Eerder deze week verscheen de eerste voorlopige MotoGP kalender voor het seizoen 2022. Op deze kalender staat ook de Amerikaanse Grand Prix vermeld, en wel de vierde Grand Prix op zondag 10 april op Circuit of the Americas. Of het zover komt is nog maar de vraag, de MotoGP coureurs eisen namelijk dat het circuit eerst (gedeeltelijk) voorzien wordt van een nieuwe asfaltlaag.
Het was een week geleden zo’n beetje het gesprek van de dag tijdens de Red Bull Grand Prix of the Americas; de slechte staat van het asfalt en de vele hobbels op Circuit of the Americas. Het was zelfs voor de kijkers goed te zien dat de coureurs soms halsbrekende toeren uit moesten halen om hun machine onder controle te houden.
De MotoGP coureurs spraken er intern over, spraken zelfs van een belachelijke situatie maar namen het dit keer nog voor lief. Er werd echter wel duidelijk gemaakt dat het MotoGP wereldkampioenschap er komend seizoen niet zal terugkeren als er geen herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd voor de eerstvolgende editie.
Het is geen nieuw probleem, een vreemd probleem, een probleem welke de Amerikanen maar niet onder controle lijken te krijgen aangezien het dit jaar niet voor het eerst is dat erover geklaagd werd. Het probleem lijkt niet te komen door slijtage van het asfalt maar meer door de onderlaag en een onstabiele ondergrond. De afgelopen tijd werden bepaalde delen van het circuit al opnieuw geasfalteerd, deze leken dit seizoen dan ook aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de voorgaande jaren. Andere delen van het circuit, o.a. de snelle bochten 2, 3 en 10 bleken dit keer echter voor de nodige problemen te zorgen.
Een vergelijkbaar probleem deed zich een jaar geleden voor in Brno. Het Tsjechische circuit stond ook bekend om zijn slechte asfalt laag. De circuit directie en de lokale autoriteiten konden het echter niet eens worden over de financiering van het opnieuw asfalteren van het circuit met als gevolg dat het evenement in 2021 van de kalender geschrapt werd. Werk aan de winkel dus in Austin. De komende zes maanden worden dan ook cruciaal voor de verantwoordelijke mensen van Circuit of the Americas, dit aangezien de 2022 editie van de Amerikaanse Grand Prix al begin april op de kalender staat.
Met name de MotoGP coureurs waren tijdens het Amerikaanse Grand Prix weekend dan ook niet mals in hun commentaar. Met name Aleix Espargaró, die gedurende het weekend maar liefst vijf keer ten val kwam, was keihard in zijn oordeel;
Aleix Espargaró: “Voor mij was het een lachertje om er te rijden. We kunnen niet racen. Het is erg gevaarlijk. Een nachtmerrie. Ik heb nog nooit op zo’n circuit gereden. Als we een stemming hadden gehouden in de veiligheidscommissie zou ik gezegd hebben om meteen te stoppen en hier niet te gaan racen.”
Alex Rins: “We hadden zeker wat hobbels verwacht. Maar deze hobbels zijn zo gevaarlijk. Bij het ingaan van bocht 10 komen beide wielen los van asfalt. Ze moeten het volgend jaar gerepareerd hebben, anders kunnen we niet racen. Nu is het circuit niet veilig. Sterker nog, als ze nu de homologatie controles zouden uitvoeren, zou het circuit zeker niet voldoen.”
Joan Mir: “Dorna heeft gezegd dat ze zullen proberen om het hele circuit van een nieuw oppervlak te voorzien, niet het hele circuit, maar in ieder geval van bocht 2 tot en met bocht 10 moeten ze alles repareren. En dit is wat de rijders hebben gevraagd. De uiteindelijke beslissing ligt bij het circuit. Maar van de kant van de MotoGP, als het circuit zegt dat ze het niet willen repareren, dan denk ik niet dat we zullen terugkomen. Dorna begreep de situatie perfect. Alle rijders hebben geklaagd. De waarheid is dat we niet nog een weekend onder deze omstandigheden kunnen doen.”
Takaaki Nakagami: “Alle rijders klaagden over de hobbels. Sommigen zeiden dat het zelfs onmogelijk wa om te racen, sommigen zeiden dat het te gevaarlijk is, dat dit het slechtste circuit op de kalender is. Het lijkt erop dat de grond is verschoven en het is een groot verschil [met 2019]. Iedereen raakte weliswaar meer gewend aan de hobbels [naarmate het weekend vorderde] maar het was niet normaal. Als ze niet minimaal Turns 2-10 opnieuw asfalteren, komen we hier niet meer terug.”
Jorge Martin: “Dorna zal niet alleen vragen om de asfaltlaag te vernieuwen, maar ook de ondergrond van bocht 2 tot 10 aan te pakken. Als ze dat niet doen, komen we niet terug.”
Valentino Rossi, die aan het einde van dit seizoen zijn helm aan de wilgen gaat hangen, wilde niet betrokken raken in de discussies over wat er moet gebeuren voor 2022.
Valentino Rossi: “Volgend jaar race ik niet meer! Dus is het mijn probleem niet! [Lachend] Ik hoop wel voor de MotoGP-rijders dat de situatie in 2022 beter zal zijn, want zoals het nu is, is het te gevaarlijk.
Hoewel een volledige nieuwe asfaltering – met inbegrip van het eventueel vervangen of aanpassen van de onderlagen – de beste optie is, werd tijdens de vergadering van de veiligheidscommissie een compromis bereikt. De problemen tussen bocht 2 en bocht 10 moeten de komende maanden opgelost worden, wordt dit gerealiseerd dan is het MotoGP wereldkampioenschap bereid om komend seizoen terug te keren naar Austin. Werk aan de winkel dus….
Handige links Red Bull Grand Prix of The Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter