Cal Crutchlow beëindigde zondag in Sepang de eerste Official MotoGP Test van 2020 met een tweede rondetijd achter zijn naam. Met deze tweede rondetijd bewees de 34-jarige Brit nog steeds snel te zijn, maar ondanks dit is de LCR Honda Team Castrol coureur nog niet tevreden over de 2020 versie van de Honda RC213V.
Zaterdag na afloop van de tweede dag van de Official MotoGP Test in Sepang uitte Cal Crutchlow nog kritiek geuit over met name de voorkant van de 2020 versie van de Honda RC213V. Deze zou in de ogen van de LCR Honda Team Castrol coureur nog minder goed zijn dan de 2019 versie, de machine waarmee hij vorig seizoen al de nodige en dus dezelfde problemen kende.
Desondanks eindigde Crutchlow, die in de paddock wel een beetje bekend staat als een mopperkont en als de coureur die geen blad voor de mond neemt, de driedaagse test met de tweede rondetijd achter zijn naam:
Cal Crutchlow: “Een snelle rondetijd op de klok zetten en op het podium eindigen zijn twee totaal verschillende verhalen. Ik ben er zeker van dat sommige van de jongens die hier in Sepang een snelle rondetijd gereden hebben, het hele jaar door niet in de buurt van het podium zullen komen.”
“Als je naar mijn snelheid kijkt, was het een positieve dag, maar het was geen race. We moeten zien hoe het eruit ziet als we in Qatar zijn en het seizoen begint. Maar het was leuk voor mij om er een paar keer goed voor te gaan zitten en een beetje te pushen. Ik heb al eens op het podium gestaan, dus ik weet dat ik de potentie heb om dat te doen. Maar ik herhaal, met deze motor lijkt het een moeilijke opgave te gaan worden. Deze is zeker niet makkelijk te rijden en we moeten uitzoeken hoe we het aan de praat krijgen met deze nieuwe Michelin banden. We hebben twee verschillende scenario’s – het chassis en de motor. Het probleem is dat de motor al bijna klaar is, dus we moeten om het probleem heen zien te werken. Op het rechte stuk en bij het accelereren ben ik er blij mee, maar als het gaat om het afremmen van de motor, ben ik dat zeker nog niet.”
“Het is erger in de bochten dan vorig jaar. Het is beter bij het uit accelereren en op het rechte stuk, maar in het middengedeelte van de bocht is het denk slechter dan vorig jaar. We moeten een manier vinden om dit aan te passen, wat niet echt makkelijk zal zijn… dus we moeten aan de elektronica werken. Maar weet je wat het is, we hebben allemaal de standaard elektronica en er zijn dingen die je niet zomaar even kunt veranderen. Maar we werken met Honda en zij werken aan hetgeen waarover we klagen. Natuurlijk geven we ze ook positieve feedback, maar om de motor beter en sneller te maken werken ze aan de fouten en mindere punten – en dat zullen ze blijven doen met Marc, Alex, mij en Taka. Taka zit op dit moment echter even in een andere positie aangezien hij in oktober een schouderoperatie heeft ondergaan en nog niet 100 procent fit is.”
“Het positieve is daarentegen dat ik nog steeds snel ben. Het zou alle rijders hier angst in moeten boezemen, ik heb namelijk sinds de laatste test in november in Jerez ook geen motor meer aangeraakt. En dan kom ik hier en ben ik meteen snel. Ik heb nu echter wel het gevoel dat er een bus over me heen is gereden. Maandagochtend zullen ze me uit het vliegtuig moeten tillen, dus als iemand op dezelfde vlucht zit, kunnen ze me mooi helpen. Maar ja, het is echt vreemd dat ik gewoon na twee maanden niets doen (red: nou ja, niets doen is ook niet helemaal waar, Crutchlow trainde maar liefst ruim 6500km op de racefiets) en dan terugkomen – en dan meteen alweer concurrerend zijn. Maar dat werkt het beste voor mij. Ik weet met betrekking tot het seizoen dat ik nog steeds de snelheid heb. Dat is positief.”
Over twee weken staat de volgende Official MotoGP Test op het programma. Plaats van handeling is dan het Losail International Circuit in Qatar, het circuit waar zondag 8 maart aanstaande tevens de eerste MotoGP race van het seizoen op het programma staat.
Handige links Official MotoGP Test Sepang:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App