Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Collin Veijer onze columnist. De achttienjarige coureur uit Staphorst maakt dit jaar zijn debuut als Grand Prix coureur in de Moto3 klasse bij het LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP team. In deze column vertelt hij over zijn eerste Grand Prix zege, het strijdplan voor aankomend weekend en het indrukwekkende Lusail International Circuit
Grand Prix winnaar
Ik kijk met een heel goed gevoel terug op afgelopen weekend maar we staan nu aan de vooravond van een nieuwe Grand Prix dus dat is waar ik me op richt. Het is mooi om te winnen maar het voelt voor mij niet als iets ‘bijzonders’, het is namelijk de reden waarvoor ik hier ben. Bij ieder circuit, of deze nou nieuw of bekend voor mij is, is het doel natuurlijk om te winnen. Dat is altijd zo maar je hebt na de twee trainingen op vrijdag pas een beeld of dat ook realistisch is. Na vrijdag weet je pas hoe competitief je bent.
Oranje boven
De Nederlanders in de paddock, zoals Wilco Zeelenberg, Torleif Hartelman en Jarno Janssen, zijn zondag bij me gekomen om mij te feliciteren. Ook het hele fabrieksteam van Aprilia waarmee ik in de lift stond heeft me gefeliciteerd. Ik heb ook het één en ander vernomen van wat er in Staphorst – en in Nederland – gaande is en dat is mooi om te zien. Mijn tante heeft me vandaag zelfs nog een filmpje gestuurd, het is leuk dat het zo leeft.
Geen teamorders
Na afloop van de race in Maleisië kreeg ik veel verschillende meningen te horen. Ayumu en zijn kant van de pitbox waren niet erg blij terwijl ze dat aan mijn kant natuurlijk wel waren. Die vreugde aan mijn kant van de pitbox, ja daar doe je het voor. We hebben voor dit weekend nog niet samengezeten met de teamleiding en we zullen eerst morgen (vrijdag) moeten afwachten hoe we ervoor staan, dan kijken we wat we kunnen doen. Maar als ik dit weekend weer kan winnen zal ik dat ook zeker weer doen. Ik kom hier uiteindelijk ook voor mezelf, ik wil winnen.
Erger dan het lijkt
Tijdens de tweede training in Maleisië, bij het uitkomen van de laatste bocht, had ik bijna een high-sider. Ik ving de motor als het ware op met mijn nek, dat resulteerde in een grote rode schaafwond. Ik heb er gelukkig weinig last van gehad en het zag er denk ik heftiger uit dan het in werkelijkheid was. Nu is het gelukkig bijna weer weg.
Racen in Qatar
Ik ben dit weekend voor het eerst in Qatar en het zal mijn eerste avondrace worden, het lijkt me dan ook heel mooi om hier te rijden. Het is toch wel erg gaaf om dit allemaal te zien hier, haast ongelooflijk. Zo zie je maar wat er mogelijk is met heel veel geld. Het Lusail International Circuit is voor mij ook een nieuw circuit en het is daarnaast ook opnieuw geasfalteerd. Het ziet er allemaal mooi uit en ik ben benieuwd om er voor het eerst te rijden. We zullen morgen wel zien hoe het gaat.
Tot over vier weken,
Collin Veijer
CV95 merchandise verkrijgbaar in de Racesport.nl/shop
*Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten.
Lees hier de vorige columns:
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’