Carmelo Ezpeleta geeft in een interview op MotoGP.com een update over de stand van zaken rond de 2020 MotoGP kalender. Ook vertelt hij over de deadline of er wel of geen overzeese races zullen zijn. Het MotoGP seizoen zal hoogstwaarschijnlijk 19 juli starten in Jerez met in totaal 12 tot 16 wedstrijden.
Dorna Sports CEO Carmelo Ezpeleta vertelt in een interview op MotoGP.com over de huidige stand van zaken rond de MotoGP kalender 2020. Het wordt duidelijk dat een herstart van het seizoen hoogstwaarschijnlijk half juli in Jerez gaat plaatsvinden en dat er wellicht zelfs nog zestien races zullen zijn. Ook bestaat er nog de mogelijkheid dat er diverse overzeese races verreden worden in 2020. Verder vertelt Ezpelata meer over het protocol tijdens de raceweekenden en hoopt hij dat volgende week de kalender voor 2020 te presenteren.
Onderstaand de uitwerking van het interview met Ezpeleta op MotoGP.com.
Waar werkt de MotoGP organisatie nu aan en voor de lange termijn?
“We hebben verschillende goede bijeenkomsten gehad en vooral een zeer nuttige bijeenkomst met de fabrikanten. We hebben het protocol aan hen gepresenteerd, voordat we het aan de Spaanse en later aan andere autoriteiten presenteerden. We hebben verschillende dingen afgestemd. We hebben ze de kans gegeven om ons uit te leggen hoe zij denken over de verschillende mogelijkheden, het was zeer goede meeting. We hebben ook het aantal motorblokken goedgekeurd, afhankelijk van het aantal races dat we dit seizoen zullen hebben. Dit werd unaniem goedgekeurd door alle fabrikanten. We hebben ook gesproken over de toekomst, maar de meeting was in wezen om hun visie op het protocol te krijgen en dan later om de situatie met betrekking tot het aantal motoren in het 2020 seizoen goed te keuren”.
Zijn er updates over de races buiten Europa. die aan het einde van het seizoen zijn gepland?
“Dit was iets wat ik heb uitgelegd in de vergadering met de fabrikanten. De kalender hopen we volgende week te presenteren. Als alles goed gaat, is de eerste race op 19 juli in Jerez. En de laatste race die kalender staat is begin november, met 12 of 13 races in totaal. Maar races buiten Europa moeten we nog beslissen. Er zullen een aantal races gepresenteerd worden. Voor de vier overzeese races die niet zijn afgelast: Thailand, Maleisië, Amerika en Argentinië, zullen we naar goedkeuring zoeken. We hebben een deadline van eind juli om iedereen te vertellen of we doorgaan met deze races of cancelen. Na de eerste twee races zullen we zien of de kalender uit 12, 14 of maximaal 16 races zal bestaan.”
We zien dat rijders weer aan het trainen zijn op de motor en KTM testte zelfs met hun MotoGP motoren in Oosteren. Hoe kijk jij daar naar?
“Dit is heel goed, de start van de training! En toen we hoorden dat sommige circuits het idee hadden om professionals te laten trainen, vonden we het een heel goed idee. We wisten dat het voor sommige rijders al erg nuttig kon zijn wanneer ze kans kregen om motorcross of dat soort trainingen te doen. Ik weet dat ze blij zijn, want de MotoGP-rijders hebben niet meer gereden sinds de test voor Qatar. En de Moto2 en Moto3 rijders hebben sinds de race in Qatar niet meer gereden. Het is belangrijk om te starten en ze staan allemaal te popelen om weer te beginnen!”
Hoe ziet de paddock er dit seizoen uit? Welke speciale maatregelen en controles zullen er zijn? En hoe kunnen de teams zich voorbereiden?
“We hebben een zeer duidelijk protocol gemaakt, in samenwerking met de verschillende ministers van Sport in verschillende landen die we zullen bezoeken, om zo een idee te krijgen van iedere land wat we kunnen doen. Dan zal in principe elke rijder die naar de wedstrijd komt een medische keuring krijgen, en als de dokter besluit dat ze een test nodig hebben, zullen ze dat doen voordat ze naar de eerste wedstrijd in Spanje komen. Later, voordat ze naar de paddock komen, zal er nog een test zijn, en dan een protocol met een dagelijkse controle, veel dingen in de paddock en vooral isolatie tussen elk team. We hebben ook maatregelen getroffen waar de teams en rijders gaan eten, waar mensen van het hotel naar het circuit komen en andersom. Uiteraard is dit voor hoe de situatie nu is, als tussen nu en juli de situatie in een land flexibeler is, zullen we daar rekening mee houden. In principe willen we de paddock isoleren van andere zaken en zal er geen verband zijn tussen de vaste mensen die op het circuit werken en de MotoGP-familie. Tot slot zal de MotoGP-familie uit ongeveer of minder dan 1300 mensen bestaan en hebben we het aantal leden van elke fabrikant voor de MotoGP-klasse met vijf verhoogd. De aantallen voor Moto2 en Moto3 blijven gelijk aan de oorspronkelijk opgegeven aantallen.”
Weten we al iets meer over de WorldSBK?
“Voor de WorldSBK en de FIM CEV Repsol zijn we een ander protocol aan het definiëren, deze zijn gerelateerd aan de nationale federaties. Alle protocollen die betrekking hebben op een FIM-kampioenschap zijn verbonden met de FIM en de FIM is de uiteindelijke partij die de protocollen goedkeurt. Voor de World Superbike geldt hetzelfde en ze zullen ook hun protocol aan een nationale federatie voorleggen.”