De KNMV Classics mochten bij de Ducati Club Races aantreden voor hun vierde wedstrijd. Na een spannende race is het aan het slot toch weer Niek Leeuwis die aan het langste eind trekt, voor Jan Frank Bakker en Ernst Hagen, die het vrijwel de hele wedstrijd met elkaar aan de stok hebben en kort daarachter Jarno Jonker op plaats vier.
Het weekend vindt plaats onder koude en winderige, maar wel goeddeels droge omstandigheden. De Classics hebben op zaterdag hun gebruikelijke kwalificatie trainingen, maar zijn hierbij verdeeld in twee groepen tezamen met twee Ducati klassen waarbij de indeling van te voren nog niet helemaal duidelijk is voor iedereen. <p> </p> <p>Als na de trainingen de balans kan worden opgemaakt zien we Niek Leeuwis met zijn BSA op de eerste startplek, als enige onder de twee minuten grens (1.59.4). Tweede is Jarno Jonker op de BMW in 2.02.8 en derde Ernst Hagen (Honda) in 2.03.9. Hierachter volgen zeer kort op elkaar Willem van Kooij, Lex van Dijk, Ton Groot en Gerard van den Brom.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Op plaats acht pas vinden we Jan Frank Bakker, de regerend kampioen… Hij heeft ernstige stuurproblemen en is tussen de trainingen door ‘even’ weggeweest om zijn frame te lassen… Het heeft nog niet helemaal geholpen. De top tien wordt gecompleteerd door (vader) Bernhard Bakker en Guust van Gool. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Er is weer een groot startveld bij de Classics met maar liefst 27 man, waaronder twee Engelse deelnemers: Colin Stockdale en Paul Reed.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>De Classics hebben geen ‘warming up’ op zondagmorgen, vanwege het volle programma en de race is pas ’s middags laat, rond kwart over vijf..! </p>
<p><strong>De race:</strong><br /> Jammer genoeg is er ook slechts één verkenningsronde en geen opwarm ronde, zodat de banden nog nauwelijks zijn opgewarmd wanneer het rode licht uitgaat…<br /> Niek gaat goed weg en als eerste de Haarbocht in, gevolgd door Ernst, Jarno J. en Jan Frank die een bliksemstart heeft vanaf de achtste startplek! Niek gaat vervolgens wijd in de Strubben en Ernst komt binnendoor en pakt brutaalweg de kop, gevolgd door Jan Frank, Niek en Jarno. Willem van Kooij op de vijfde plaats met de tweetakt Suzuki voor de Norton van Ton Groot en de Honda van Lex van Dijk. Hier weer achter het trio Guust van Gool, Jarno Onstenk en Gerard van den Brom.</p> <p><br /> </p> <p>Ernst Hagen moet de kop in de derde ronde afstaan aan Jan Frank en nog even later komt ook Niek hem voorbij. Jarno zit er nog vlak achter.</p> <p><br /> </p> <p>Lex van Dijk passeert eerst Ton Groot en rijdt nu achter Willem. Daarachter nog het treintje: Guust, Jarno O. en Gerard.<br /> Ernst remt Niek eruit voor de GT en gaat achter Jan Frank de vierde ronde in. Om de zevende plek blijft de strijd ook boeiend, tussen Jarno O., Guust en Gerard.</p> <p><br /> </p> <p>In ronde vijf zit Ernst ineens weer op kop, voor Jan Frank en Niek, Jarno J. moet een gaatje laten. Dit duurt tot en met ronde zes. Om de zevende plek lijkt het pleit inmiddels beslecht en zit Gerard voor Guust en Jarno O.</p> <p><br /> </p> <p>In de zevende ronde is het Niek voor Ernst die hierna nog enkele malen stuivertje wisselt met Jan Frank. Door deze strijd ontstaat er een klein gaatje naar Niek en deze situatie blijft tot de laatste ronde. Ton Groot valt in de achtste ronde stil, precies voor de hoofdtribune. Daarvoor zijn Gert Boon en de beide Engelsen reeds uitgevallen, maar hier blijft het bij…</p> <p><br /> </p> <p>In de laatste ronde is Jan Frank een stuk doortastender bij het lappen van Jeroen de Jager, de eerste 350 cc rijder en neemt al doende de tweede plek weer over. Het nu ontstane gaatje kan Ernst net niet meer dichtrijden richting Ramshoek en GT…</p> <p><br /> </p> <p>Niek gaat als eerste over de streep, op vier seconden gevolgd door Jan Frank en Ernst op iets meer dan tweetiende.. Daarachter brengt Jarno de BMW op ruim twee seconden binnen en dan is er een flink gat naar Lex op de vijfde plaats die Willem nog even te grazen heeft genomen.</p> <p><br /> </p> <p>Gerard eindigt op plaats zeven en dan volgen Guust en Jarno O. in elkaars kielzog. Bart Bender op de tweede Suzuki op plek tien, vlak voor de Triumph van Roel Pasop. Leo Molenaar komt met de Kawa driepitter binnen op een eenzame twaalfde plaats. Hierna volgen Henk Nebbeling en Frank Lemstra op Honda. Jan Koning pakt het laatste puntje met plek vijftien en weet daarmee net Rob van Teulingen af te troeven.</p> <p><br /> </p> <p>Jeroen de Jager is de eerste 350 cc man op de zeventiende stek. Eerder heeft hij deze dag tijdens de Euro Singles nog een fraaie tweede plaats behaald.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Klassement:</strong><br /> In het kampioenschap staat Niek inmiddels met 100 punten vrij riant op de eerste plaats, gevolgd door Jan Frank met 60 en Ernst met 48 punten. Hierna volgen Gerard, Jarno O. en Jarno J.<br /> <br /> </p> <p>André Huijgen staat als eerste 350-er genoteerd.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FOVERIG%2FRoadracing%2Fdodelijk-ongeval-tijdens-2013-isle-of-man-tt-races%2Ftabid%2F138%2FiNews_ID%2F32325%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border-style: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;"></iframe></p>