het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team. In deze column bespreekt de negentienjarige coureur uit Staphorst zijn afgelopen raceweekenden, zijn doelstellingen voor het resterende deel van 2024 en de overstap naar de Moto2 klasse in 2025 met het gerenommeerde Red Bull KTM Ajo.


Recente raceweekenden
We zijn goed uit de zomerstop gekomen en we mogen niet klagen over hoe het op dit moment gaat. In de afgelopen vier Grand Prix weekenden stond ik telkens op de eerste startrij dus we moeten die reeks dit weekend zien voort te zetten. Ik doe dat ook telkens zonder hulp van andere rijders en dat is voor mij het belangrijkste. Sinds de Grand Prix van de Verenigde Staten is de vijfde plaats in Le Mans mijn ‘slechtste’ kwalificatie dus dat laat wel zien dat de snelheid er is.







In twee races sinds de zomerstop heb ik ook aan de leiding weten te rijden maar uiteindelijk net niet de overwinning over de streep weten te trekken. Natuurlijk verwacht je in de Moto3 klasse dat er, met name in de laatste ronde, nog veel kan gebeuren. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik die actie van David Alonso in Silverstone niet helemaal had verwacht. In Oostenrijk had ik het in de laatste drie ronden erg moeilijk, met name omdat ik geen gevoel meer aan de voorkant had. Daar was het wat lastiger maar verder heb ik in de afgelopen tijd in iedere race naar verwachting kunnen rijden. We hebben telkens een sterk weekend kunnen draaien.

Collin Veijer aan de leiding op de Red Bull Ring | © Randy van Maasdijk

In het kampioenschap is de achterstand op de leider inmiddels wel wat gegroeid maar we presteren nog steeds boven onze doelstelling. Die doelstelling was om in de top vijf van het kampioenschap te eindigen maar ik denk dat ook een plaats in de top drie haalbaar is, dus waarom zouden we daar niet voor gaan?

Motorland Aragón
Vorig jaar hebben we niet in Aragón geracet maar de laatste keer dat ik er was, in 2022 met de Red Bull MotoGP Rookies Cup, wist ik daar Race 2 te winnen. Het is op zich wel een mooi circuit maar het hoort eerlijk gezegd niet echt bij m’n favorieten. Ik verwacht net als tijdens de afgelopen Grand Prix weekenden dat we dezelfde namen wel weer voorin gaan zien.

V.l.n.r. Maximo Quiles, Collin Veijer en Ángel Piqueras – Motorland Aragón 2022 | © Red Bull Content Pool / Gold & Goose

2025
Sinds de vorige column is er natuurlijk nieuws over mijn toekomt bekendgemaakt en ik denk dat we wat dat betreft een goede keuze hebben gemaakt. Het speelde al wel een tijdje maar achter de schermen moet er eerst van alles geregeld worden voordat het wereldkundig kan worden gemaakt. Ik vond het belangrijk om in de Pierer Mobility Group (moederbedrijf van onder andere KTM, Husqvarna, GASGAS etc.) te blijven. Ik moet me eerst bewijzen in de Moto2 maar een eventuele verdere stap in de toekomst naar de MotoGP met KTM is wel iets wat ook meeweegt in de keuze. Dus met dat in gedachte, naast de professionaliteit en bewezen resultaten van het team, hebben we voor Red Bull KTM Ajo gekozen.

Aki Ajo en Jens Hainbach (staand) met Collin Veijer en Pit Beirer | © KTM Images

Gelukkig ligt er in het begin geen druk op en zal het dan vooral een kwestie zijn van heel veel leren, net als dat vorig jaar in de Moto3 klasse was. Het heeft natuurlijk even tijd nodig om erachter te komen hoe alles werkt binnen de Moto2 klasse, maar bij een team zoals Red Bull KTM Ajo heb ik er vertrouwen in dat dat goed gaat komen.

Tot over vier weken,
Collin Veijer


Lees hier de vorige columns:

51. Column Michael van der Mark: “Goed om weer eens aan de leiding te rijden, in het kampioenschap valt er nog wat te halen”
50. Column Glenn van Straalen: “De puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen”
49. Column Wilco Zeelenberg: “Van het succes op de Sachsenring naar een dramatisch weekend in Silverstone”
48. Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”
47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



zs-728x90



Handige links Gran Premio GoPro de Aragon:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • Onweer boven Dorpje Andorra
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Pertamina Enduro VR46 MotoGP™ Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #44 Aron Canet - (SPA) - Fantic Racing - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #12 Filip Salac - (CZE) - Elf Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #99 Jose Antonio Rueda - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #36 Angel Piqueras - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Castrol Honda LCR - Honda RC213V
  • gp89
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - Aprilia Racing Independent Team - Aprilia RSGP
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Preicanos Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Preicanos Racing Team - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #36 Angel Piqueras - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #7 Filippo Farioli - (ITA) - Sic 58 Squadra Corse - Honda NSF 250RW
  • raar stuk asfalt
  • #64 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #72 Taiyo Furusato - (JPN) - Honda Team Asia - Honda NSF 250RW
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #31 Adrian Fernandez - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #99 Jose Antonio Rueda - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - MT HELMETS - MSI - KTM RC 250 GP
  • #64 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • MotoGP Persconferentie
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • MotoGP Persconferentie
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23 #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.