De beide kwalificatietrainingen voor de startopstelling van de 2023 editie van de Le Mans 24H Motos zijn zachtjes gezegd nogal chaotisch verlopen. De chaos werd voornamelijk veroorzaakt door de sterk wisselende weersomstandigheden. Het leidde tot diverse schuivers en grote verschillen in rondetijden. Uiteindelijk ging de polepositie naar Yoshimura SERT Motul Suzuki met daarachter YART Yamaha en FCC TSR Honda France op de plaatsen twee en drie.
De eerste kwalificatietraining op de dondermiddag begon met een opdrogende baan voor de eerste rijders van de teams, de zogenaamde blauwe rijders. De sessie daarna (gele rijders) kenden enkele minuten een nagenoeg droog circuit waarna de regen weer zorgde voor een natte sessie voor de nummers drie (rode rijders) en eventuele nummers vier (groene rijders) van de teams.
De rijders dienen zich, elk in hun eigen groep, minimaal één keer te kwalificeren binnen de 108% van de snelste rijder van hun groep waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen de EWC en Superstock klasse. Na afloop van de vrijdagse kwalificatietraining stonden er nog veel rijders buiten die 108 % waaronder Pepijn Bijsterbosch. Ook Xavier van Duffelen en Jaivy Eikeleboom van het in dit kampioenschap nieuwe Holland Motorstore Racing Team lukte het niet om op donderdagmiddag de kwalificatienorm te halen.
Gelukkig lukte het trio Nederlanders om zich tijdens de tweede kwalificatietraining wel binnen die 108% te rijden en zich daarmee officieel te kwalificeren voor de race. Voor Arnaud de Kimpe wordt het vervelender. De Belg bleef twee keer buiten de 108% limiet en moet nu hopen op clementie van de wedstrijdleiding. Zijn Players team heeft echter drie andere rijders die zich wel persoonlijk gekwalificeerd hebben dus het is maar de vraag of die clementie er komt.
Voor de startopstelling tellen de snelste twee rondetijden van de drie of vier rijders en die tijden moesten dus gezocht worden bij de blauwe en gele rijders in de eerste kwalificatietraining, dit omdat zij de beste omstandigheden tot hun beschikking hadden. De pole ging daarbij naar Yoshimura SERT Motul Suzuki voor YART Yamaha en FCC TSR Honda France. MotoAin trainde zich verrassend naar een prima vierde startpositie voor Honda Viltais Racing, ERC Ducati, KM99 met Bastien Mackels in de gelederen en BMW Motorrad. Genoemde teams komen alle uit in de FIM EWC klasse. Het LRP Poland team met Pepijn Bijsterbosch (EWC-klasse) trainde zich naar een twintigste positie overall.
Het eerste Superstock team kwalificeerde zich op een twaalfde plaats overall en die eer ging naar het Team Louit April Moto met direct daarachter het Tecmas MRP BMW team en het 3ART BEST OF BIKE team. Het Chromeburner Rac41 Honda Team met Wayne Tessels in de gelederen trainde zich naar een negentiende plaats overall en een zesde plaats in de Superstock klasse. Luca de Vleeschauwer was aanvankelijk reserverijder bij het Energie Endurance 91 Team. De Belg wist zich als groene rijder echter prima te kwalificeren en heeft inmiddels van het team de bevestiging gekregen dat hij Dimas Pratama zal vervangen in de race. Het team gaat als zesenveertigste overall (negenentwintigste Superstock team) van start. Het nieuwe Holland Motorstore Racing team met Xavier van Dufffelen, Martin Ruitenbeek en Jaivy Eikeleboom kwalificeerde zich als zevenenveertigste overall (dertigste in de Superstock klasse)
De weersvoorspellingen voor de race die zaterdagmiddag om 15.00 uur van start gaat zijn een stuk beter. Zoals het er nu naar uitziet wordt er voor de hele 24 uur in elk geval droog weer verwacht.
Met dank aan Tiny Kolsters.
Handige links FIM EWC Le Mans 24H Motos:
Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Waar te volgen op TV