Classics: Niek Leeuwis ongenaakbaar in Schleiz en Oschersleben

79

Tijdens beide dubbele NK Classic ontmoetingen in Duitsland heeft CMRCH rijder Niek Leeuwis deze wedstrijden alle vier op zijn naam weten te schrijven en leidt inmiddels met grote voorsprong ( acht zeges op rijÉ ) het kampioenschap!

Op het prachtige en historische stratencircuit van Schleiz rijden de NK Classics in het weekend van 22 en 23 juni twee wedstrijden in combinatie met de IHRO. Dit betekent een groot en sterk internationaal startveld. Er wordt dus gezamenlijk gereden, maar wel voor het eigen klassement.&nbsp; <p>&nbsp; </p> <p>Op vrijdag is er slechts &eacute;&eacute;n vrije training en deze wordt door de meesten goed benut om het mooie maar moeilijke circuit te leren kennen. Op zaterdag is er de enige en ook nog korte (!) kwalificatie training en de &lsquo;Sprintrace&rsquo; over 7 ronden.</p> <p></p> <p> </p> <p>Trainingssnelste is Ives Glauser (IHRO-1), gevolgd door Niek Leeuwis (CMRCH), Peter Beugger (IHRO-2) en Jarno Jonker (CMRCH). De groepen staan aldus aardig door elkaar gemengd over alle twaalf startrijen met totaal 46 deelnemers!</p> <p></p> <p> </p> <p>Start van de sprintrace valt &rsquo;s middags even na twee&euml;n. Niek is heel goed weg en pakt de koppositie, gevolgd door Jan Frank Bakker, Willem van Kooij en Jarno Jonker. De &lsquo;Hollanders&rsquo; zitten dus gelijk goed voorin&hellip; Ives Glauser en Peter Buegger zitten er echter zeer kort op. Op kleine afstand volgen Ernst Hagen, Guust van Gool, Gerard van den Brom, nog wat IHRO jongens en Ton Groot en Jarno Onstenk. De ruim 16 duizend bezoekers (!) krijgen een fraaie race voorgeschoteld en men reageert enthousiast. Er is gedurende de hele race veel strijd en er vinden ook aardig wat inhaalacties plaats. Uiteindelijk is het de Zwitser Ives Glauser die aan het langste einde trekt&hellip;&nbsp;</p> <p></p> <p> </p> <p>In het NK klassement is het Niek op de eerste plaats, gevolgd door Jan Frank en Willem van Kooij, die hiermee zijn eerste fraaie podiumplaats pakt met de Suzuki T500! Jarno Jonker brengt de BMW op plek vier binnen, voor Ernst Hagen, Guust van Gool en Gerard van den Brom. Bart Bender, Jarno Onstenk en Henk Nebbeling maken de top tien compleet. Hierna Jan Koning en Andr&eacute; Huijgen is de eerste 350 cc rijder op plaats twaalf.&nbsp;</p> <p></p> <p> </p> <p>De lange &lsquo;Gold Race&rsquo; is op zondag tegen half twee en duurt 14 ronden. Het weer lijkt goed, maar precies in de opwarmronde begint het wat te spetteren. Na de start wordt de baan door de lichte regen langzaamaan en verraderlijk steeds natter en gladder. Het regent niet overal even hard&hellip;&nbsp;</p> <p></p> <p> </p> <p>Niek ligt na een ronde op kop, gevolgd door Jan Frank, Willem van Kooij, Jarno Jonker, Ernst Hagen en Guust van Gool. Gerard van den Brom is dan al uitgevallen met een lekke achterband. Er ontstaat weer een mooie kopgroep met de IHRO mensen. De baan wordt echter steeds natter. Willem stopt er mee, zijn vizier is ernstig beslagen en hij blijkt bovendien een &lsquo;jumpstart&rsquo; gemaakt te hebben. Jarno Jonker is dan al behoorlijk hard gevallen, zijn motor heeft flink schade, maar zelf mankeert hij gelukkig niets.&nbsp;</p> <p></p> <p> </p> <p>In de achtste ronde maakt Niek, op kop liggend, een foutje, valt maar weet zijn fiets razendsnel op te pakken en zijn weg te vervolgen. In de negende ronde maakt Henk Nebbeling bij het aanremmen voor de &lsquo;Kohlbach Schikane&rsquo; een schuiver en valt uit. Niek ligt al snel weer op de tweede plaats en nadert Jan Frank&hellip; Rob van Teulingen en No Scholl vallen ook nog uit.</p> <p></p> <p> </p> <p>De baan droogt inmiddels weer op, Niek neemt de kop weer over en loopt wat weg van Jan Frank. Hij wint dan ook de wedstrijd, Jan Frank dus tweede en Guust van Gool fraai derde en zijn eerste podium! Ernst Hagen wordt vierde. Hierna finishen Bart Bender, Roel Pasop en Andr&eacute; Huijgen, wederom eerste 350-er op plaats zeven. Alex Siertsema achtste voor Jarno Onstenk, Jan Koning en Jeroen de Jager, die het veld sluit op de elfde plek.</p> <p></p> <p> </p> <p>Ook de lokale krant besteed de volgende dag uitvoerig aandacht voor dit grootste &lsquo;Classic&rsquo; evenement van West Europa!<br /> <br /> </p> <p></p> <p> Een week later in het weekeinde van 29 en 30 juni staat Oschersleben op het NK Classics/IHRO programma.</p> <p></p> <p> </p> <p>Een groep gaat naar huis een andere groep gaat direct door naar dit ruim tweehonderd kilometer noordelijker gelegen permanente circuit. Enkelen nemen hier deel aan een filmdocumentaire over het hoe en vooral waarom (?!) van het fenomeen &lsquo;Classic racen&rsquo;, waarvoor o.a. opnamen op de baan worden gemaakt&hellip;</p> <p></p> <p> </p> <p>Er wordt ook dit weekend weer samen met de IHRO gereden, maar het aantal deelnemers is beduidend minder. De trainingen zijn op zaterdag en tijdens de eerste sessie met 24 rijders is de baan een beetje nat. Er is een droge middag beloofd en sommigen rekenen hier iets teveel op en komen wat bedrogen uit: &rsquo;s Middags is de baan namelijk &eacute;cht nat&hellip; Degenen die nog geen tijd hebben staan moeten nu dus toch de baan op. De anderen kunnen op TV de &nbsp;MotoGP (TT) van Assen bekijken, die gelijktijdig plaatsvindt! Niek zit zelfs &lsquo;live&rsquo; in Assen en zal sowieso achteraan moeten starten. Hij krijgt gezelschap van Jan Frank die ook geen snelle tijd heeft kunnen rijden&hellip;</p> <p></p> <p> </p> <p>Vooraan staan Franz Glauser (IHRO), Andr&eacute; Huijgen (350 cc CMRCH!), Werner Pedack (IHRO) en Daniel Blanchard (IHRO). &nbsp;De start van de Sprintrace op zondag met 25 deelnemers is vroeg en wel om negen uur. Niek moet achteraan al van fiets wisselen wegens een probleem met de BSA&hellip; Het weer is goed maar frisjes. Ernst Hagen heeft een goede start en duikt vanaf de zesde startplek als eerste de bocht in en weet de kop ruim een ronde vast te houden. Jan Frank zit er echter al kort achter, gevolgd door Niek(!), Willem en Guust van Gool.</p>

