Op dit moment wordt op het circuit van Spa-Francorchamps hard gewerkt aan een grondige verbouwing, een verbouwing die geheel in het teken staat van het verkrijgen van een dubbele officiële goedkeuring van de FIA/FIM, een goedkeuring die benodigd in om de terugkeer van het FIM EWC evenement mogelijk te maken.
De werkzaamheden op het bekende circuit in de Belgische Ardennen zijn op 15 november 2021 van start gegaan. De werkzaamheden maken deel uit van een globale strategie die gericht is op de diversificatie van de activiteiten op het Belgische circuit en een modernisering van de sterk verouderde infrastructuur.
De werkzaamheden kunnen eigenlijk opgesplitst worden in twee verschillende onderdelen. Het eerste deel omvat het circuit zelf. Om de terugkeer van een ronde van het FIM Endurance World Championship, de 24H Spa EWC Motos, op 4 & 5 juni 2022 te kunnen organiseren, is een FIM graad-C goedkeuring vereist. Om deze goedkeuring te verkrijgen dient men het circuit op een aantal plaatsen aan te passen. Deze werkzaamheden hebben voornamelijk betrekking op de uitbreiding van de uitloopstroken en enkele aanpassingen aan de naast het circuit gelegen gravelstroken (grindbakken).
Lees ook: 24H Spa EWC Motos: De terugkeer van een legendarische wedstrijd!
Dat de infrastructuur niet helemaal meer aan de huidige eisen voldoet zal voor velen die het circuit de laatste jaren bezocht hebben niet onbekend in de oren klinken. Tijdens deze werkzaamheden is hier dan ook de nodige aandacht voor. Zo worden er een aantal bezoekersaangelegenheden vernieuwd en worden er een aantal tribunes gerenoveerd en bijgebouwd.
Onderstaand een aantal impressies van de werkzaamheden die er momenteel worden uitgevoerd:
La Source (bocht 1) en het 24H-tribuneterrein
De run-off bij de Source bocht wordt vergroot om de baanveiligheid te vergroten en er wordt een grindbak aangelegd. De 24h tribune zal, als tweede stap, vervangen worden door een nieuwe modernere tribune, die beter geïntegreerd is binnen de omgeving.
Raidillon en Eau Rouge (Bocht 2 -> 4)
De top van Raidillon (bocht 4) krijgt een grotere asfaltstrook aan de rechterkant van de baan. Het linkerdeel van de Raidillon (bocht 3) zal plaats maken voor een grotere asfaltstrook. Aan de voet van de Raidillon, Eau Rouge (bocht 2), zullen de vangrails worden verplaatst om de run-off te vergroten. Aan de top van Raidillon wordt dan voor eind april een overdekte tribune gebouwd met 4.600 zitplaatsen en VIP-boxen.
Combes & Malmedy (Bocht 6 & 7)
In Combes en Malmedy wordt de run-off vergroot, de vangrails verplaatst en het asfalt vervangen door een grindbak. Er zullen ook nieuwe serviceroads worden aangelegd.
Bruxelles (bocht 8)
In de Bruxelles bocht zal een deel van het asfalt worden verwijderd om zo de grindbak te kunnen vergroten.
Blanchimont (bochten 16 en 17)
Het platform van de uitloopstrook van bocht 17 wordt vergroot, er wordt een grindbak aangelegd en de spoorstaven worden verplaatst. Ook zal de geasfalteerde uitloop van bocht 16 worden omgevormd tot een grindbak. Er zal ook een extra service-road worden aangelegd.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter