Het FIM CEV Repsol kampioenschap, in de volksmond beter bekend als het Spaans open, kent voor komend seizoen een aantal regelwijzigingen. Belangrijkste wijziging is de toevoeging van Moto3 Productie Subklasse binnen het Moto3 Junior World Championship zoals de Moto3 klasse ook komend seizoen officieel zal heten.
Een wat meer standaard subklasse derhalve binnen het Moto3 veld. Traditioneel rijden de toprijders in Spanje met complete en zeer dure fabrieksmotoren waardoor er voor veel deelnemers nauwelijks eer te behalen is. Dat moet met de nieuwe subklasse in elk geval veranderen. <p><br /> </p> <p>Om mee te kunnen doen aan die nieuwe subklasse moet de rijder gebruik maken van een standaard Honda Moto3 motorblok. De gasklepbehuizing, koppeling, versnellingsbak en brandstofpomp moeten standaard zijn alsmede de ECU en bijbehorende software. De airbox en het uitlaatsysteem mogen wel vervangen worden door andere dan standaard exemplaren.</p> <p><br /> </p> <p>Daar waar het motorblok min of meer standaard moet blijven geldt dat niet voor het chassis. De rijder is vrij in het kiezen van een rijwielgedeelte mits het gebruikte voldoet aan de regels geldend voor de Moto3 Junior WK Klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Naast de toevoeging van deze subklasse komt er op een aantal circuits ook extra trainingsmogelijkheid voor de rijders. Tot op heden hadden alle klassen binnen het kampioenschap op vrijdag de mogelijkheid om vrij te trainen. Tijdens het eerste weekend op Valencia en tijdens de weekenden op Barcelona, Albacete, Portimao en Jerez kan er ook op donderdag vrij getraind worden. Voor de races in Le Mans, tijdens de Grand Prix aldaar, Motorland Aragon en de afsluitende race op Valencia is dat niet mogelijk. De genoemde donderdagtrainingen worden georganiseerd door de circuits zelf en moeten ook ter plaatse apart afgerekend worden. De teams die aan die donderdagtrainingen mee willen doen kunnen vanaf woensdag al terecht op het paddock.</p>
<p>Verder worden er restricties gesteld aan het aantal vrije trainingsdagen die rijders gedurende het seizoen mogen gebruiken. Tot op heden was dat volkomen vrij maar vanaf 2016 is vastgelegd dat Moto3 rijders maximaal 14 vrije trainingsdagen ter beschikking hebben. Het gaat dan om vrije trainingsdagen op de circuits waarop het kampioenschap wordt verreden. Trainen op andere circuits blijft wel volledig vrij. Indien rijders deelnemen aan de hierboven genoemde donderdag trainingen worden deze meegeteld in de genoemde 14 dagen. De vrije trainingen op vrijdag tellen niet mee in die dagen. Voor de Moto2 en Superbike klasse is het aantal vrije trainingsdagen vastgesteld op 13. Het is geregistreerde rijders niet toegestaan om in de week dat de races op een bepaald circuit plaatsvinden privé trainingen te houden op andere dagen dan de donderdag of vrijdag. Een uitzondering op die regel wordt gevormd voor de laatste race op Valencia. Deze wordt traditioneel gereden op de zondag na de laatste Grand Prix van het seizoen waardoor rijders conform die regel niet zouden kunnen meedoen aan die laatste Grand Prix.</p> <p><br /> </p> <p>Er is geen restrictie aan het aantal inschrijvingen in de Moto3 klasse behalve voor de races op Le Mans en de laatste wedstrijd op Valencia. Voor die evenementen moet de inschrijving bevestigd worden door de organisatie. Voor de Moto2 en SBK klasse geldt in principe dat de eerste 25 inschrijvers automatisch een startplaats hebben in alle races. Wild Cards zijn in deze klassen mogelijk en worden na aanvraag wel of niet toegewezen door de organisatie.</p> <p><br /> </p> <p>De inschrijvingstermijn opent over enkele dagen en sluit anderhalve maand voor de eerste race van het seizoen die op 17 april 2015 wordt verreden op het circuit van Valencia. Effectief zal de inschrijvingstermijn dus eind februari gesloten worden. </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>