<p>Jan Frank gaat Ernst voorbij en ook Niek komt even later langszij en voorbij. Ernst weet de derde plaats wel vast te houden voor Willem, Guust en een naderbij komende Gerard van den Brom.&nbsp;</p> <p></p> <p>Jan Frank krijgt te kampen met een loszittend rempedaal en kan het tempo van Niek niet meer volgen. Hij heeft wel voldoende voorsprong op Ernst opgebouwd. Deze heeft op zijn beurt genoeg afstand van Willem. Gerard is inmiddels Guust voorbij gegaan en ligt nu vijfde.&nbsp;</p> <p></p> <p>Dit is ook de volgorde na het zwart/wit geblokte vlagvertoon aan de finish na 10 ronden. Niek boekt hiermee zijn zevende winst in successie!</p> <p></p> <p>Bart Bender wordt zevende, voor Jarno Onstenk en Roel Pasop. Andr&eacute; Huijgen wordt tiende en is eerste 350 cc-er. Jan Koning elfde voor Jeroen de Jager, de tweede 350 cc man. Rob van Teulingen sluit het CMRCH klassement op de dertiende plaats.<br /> De Goldrace over 14 ronden vindt &rsquo;s middags plaats en start om 12.15 uur. Het is nog steeds droog en de temperatuur wat aangenamer. Ernst Hagen heeft weer een prima start en ligt bij het uitkomen van de eerste bocht op kop. Na een ronde is de volgorde: Ernst, Niek, Bart, Jan Frank, Guust, Willem, Gerard en Jarno Onstenk.</p> <p></p> <p>Niek neemt de kop over en Jan Frank schuift door naar de derde plaats. In de derde ronde ligt Jan Frank tweede. De volgorde blijft verder even gelijk. Er is wel een mooi gevecht om plek vier, tussen Willem, Bart en Guust. Ook Gerard gaat zich hierin mengen, Jarno O. valt stil met een onwillige achterrem verankering. Bij het buitenom lappen van Rob van T. heeft Ernst een aanvaring met de plotseling van zijn lijn sturende Rob en komt zelfs even buiten de baan. Gelukkig weten beiden de boel weer in het gareel te krijgen. Willem is Ernst hierdoor echter wel gepasseerd en laatstgenoemde zet de achtervolging in&hellip;</p> <p></p> <p>Ernst weet de derde plaats weer terug te veroveren, maar Willem blijft in zijn kielzog. Daar weer kort achter zijn het Guust, Gerard en Bart, als aan een touwtje! Vlak voor het einde weet Gerard Guust nog te verschalken en de vijfde plaats te pakken.</p> <p></p> <p>Winnaar dus Niek ( zijn achtste zege! ), voor Niek en Ernst. Willem nipt vierde. Gerard dus vijf en daarachter Guust en Bart. De CMRCH mensen bezetten hiermee ook de eerste zeven plaatsen, v&oacute;&oacute;r de IHRO-leden&hellip; Een mooie prestatie!. Roel Pasop wordt achtste, gevolgd door Andr&eacute; Huijgen, weer eerste 350-er. Jan Koning en Jeroen de Jager sluiten de rij. Rob is uitgevallen.</p> <p></p> <p>Leo Poot, rijdend voor de IHRO, maar wel CMRCH lid wordt tweede in het IHRO klassement.</p> <p></p> <p>Met nog drie races te gaan ( Assen ) is Niek al bijna niet meer in te halen met de volle 200 punten uit acht races. Regerend kampioen Jan Frank staat tweede in het klassement met 140 punten en heeft theoretisch nog een kans&hellip; Ernst Hagen staat derde met 103 punten.&nbsp;Andr&eacute; Huijgen leidt het 350 cc klassement.</p> <p></p> <p></p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: rgb(112, 48, 160);">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FONK%2FClassics%2Fniek-leeuwis-ongenaakbaar-in-schleiz-en-oschersleben%2Ftabid%2F80%2FiNews_ID%2F32615%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;font&amp;colorscheme=light&amp;action=like&amp;height=80&amp;appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>